Klimaudspil: Godt med transport i fokus, men der skal mere til
Regeringens klimaudspil kommer med gode bud på grøn omstilling i transportsektoren. Men det kunne favne bredere, lyder det fra branchen.
Regeringens klimaudspil kommer med gode bud på grøn omstilling, men det kritiseres for ikke at favne bredt nok af branchen – både i forhold til transport, men også i forhold til byggeri.
Udspillet, der kom i forlængelse af Folketingets åbningsdag i mandags, indebærer at busser, taxaer og personbiler i de kommende år skal omstilles, så de kører på grøn energi i stedet for fossile brændsler.
Læs også: Volkswagen præsenterer nye løsninger for bæredygtig transport
Dansk Industri, DI, er glade for regeringens ambitioner inden for grøn omstilling i transportsektoren, f.eks. med udfasning af benzin- og dieselbiler.
”Med dette udspil viser Danmark lederskab i de internationale klimaforhandlinger, og planen sikrer, at Danmark opfylder sin klimaforpligtelse i forhold til EU. Samtidig får vi taget hul på den grønne omstilling af transportsektoren. Der vil ske en spændende teknologisk udvikling i de kommende år, og nu bliver vi en del af den udvikling. Det er også et signal til vores europæiske samarbejdspartnere. Vi skal have EU med for at få løst denne store opgave,” siger Tine Roed, direktør i DI.
Ingeniørfagforeningen IDA synes imidlertid ikke ambitionerne er høje nok på transportområdet.
”Klimaplanen svinger mellem kludetæppe og vision. Regeringen har rigtig mange gode forslag, der skal skubbe elbilerne ind over de danske grænser. Jeg er også glad for at se nogle tiltag på den kollektive bane, men her er det stadig muligt at arbejde med løsninger, der både giver positiv klimaeffekt og reducerer trængsel,” siger IDA’s formand Thomas Damkjær Petersen.
Der skal sættes fokus på hele transportområdet og ikke kun udbredelsen af grønne biler, lyder det fra formanden:
”Vi skal gøre op med slingrekursen på hele transportområdet, for Danmark skal på sigt have en fossilfri bilpark, men det kræver dog en detaljeret køreplan hvor borgere, virksomheder og bilbranchen får klare retningslinjer. Dette kræver en meget bred politisk aftale, der sikrer, at det ikke længere bliver muligt at benytte politiske rastepladser, nødspor eller afkørsler. En sådan aftale skal være bindende.”
Hvis det lykkedes regeringen, vil Danmark komme i mål på vores klimaforpligtigelse med en besparelse på 26 millioner tons kulstof-udledning.
Fokus på byggebranchen
Der er ikke forslag i udspillet om energieffektivisering i byggebranchen, og det mener DI at der burde være. Initiativer i byggesektoren vil nemlig kunne indfri store klimagevinster:
”Der er et stort potentiale for at energieffektivisere vores bygninger, som vi selvfølgelig også bør indfri med klimaplanen. Vi havde meget gerne set, at det var en del af udspillet, og vi vil klart opfordre til, at regeringen og resten af Folketinget i de videre forhandlinger også kommer med konkrete tiltag, som løfter energieffektiviteten i bygningerne,” siger Tine Roed.
Også i IDA mener man, at der skal fokus på energiforbruget i byggeriet. Bygninger står for 40 procent af det samlede energiforbrug i Europa, og mere end en tredjedel af kulstof-udledningen kommer fra bygninger.
Læs også: FN: bæredygtig transport afgørende for SDG-mål
”Jeg havde gerne set et klarere bud på, hvordan vi begrænser energiforbruget i byggeriet, for vi har slet ikke udnyttet klimapotentialerne i energieffektiviseringer. Det er ifølge Klimarådet den billigste vej til at reducere CO2-udledninger – og det kan give både bedre boliger, lokale job og energibesparelser uden for byerne. Så det vil være tosset ikke at inddrage det i en samlet klimaplan for Danmark,” siger IDA’s formand Thomas Damkjær Petersen.
Danmark har en forpligtigelse på at reducere CO2-udslippet fra landbruget, bygningerne og transporten med 39 procent inden 2030.
- SN