Ford satser på, at fremtidens pakkelevering bliver bæredygtig
Ford vil væk fra pakkelevering med store varevogne i byerne, og tester derfor lige nu et system i London, der skal koordinere brugen af forskellige transportformer som fodgængerbude og på sigt cykelbude.
Den stigende onlineshopping over hele Europa påkræver alternative leveranceløsninger. Derfor tester Ford lige nu i London en ny, digitaliseret leveringstjeneste i samarbejde med den bæredygtige leveringsvirksomhed Gnewt, som skal optimere leveringen gennem koordineret brug af forskellige transportformer – herunder fodgængerbude og på sigt cykelbude.
Læs også: Starship-klon? Amazon klar med gaderobot til pakkelevering
Problemet er nemlig, at de fleste pakker i dag leveres i varebiler, hvilket medfører så store trafikbelastninger, at den gennemsnitlige rejsetid i London er steget med mere end 40 procent på bare tre år. Konsekvensen er, at leverandører er under stigende pres for at levere flere pakker på kortere tid og med færre omkostninger, mens de samtidig skal sikre medarbejdernes trivsel og agere på en miljøansvarlig måde.
“Vores mål er at holde større varebiler ude af tungt befærdede områder. Det sidste stykke af leveringen, der ofte foregår i byområder med tæt trafik og få parkeringspladser, giver det langt mere mening at distribuere pakker via mere letbevægelige og omkostningseffektive former for transport, som fx gående eller cyklende bude”, forklarer projektleder hos Ford Mobility, Tom Thompson.
I forbindelse med de indledende tests har Ford indgået samarbejde med Gnewt, der driver den største flåde af elektriske varebiler i Storbritannien med mere end 70 af slagsen.
Vil give mere præcise leveringstider
Gnewts indledende tests sker ved hjælp af Fords intelligente, cloud-baserede rute- og logistikprogram MoDe:Link, der styrer samtlige trin i leveringen fra depot til dørtrin. Målet er at hjælpe både bude, bilflåder og logistik- og fødevareleverandører med at optimere leveringsprocessen samt udnytte varebiler mest effektivt – både for at skære unødige omkostninger fra og ikke mindst for at skåne miljøet.
“Vi vil ændre måden, man grundlæggende tænker levering på”, forklarer grundlægger og chef for forretningsudvikling, Sam Clarke, hos Gnewt og fortsætter:
”Vi undersøger, hvordan opdelte leverancer kan gavne både forretningen, kunderne, miljøet og medarbejderne med miljøbevidste og sundhedsfremmende initiativer. I den forbindelse er vi glade for samarbejdet med Ford, der fører projektet ud i livet med deres revolutionerende softwareløsning”.
Den nye tjeneste vil kunne forbedre kundeservicen markant ved at give mere præcise leveringstidspunkter. Også vejene vil blive tilgodeset med reduceret myldretidstrafik og mere plads ved kantstenene, hvor varevogne læsser af og optager meget plads.
Læs også: Det er hurtigere at levere take-away på cykel i byerne
Koordinerede leverancer med flere forskellige transportformer kan også være både hurtigere og billigere end leverancer, der udelukkende føres til dørs med varebiler. Ford vurderer, at én varebil og et hold bestående af fire bude til fods eller på cykler, der alle arbejder som en del af en digitalt koordineret leveringstjeneste, kan arbejde lige så effektivt som fem varevogne, der arbejder hver for sig.
- JMA