FDIH: Uanstændigt at bytte brugte varer
2,4 procent af kunderne på nettet har returneret en vare, der har været brugt, viser undersøgelse.
Kunderne køber, bruger, fortryder og returnerer. Op mod 2,4 procent af kunderne på nettet har returneret en vare, der har været brugt, viser en undersøgelse fra Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH).
Det er uanstændigt, at nogle kunder reelt bruger varen, inden de fortryder købet og returnerer den til netbutikken for at få pengene retur. Fortrydelsesret og returnering er en del af nethandel, og det fungerer godt for det store flertal af butikker og kunder. Men inden for bestemte varegrupper sker der ofte misbrug af den grundlæggende forbrugerbeskyttelse, som sikrer kunden fortrydelsesret ved e-handel, siger administrerende direktør Annette Falberg, FDIH.
FDIH's undersøgelser af fortrydelsesret og returnering viser desuden, at
- Knapt hver femte kunde (18 procent) har udnyttet sin fortrydelsesret og returneret en vare
- Beklædning og elektronik er oftest ramt af brugte returvarer
Tallene bygger på kundernes egne svar i en undersøgelse, som Userneeds har udført for FDIH blandt 1114 personer i begyndelsen af januar.
Især yngre kunder misbruger fortrydelsesretten
Det skræmmer mig, at kunder i alle aldre synes, at den opførsel i orden, men det værste er, at det især er blandt de yngre, at det opfattes som acceptabelt, siger Annette Falberg og tilføjer:
Det er fremtidens forbrugere, som misbruger den forbrugerbeskyttelse, der ligger i den lovfæstede fortrydelsesret. Brugte varer må ikke sælges igen som nye, så disse brugte returvarer betyder et tab på hele varens pris.
FDIH har senest gjort opmærksom på problemet over for Justitsministeriets arbejdsgruppe, der skal implementere det nye forbrugerrettighedsdirektiv i dansk lov.
- JKK