Forbud flytter lastbiltrailere ud på vejene - kan give flere dødsfald

I kølvandet af togulykken på Storebæltsbroen, gør et forbud det forbudt at køre med lastbiltrailere på godstog. Og det kan føre til flere dødsfald på vejene, fordi de tusindvis af lastbiltrailere vil blive flyttet dertil, lyder det fra sikkerhedschef.

De næste to uger vil der være flere lastbiltrailere på de danske veje, og det øger risikoen for lastbilulykker..

10.01.2019

SCM.dk

Hvert år bliver omkring 45.000 lastbiltrailere transporteret rundt med godstog i Danmark, men et nyt forbud gør, at de skal overflyttes til de danske veje. Det skriver Ingeniøren.

Læs også: EU er enige om ny transportaftale

Forbuddet kommer fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen som reaktion på sidste uges ulykke på Storebæltsbroen, hvor otte personer mistede livet. Det indebærer, at al godstogstransport af trailere monteret på lommevogne bliver forbudt.

”En fjerdedel af alt banegods i Danmark vil blive omfattet af forbuddet. Det er omkring 1,75 millioner ton gods årligt. En del af det vil helt oplagt komme ud på landevejene”, siger Michael Svane, direktør for transport og infrastruktur i Dansk Industri og næstformand i Dansk Banegodsforening, til ing.dk.

Større risiko for lastbilulykker
Sidste uges togulykke er blot den anden af slagsen i Europa inden for de sidste 30 år, hvorimod ulykker med lastbiler er langt hyppigere. I løbet af de seneste ti år har 427 personer mistet livet og 1.294 er blevet alvorligt kvæstet i lastbilulykker.

”Jeg synes ikke, at det er en proportionel reaktion at forbyde al transport med sættevogne på lommevogne. Nu får man i stedet tusindvis af trailere på lastbiler ud på vejene. Det vil medføre mange flere dødsfald, end man nogensinde kan komme op på med jernbanegods”, forklarer Thomas Albøg Olsen, tidligere sikkerhedschef i DSB, til ing.dk, og tilføjer:

”Den risiko, man nu påfører samfundet, er med andre ord mange gange større end risikoen for, at en lignende ulykke sker igen. Myndighederne bliver jo nødt til at foretage en helhedsvurdering, når de vurderer risikoen”.

Også fra Vejdirektoratets side mener man, at forbuddet vil betyde flere ulykker på vejene:

”Alt andet lige må vi forvente, at et øget antal lastbiler på vejene også vil medføre et øget antal ulykker med lastbiler”, siger Ida Hvid, ekspert i ulykkesstatistik fra Vejdirektoratet, til ing.dk.

Alene i 2017 blev 38 personer dræbt i lastbilulykker og 109 blev alvorligt kvæstet, viser den seneste statistik fra Vejdirektoratet.

Kortvarigt forbud
Forbuddet løber indtil videre kun 14 dage.

”Vi forstår på branchen, at forbuddet naturligt nok vil føre til, at en del gods vil blive flyttet fra bane til vej, så længe det aktuelle forbud består. Det er vores forventning, at forbuddet bliver forholdsvis kortvarigt. Styrelsen kan ikke forholde sig til en eventuel forskel i trafiksikkerheden i den periode, hvor der flyttes gods fra bane til vej”, siger Claus René Pedersson, kontorchef fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, til ing.dk.

Læs også: EU: Ny vejpakke skal sætte en stopper for dårlige arbejdsforhold i transportbranchen

Beslutningen om forbuddet blev taget på baggrund af en kontrolundersøgelse af DB Cargo i mandags, hvor meddelelsen lød på, at et forholdsvis stort antal fejl i låsemekanismen blev fundet.

- SDN

Bredana Axcite A/S

Sponseret

Kan ældre ERP hæmme vækst?

PlanEven

Sponseret

Optimering af indkøbsprocesser med ordreportal

Relateret indhold

30.10.2024SCM.dk

Et nyt samarbejde løser et logistisk mareridt for transportvirksomhed

30.10.2024SCM.dk

Produktionsvirksomheder kan se frem til bedre vilkår med mindre bureaukrati

28.10.2024N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Konecranes E-VER er opløftende nyt i grøn omstilling

28.10.2024SCM.dk

Taulov Dry Port bliver Danmarks største logistikcentrum

18.10.2024SCM.dk

DSV tager Nordeuropas største logistikcenter i brug

17.10.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Det handler om høj driftssikkerhed på din interne transport

15.10.2024SCM.dk

Esbjerg Havn bygger ny lagerhal til Ziton

14.10.2024Brother Nordic A/S

Sponseret

Case - sådan hjalp vi Imerco med en effektiv fragtlabel-løsning

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Roima Intelligence
Seminar
LOGIA WMS Roadshow - opnå bedre resultater på dit lager

Deltag og få indblik i, hvad dit lager kan opnå med WMS. Eksperter og WMS-brugere vil give dig konkrete råd til, hvordan du kommer i gang med lageroptimering ✅

Dato

31.10.2024

Tid

12:30

Sted

Scandic Aarhus Vest Rytoften 3, 8210, Aarhus V

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværksforsvar og angrebshåndtering

Vil du lære det nyeste inden for trusler, sårbarhed og malware – og samtidig blive skarp på kryptografiske løsninger?

Dato

31.10.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

På kurset Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet, som også er et diplommodul, lærer du om planlægning, opbygning og drift af jernbaner. Kurset omfatter blandt andet simulering, procesanalyse og driftsanalyse angående både passager- og godstrafik.

Dato

01.11.2024

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Digitale forretningsstrategier og -modeller

Vil du have bedre forståelse for digital transformation og digitale strategier? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at vurdere og definere digitale forretningsstrategier, der skaber værdi for din virksomhed.

Dato

05.11.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
Nye krav til bek. 761/2024 om energisyn og klimasyn

Energistyrelsen udsendte den 1. juli 2024 den nye Bekendtgørelse 761/2024 om obligatoriske energiledelsessystemer og energi og klimasyn i visse virksomheder.

Dato

06.11.2024

Sted

Online