Farvel til 51 år i logistik

Med udgangen af året takker René Sidor af efter 51 år i transportbranchen og 10 år hos Dachser, de seneste syv som Managing Director for Dachsers nordiske organisation. Han tager afsked med en virksomhed i rivende udvikling.

René Sidor, Managing Director for Dachser Nordic siden januar 2018. Foto: Dachser

11.11.2024

SCM.dk

René Sidors knap syv år som administrerende direktør for Dachser Nordic har budt på en god bolsjeblanding af søde milepæle og salte overraskelser. Det var det internationale aspekt, der drev unge René Sidor ind i spedition i sin tid – nærmere bestemt gummihjulenes verden. Siden han tiltrådte som Managing Director Nordic, har både René og virksomheden været på lidt af en rejse.

”Vi står stærkere i dag end i 2018 – både strukturelt, ressourcemæssigt og kompetencemæssigt. Det er en anden organisation, et andet verdensbillede og et andet marked, vi har nu, i forhold til geopolitik og makroøkonomiske forhold. Kursen for Dachser Nordic er sat, men selvfølgelig er der plads til finjustering, når nu der kommer en ny administrerende direktør”, siger René Sidor. 

Efterfølgeren er allerede navngivet Peter Hut, Country Manager og filialchef, og han overtager en organisation, der har investeret kraftigt i det nordiske netværk i de seneste år.

”Investeringerne er et resultat af vores strategi om at skabe et stærkere lokalt fodaftryk. Vi har øget vores fokus på kontraktlogistik og lagerløsninger, og vi oplever det også som et stort vækstsegment”, siger René Sidor.

Åbningerne af nye filialer i Aalborg og Kristiansand i Norge er blot to af de milepæle i organisationen, som René har kunnet fejre i sine år som administrerende direktør. Dertil kommer to nært forestående flytninger til nye og større faciliteter i Jönköping og Landskrona i Sverige.

Vender vi blikket mod de interne strukturer i Dachser Nordic, har René også her kunnet præge organisationen og skabe nye nordiske samarbejder inden for forskellige fagområder ud fra devisen: ”Vi kommer længst, når vi står sammen som et team. Det er det, hele vores netværkstankegang går ud på”.

Han har været fortaler for at bevare og fortsat udbygge en nordisk centralisering af støttefunktioner for at høste synergier, og senest har han været med til at styrke landeorganisationerne i Danmark, Norge og Sverige med en Country Manager til hvert marked.

Læs også: DACHSER får ny nordisk direktør ved årsskiftet

Spørger man René om, hvad der har været hans største udfordring i hans syv år som administrerende direktør, er der ingen tvivl:

”Coronapandemien. Vi havde aldrig stået over for sådan en situation før. Medarbejderne blev hjemsendt, og der skulle etableres hjemmearbejdspladser. Netværket skulle holdes stabilt, og samtidig skulle vi sørge for, at vores medarbejdere følte sig trygge ved at gå på arbejde. Når det så er sagt, vil jeg også fremhæve nogle positive virkninger af coronapandemien såsom flere virtuelle møder og mindre rejseaktivitet, der er med til at gøre vores forretning mere effektiv”.

Efter 51 år i transportbranchen kan man roligt kalde René Sidor for en veteran i branchen, og han deler også gerne ud af sine guldkorn. Først lyder der en klar anbefaling fra direktøren om at følge Stephen Coveys syv gode vaner – kender du dem ikke, så slå dem op. Dernæst følger et lille opgør med den nulfejlskultur, der alt for nemt kan få fodfæste i virksomheder og afdelinger.

”Når jeg tænker tilbage, synes jeg, at jeg har nået mange ting og oftest truffet de rette beslutninger på det givne tidspunkt. Selvfølgelig har jeg af og til brændt nallerne – men man må gerne lave fejl, for det lærer man af”, siger René Sidor. 

Kilde: Dachser

/ PiB

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

21.11.2024SCM.dk

Danske topledere investerer heftigt i AI – uden at vide noget om teknologien

19.11.2024GS1 Denmark

Sponseret

Webinar: Få styr på dine emballagedata med GS1Trade Packaging

18.11.2024SCM.dk

Fik du sagt "godt nytår" til din kvindelige kollega i går?

18.11.2024Slimstock Nordic

Sponseret

Daarbak Redoffice valgte Slimstock Nordic som partner inden for Supply Chain

15.11.2024SCM.dk

Hos stor virksomhed er kødtunge tallerkener fortid

14.11.2024GS1 Denmark

Sponseret

Danish Crown: Sådan løser vi den komplekse opgave med emballagedata

14.11.2024SCM.dk

Summit opfordrer til tværnationalt samarbejde i Norden for at skalere cirkulære løsninger

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online