10.02.2020  |  Branchenyt

Case: FLEGGAARD FLYTTER GRÆNSER FOR KUNDESERVICE OG DRIFTSEFFEKTIVITET.

Indhold fra partner Hvad er dette?

Den stadigt stigende handel via internettet påvirker også grænsehandlen. For Fleggaard var kundernes nye indkøbsmønster afgørende for beslutningen om at bygget nyt Click & Collect lager til at servicere de 7 Fleggaard og Calle butikker ved Padborg.

Nikolai Fink er marketingdirektør hos Fleggaard med kontor i Harrislee, hvor det nye lager blev taget i drift for et halvt års tid siden. Allerede under den indledende rundvisning på lageret, gør han det meget klart, hvor glad han er for løsningen, og understreger at han så sandelig ikke er den eneste:

”Siden lageret blev taget i brug, er antallet af kunder steget med mere end 30%, og kundetilfredsheden er meget høj. Herudover har vi fået reduceret omkostningerne pr ordre med mindst 30%.”

De markante tal er uløseligt forbundet med den fundamentale forbedring af kundeoplevelsen, som det nye lager muliggjorde. Men det er stadig kun den ene side af historien. Opførelsen af lageret og centraliseringen af Click & Collect forretningen betød også væsentlige forbedringer for selve driften.

”Udfordringen for Fleggaard bestod i at udtænke og implementere en helt ny driftsmodel for Click & Collect, der ville tilgodese et større varesortiment, højere vareflows og -volumen, samt forbedre vores kundeservice,” fortæller Nikolai Fink.

”Da vi besluttede os for at centralisere Click & Collect, gik vi med andre ord, fra at fokusere på butiksdrift til at fokusere på lagerdrift. Det var helt nyt for os og det stod meget hurtigt klart, at vi havde brug for hjælp til at eksekvere beslutningen.”

”Baggrunden for beslutningen var ændringer i kundernes indkøbsmønstre. Før i tiden styrede butikkerne det hele selv. Men i takt med at flere og flere kunder valgte at benytte sig af afhentningstilbuddet ramte butikkerne i stigende grad deres kapacitetsbegrænsning, dvs. loftet for hvor mange kunder, de kunne nå at servicere i de ønskede tidsrum per dag. Med andre ord kom vi lidt for ofte til at stå i en situation, hvor vi måtte skuffe kunden. Det er selvsagt ikke så godt for forretningen i det lange løb.”

”I dag bliver alle højfrekvente og højvolumen varer plukket direkte på centrallageret, mens lavfrekvente og lavvolumen varer bliver plukket i butikken her i Harrislee. Med de nye processer, som Langebæk definerede, kan vi nå at plukke alle de varer vi skal bruge fra butikken, inden den åbner, så medarbejdere med plukkevogne ikke længere er til gene for kunderne. Vi har samtidig fået optimeret andre processer bl.a. ved introduktion af lokationsstyring og håndscannere. Endeligt er vareudleveringen blev forbedret med mulighed for yderligere optimering. Alt i alt har det givet os en kæmpe gevinst.”

LÆS HELE CASEN OG MANGE FLERE PÅ LANGEBAEK.COM

Mere fra Langebæk A/S

Langebæk A/S

www.langebaek.com

Langebæk er et supply chain-konsulenthus med stærke operationelle kompetencer. Hos os får du rådgivning om optimalt vareflow i forsyningskæden på alle niveauer og i øjenhøjde. Har I brug for sparring til effektivisering af jeres virksomhed inden for SCM, lagerindretning, produktion, materialeflow, distributionsnetværk og de derti…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere