10.01.2019  |  Lager & distribution

Forbud flytter lastbiltrailere ud på vejene - kan give flere dødsfald

I kølvandet af togulykken på Storebæltsbroen, gør et forbud det forbudt at køre med lastbiltrailere på godstog. Og det kan føre til flere dødsfald på vejene, fordi de tusindvis af lastbiltrailere vil blive flyttet dertil, lyder det fra sikkerhedschef.

Hvert år bliver omkring 45.000 lastbiltrailere transporteret rundt med godstog i Danmark, men et nyt forbud gør, at de skal overflyttes til de danske veje. Det skriver Ingeniøren.

Læs også: EU er enige om ny transportaftale

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Forbuddet kommer fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen som reaktion på sidste uges ulykke på Storebæltsbroen, hvor otte personer mistede livet. Det indebærer, at al godstogstransport af trailere monteret på lommevogne bliver forbudt.

”En fjerdedel af alt banegods i Danmark vil blive omfattet af forbuddet. Det er omkring 1,75 millioner ton gods årligt. En del af det vil helt oplagt komme ud på landevejene”, siger Michael Svane, direktør for transport og infrastruktur i Dansk Industri og næstformand i Dansk Banegodsforening, til ing.dk.

Større risiko for lastbilulykker
Sidste uges togulykke er blot den anden af slagsen i Europa inden for de sidste 30 år, hvorimod ulykker med lastbiler er langt hyppigere. I løbet af de seneste ti år har 427 personer mistet livet og 1.294 er blevet alvorligt kvæstet i lastbilulykker.

”Jeg synes ikke, at det er en proportionel reaktion at forbyde al transport med sættevogne på lommevogne. Nu får man i stedet tusindvis af trailere på lastbiler ud på vejene. Det vil medføre mange flere dødsfald, end man nogensinde kan komme op på med jernbanegods”, forklarer Thomas Albøg Olsen, tidligere sikkerhedschef i DSB, til ing.dk, og tilføjer:

”Den risiko, man nu påfører samfundet, er med andre ord mange gange større end risikoen for, at en lignende ulykke sker igen. Myndighederne bliver jo nødt til at foretage en helhedsvurdering, når de vurderer risikoen”.

Også fra Vejdirektoratets side mener man, at forbuddet vil betyde flere ulykker på vejene:

”Alt andet lige må vi forvente, at et øget antal lastbiler på vejene også vil medføre et øget antal ulykker med lastbiler”, siger Ida Hvid, ekspert i ulykkesstatistik fra Vejdirektoratet, til ing.dk.

Alene i 2017 blev 38 personer dræbt i lastbilulykker og 109 blev alvorligt kvæstet, viser den seneste statistik fra Vejdirektoratet.

Kortvarigt forbud
Forbuddet løber indtil videre kun 14 dage.

”Vi forstår på branchen, at forbuddet naturligt nok vil føre til, at en del gods vil blive flyttet fra bane til vej, så længe det aktuelle forbud består. Det er vores forventning, at forbuddet bliver forholdsvis kortvarigt. Styrelsen kan ikke forholde sig til en eventuel forskel i trafiksikkerheden i den periode, hvor der flyttes gods fra bane til vej”, siger Claus René Pedersson, kontorchef fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, til ing.dk.

Læs også: EU: Ny vejpakke skal sætte en stopper for dårlige arbejdsforhold i transportbranchen

Beslutningen om forbuddet blev taget på baggrund af en kontrolundersøgelse af DB Cargo i mandags, hvor meddelelsen lød på, at et forholdsvis stort antal fejl i låsemekanismen blev fundet.

- SDN

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere