EU er enige om ny transportaftale
EU-Parlamentet og EU-landene er blevet enig om at vedtage ny lov, der skal reducere kulstof-udledningen i transportsektoren.
Ny aftale på transportområdet, der fastsætter CO2-krav til biler og varevogne, er forhandlet på plads af EU-Parlamentet og EU-landene. Aftalen indebærer, at biler skal minimere deres kulstof-udledning med 37,5 procent, mens varebiler skal udlede 31 procent mindre i 2030 til sammenligning med 2021.
Læs også: EU: Ny vejpakke skal sætte en stopper for dårlige arbejdsforhold i transportbranchen
Derudover indeholder aftalen et incitament til producenterne om, at der skal produceres flere miljøvenlige biler i fremtiden, som f.eks. elbiler og hybridbiler.
”Aftalen betyder, at de nye biler, der i de kommende år sendes ud på de danske og europæiske veje, bliver mere klimavenlige. Jeg vil ikke lægge skjul på, at jeg gerne havde set en endnu mere ambitiøs aftale. Regeringen har hele vejen igennem arbejdet for mindst 40 pct. CO2-reduktion fra både biler og varevogne i 2030”, siger energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt (V) og tilføjer:
”Men det er positivt, at det til sidst lykkedes at hive kompromiset i en mere ambitiøs retning. Det er et skridt i den rigtige retning. Regeringen vil fortsætte presset for yderligere fremskridt for den grønne transport i EU”.
Mere ambitiøs aftale
Aftalens krav om udledningsreduktion er højere end dem som EU’s medlemslande blev enige om i starten på et rådsmøde i oktober. Og Danmark har været et af de lande, der har forsøgt at få en mere ambitiøs aftale på plads. Lars Chr. Lilleholt mener, at aftalen kun er begyndelsen på den grønne omstilling inden for transportsektoren:
”Regeringen har sat et ambitiøst mål om udfasning af nye diesel- og benzinbiler i 2030. Lige nu er det kun få andre EU-lande, der er ligeså ambitiøse som os, når det drejer sig om at udfase diesel- og benzinbiler. Men jeg tror og håber på, at vi kan få flere lande med, så vi kan sætte fart på den grønne omstilling i transportsektoren. Jeg vil nu arbejde videre for at det bliver en prioritet i EU", siger ministeren.
Læs også: Klimaudspil: Godt med transport i fokus, men der skal mere til
Aftalen skal først formelt godkendes af EU’s medlemslande i Rådet samt i EU-Parlamentet.
- SDN