Ford vil skabe lukket produktionsloop for elbilsbatterier
Electric Vehicle (EV)-batterier er dyre at fremstille – både for pengepungen og for miljøet. Det vil bilproducenten Ford nu lave om på sammen med start-uppen Redwood Materials og den sydkoreanske batteriproducent SK Innovation. De vil skabe en cirkulær produktionskæde, der genanvender materialerne.
For Ford er der mere end en god grund til at skabe et en cirkulær produktionskæde for batterier til eldrevne køretøjer (EV-batterier).
For det første sænker det bilproducentens afhængig af importerede materialer og sænker produktionsomkostningerne. For det andet, så har det en gavnlig miljømæssig effekt, da udvindingen af de nødvendige metaller slider på miljøet.
Derfor indgår Ford i et partnerskab med Redwood Materials om at udvikle netop det: et lukket produktionsloop for EV-batterier. Med i samarbejdet er også sydkoreanske, SK Innovation, der producerer batterierne. Det fortalte Ford på et pressemøde i sidste uge, ifølge Reuters.
Læs også: Volvo og Northvolt går sammen om batteriudvikling
Redwood er en amerikansk start-up, der blev stiftet i 2017 af en tidligere chef indenfor Tesla Inc., J.B. Straubel. Virksomheden har skilt gamle batterier fra hinanden og genbrugt materialer og skrotdele, ligesom Redwood begynder at raffinere batterikomponenter som katoder og anoder. Ifølge virksomheden selv, vil de kunne levere batterier til en million elbiler i 2025.
Arbejdet for Ford regner Redwood-stifter, J.B. Straubel, med begynder inden året er omme. Han regner med at levere de første anode-materialer i 2023-2024, mens katode-materialer vil blive leveret omkring 2025.
- KCP