Filttæpper kan afhjælpe transportbranchens forsyningskrise
I den nuværende forsyningskrise er der få lyspunkter. Der er mangel på råvarer og et hav af forsinkede containerskibe. Men der er også små lyspunkter, som for eksempel et simpelt og lavteknologisk filttæppe, der afhjælper nogle af forsyningskrisens udfordringer.
Mens flere og flere virksomheder har udfordringer med at få varerne ud til kunderne pga. manglen på alt fra lastbilchauffører til emballagepap, så kører møbelkoncernen Kinnarps sine møbler ud som altid - uden forsinkelser og med grøn samvittighed.
”Siden 1950erne har vi pakket møblerne ind i filttæpper ved transport. Det gør det muligt at laste helt op til 50% mere end dem, der kun bruger papemballage, som vi kun bruger en lille del af,” fortæller Helle Blædel, produkt- og miljøchef i Kinnarps.
”Dermed har Kinnarps færre transporter og bliver ikke ramt af den nuværende transportkrise. Vi ved også, at branchen kæmper med leverancer af pap, som nogle steder er gået fra syv dage til seks uger med en prisstigning på 40%1 oveni. Og da vores filttæpper kan bruges igen og igen i årevis, bidrager de sammen med de færre kilometer positivt til CO2 regnskabet. Vores pakkeform sparer 270 kg affald per container sammenlignet med firmaer, der leverer varerne i papkasser - og det bliver til 6,5 ton dagligt sparet emballage på verdensplan for os,” forklarer Helle Blædel.
Højere fyldningsgrad og mindre emballage er vejen frem
Ifølge transportbrancheforeningen IDT er fyldningsgraden på lastbiler i dag på 56 procent mod 38 procent i 2008. Men en endnu højere fyldningsgrad er vejen frem - sammen med et mindre emballageforbrug, og det kan blive dyrt, hvis man ikke gør noget ved det. Seneste i 2025 skal Danmark implementere den nye producentansvarslov2, for emballage, der betyder, at virksomheder, der sælger produkter i emballage i Danmark fremover får ansvaret for affaldshåndteringen af den emballage, de anvender.
I Kinnarps højteknologiske produktions- og logistiksystem udregner man via et avanceret program, fuldstændigt som var det Tetris, først den optimale pladsudnyttelse, som man dernæst pakker efter - primært med filttæpper og dernæst med genbrugspap som adskillelse mellem møblerne. Hermed kan man udnytte 91-100 procent af pladsen i lastrummet. På den måde kan chaufføren have omkring 50% flere møbler med i bilerne sammenlignet med andre leverandører. Og samtidig undgår man transport af dyr luft, som iflg. det engelske emballageproducent DS Smith og Forbes udgør hele 25%3 af alle transporter, fordi emballagen ikke passer præcist til varerne.
”For os er det vigtigt, at vi både nedsætter CO2-udledningen ved at have færre transporter, da vi kan laste mere på hver enkelt lastbil. Vi har regnet ud, at når andre bruger tre lastbiler til deres transport, så kan vi nøjes med to til samme mængde. Men det er også vigtigt, at vi sparer på engangsemballagen ved at bruge filttæpper af polyester, der kan genbruges år efter år, mens f.eks. papemballage kun kan genanvendes 7 gange 5,” siger Helle Blædel. ”Læg dertil, at produktionen ligger i Sverige, så vi ikke skal køre så langt til Danmark, og aldrig efterlader plastik eller emballagepap til kunderne, som derefter skal bruge tid på at bortskaffe det”.
”Sidst, men ikke mindst, er det vigtigt, at vores tæpper har en klimavenlig profil, og det har de sammenlignet med for eksempel bomuld. Polyester bedre for klimaet på flere parametre end for eksempel bomuld, da bomuldsproduktion kræver flere ressourcer, udleder mere CO2 og bruger mere plads - og læg dertil, at polyester bedre kan genanvendes”, slutter Helle Blædel, som fortæller, at når den dag kommer, hvor transporttæpperne er for slidte til at passe på møblerne, bliver de trevlet op og sammen med PET-flasker brugt som indmad i de akustiske skillevægge.
På den måde får filttæpperne to liv, der både bidrager til mindre CO2 udledning ved transport, mindre emballageforbrug og bedre arbejdsklima, da de bidrager til mindre støj på kontoret.
- KCP