Fem gode råd til valg af supply chain-partner
Få de fem vigtigste råd fra konsulenthuset Global Supply Chain Solutions til at indgå bedre supply chain-partnerskaber.
Philip Odette, administrerende direktør for rådgivningsfirmaet Global Supply Chain Solutions, præsenterer i en artikel på business2community.com de fem mest væsentlige faktorer, man bør forholde sig til, når valget af en ny supply chain-partner skal falde.
1. Kend til sprog og kultur:
Det er vigtigt at kende sin fremtidige partners hjemmebane og kultur. Der skal være en efterspørgsel fra kunder i de regioner, hvor partneren opererer, eller også skal du have en ambition om at udvide til de markeder, som partneren kender til.
Derudover er det relevant at have en kulturel forståelse for, hvordan arbejdet udføres der, hvor din kommende partner har base. I mange lande og regioner findes der forskellige forståelser for, hvordan arbejdet bliver gjort, og hvordan forretningen kører.
2. Tjek certifikater:
Din fremtidige partners ISO-certificering giver et godt indblik i, hvad du kan forvente dig af din partner. ISO-certifikater er gode at kende til, da de kan give en uafhængig bekræftelse af, hvad din partner kan og ved.
3. Find en partner med god teknologisk indsigt:
I ethvert supply chain-partnerskab er det af stor betydning, at det firma, du skal arbejde sammen med, er up to date.
Det vil sige, at din partner blandt andet skal have en god teknologisk indsigt måske endda mere end du selv har. Derved har partneren mulighed for at give dig sin samlede mening omkring systemer og services i din virksomhed, som eventuelt kan blive forbedret.
4. Efterse økonomien:
Når du skal vælge dit partnerskab, er det godt at kende til partnerens økonomi. Det virker måske åbenlyst, men det er gavnligt at være informeret om din kommende partners finansielle situation. Find den konkrete information, som er relevant for netop dit arbejdsområde.
5. Undersøg andres meninger:
Glade kunder kan blive fremtidige kunder. Derfor skal du undersøge, hvad andre mener om din fremtidige partner. Det er en god idé at grave i, hvor mange andre firmaer, der vil sige noget godt om partneren.
Når du har etableret en god kontakt til partneren, kan du spørge ind til en bestemt type kunde. Nemlig en kunde, som ikke var tilfreds med servicen, men som I forhåbentlig i fællesskab kan vinde tilbage.
-KLZ