Det er hurtigere at levere take-away på cykel i byerne
Cykelbude er hurtigere til at bringe varer i byerne end bude i biler og på motorcykler, viser data fra millioner af smartphones.
Data fra millioner af cyklisters og chaufførers smartphones viser, at det er hurtigere at bringe take-away hjem til kunder i storbyerne på cykel end i bil eller på motorcykel. Det er det britiske madleveringsfirma Deliveroo, der står bag undersøgelsen, skriver forbes.com.
Læs også: Starships robotter skal gøre pakkelevering sikker og fleksibel for kunderne
Det lyder måske ikke overraskende; konkurrencer mellem transportformerne har mange gange påvist dette mønster. Forskellen i dette tilfælde er det enorme mængde data, der ligger bag konklusionen.
Udregningerne stammer fra Deliveroos rutealgoritme, kaldet Frank, som et hold af data-videnskabsmænd med Ph.d.er i computer vision, computervidenskab, operationel research, kognitiv neurovidenskab, økonometri, machine learning og fysik står bag.
”Hvordan kan vi løse dynamiske og stokastiske ruteproblemer, hvis kompleksitet er ud over grænsen for den nuværende teori?”, som der står i en jobannonce for Deliveroo.
Selskabet arbejde med 30.000 cykelbude og chauffører i 13 lande, der på ugentlig basis leverer millioner af måltider fra tusindvis af restauranter - højst 30 minutter efter en ordre er afgivet.
Algoritme forudser timing i ordrer
Det er en kompleks opgave; kunderne vil have varm mad, restauranterne vil have ordren afhentet, ligeså snart måltidet er klar, buddene - der får løn pr. levering - vil have så mange ordre som muligt, og Deliveroo skal tjene penge.
Frank forudser timingen af alle ordrer ud fra hvilken mad der er bestilt, restaurantens lokation, ugedag og tidspunkt, hvor mange bude der er logget på udleveringsappen samt afstanden fra restauranten til kundens leveringsadresse.
Algoritmen har brugt data fra millioner af leveringer, for at beregne tiden det tager budene i henholdsvis bil, på motorcykel og cykel.
”I nogle områder over en given periode, kan gennemsnitsleveringstiden være langt kortere for cyklister end scootere”, skriver Deliveroo i en email til Forbes og fortsætter:
”Det giver mening når du tænker på at navigere rundt i byerne – ensretningssystemer, tung trafik, parker, trafiklys og svært terræn er alt sammen med til at forlænge leveringstiden [for biler] på forskellige tidspunkter af dagen”.
Læs også: Ikea i bæredygtig omstilling: eldrevne køretøjer til varelevering
Deliveroo, der blev startet af den tidligere bankmand Will Shu i 2013, er vurderet til en værdi af omkring 13 milliarder kroner.
- SN