Farvel til indkøbscenteret og den traditionelle distribution

De amerikanske shopping malls er pressede af den voksende e-handel, og flere og flere må dreje nøglen om. Samtidig ændrer distributionsmønstrene sig i takt med at handlen rykker online og leveringskravene vokser.

Det tidligere Mellett Mall i Canton, Ohio er et af de amerikanske centre, der har måtte dreje nøglen om inden for de senere år. Foto: Flickr/Nicholas Eckhart.

22.12.2015

SCM.dk

Internethandlen vokser fortsat støt, og det får detailhandlen til at ændre sig i USA. Flere og flere af de traditionelle indkøbscentre (shopping malls) har således måtte opgive kampen inden for de seneste år, og derudover ændrer forsyningskæderne og distributionsindustrien sig også. Det skriver supplychain247.com

Læs også: E-handel vil forme logistik i årtier

Ifølge en opgørelse fra konsulentfirmaet Green Street Advisors, der forsker og rådgiver på det amerikanske ejendomsmarked, er mere end 24 indkøbscentre lukket siden 2010, og 60 mere er på vej i samme retning.

Det billede bliver bakket op af en anden undersøgelse, fra CoStar Group, der leverer information omkring erhvervsejendomme, der viser, at der bliver stadigt flere tomme butikker i centrene. Således er andelen af storcentre med mere end 40 procent ledige lokaler – hvilket i denne sammenhæng betyder en mere eller mindre sikker kurs mod lukning – steget fra under 0,5 procent i 2006 til 3,4 procent sidste år.

På den baggrund forudser Green Street, at 15 procent af de amerikanske indkøbscentre vil enten lukke eller blive konverteret til ikke-kommercielle formål i løbet af de næste 10 år. For bare to år siden løs forudsigelsen på 10 procent.

Det er i høj grad den voksende onlinehandel, der ikke alene presser de mange ’normale’ centre (de mere nicheprægede med high-end-butikker og ditto kundesegment klarer sig dog fint), men også får forhandlere og deres logistikpartnere til at omdanne deres netværk. De moderne forbrugere kræver handlemuligheder fra flere kanaler og hurtigere leveringstider, hvilket de klassiske distributionsnetværk ikke er bygget til.

Det voksende mængde direkte salg får også behovet for lagerfaciliteter til at vokse på den anden side af Atlanten. Ifølge en rapport fra erhvervsejendomsmægleren Prologis, så har e-handelsselskaberne brug for tre gange så meget logistik- og lagerplads som traditionelle butikker, fordi de dels er nødt til at have flere varer på hylderne, og dels at processerne omkring individuel ordrebehandling og det at kunne håndtere returvarer er meget pladskrævende.

Læs også: Nordens e-handel steg kraftigt i 2. kvartal

Ud af omkring 1000 malls i USA er omkring 600 henvendt til middelklasseforbrugeren, og det er i dette segment, at lukningerne rammer. Det får investeringskonsulenten Howard Davidowitz til at komme med en endnu mere dyster prognose end Green Street Advisors:

”Inden for de næste 15 til 20 år vil op mod halvdelen af de amerikanske indkøbscentre fejle. Upscale-centrene skal nok klare sig, men mellemniveaubutikkerne i mellemniveaucentrene vil uddø, fordi de ikke giver nogen mening”, siger han til Business Insider, og tilføjer at hans firma ikke har været med til at opføre et nyt center i næsten 10 år.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

17.11.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Linerless labels: Fremtidens fleksible løsning

14.11.2025SCM.dk

Ørsted når målet: 98 procent lavere CO2-udledning

14.11.2025SCM.dk

Organisationer jubler over europæisk regelforenkling

14.11.2025SCANLOX ApS

Sponseret

To gode dage med besøg fra AGILOX

14.11.2025SCM.dk

Regler spænder ben for dem, der vil skabe mere natur

13.11.2025SCM.dk

Tidligere forsvarschef Peter Bartram indtræder i Baso Groups bestyrelse

13.11.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Mindre spildtid – mere samarbejde: Sådan har MENY Hillerød forbedret effektiviteten

12.11.2025SCM.dk

Verden halter langt bagefter historiske klimamål

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Global AGV
Messe
Kom til Automationsdag hos BILA A/S

Inspiration, networking og hands-on demoer - Kom med d. 19. november 🚀

Dato

19.11.2025

Tid

09:00

Sted

BILA A/S, Industrivej 8, 7900 Nykøbing Mors

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til standarden DS 21001:2025 - Ledelsessystemer for jernbanesikkerhed

Standarden DS 21001 for jernbanesikkerhed er blevet opdateret og udkommer nu i en 2025-version. På dette 1-dagskursus præsenteres den nye standard og de væsentligste forskelle til versionen fra 2020

Dato

20.11.2025

Sted

Banedanmark, Lumbyesvej 34, 7000 Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27002:2022 Foundation - Certificeret af PECB

Vores ISO/IEC 27002 Foundation giver dig det nødvendige overblik over de nye sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af informationer. Kurset afvikles som fysisk klasseundervisning og giver adgang til at tage online-eksamen og opnå den tilhørende ISO/IEC 27002 Foundation certificering hos PECB.

Dato

20.11.2025

Sted

København Ø

Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001:2025 - Lead Auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 9001:2015

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia