Fagorganisation: Seksuelle overgreb i søfartsbranchen bør undersøges til bunds

Historier om seksuelle overgreb på danske rederiers skibe er kommet op til overfladen i 2021. Omfanget er langt større end branchen er interesseret i at indse, og derfor bør arbejdsmiljøet blive undersøgt til bunds, mener skibsofficernes fagorganisation, Lederne Søfart. Men rederier tøver.

Det var historien om voldtægten af en 19-årig kvinde under hendes søpraktik hos Maersk, der fik den 24-årige danske kvinde til at stå frem med hendes historie fra praktiktiden hos Hafnia. Arkivfoto: 123RF.

06.12.2021

SCM.dk

Hun blev jagtet gennem skibet og tvunget ned i sengen af en af skibets bådsmænd. Sådan beskriver en ung, dansk kvinde forløbet, da hun tidligere i år blev forsøgt voldtaget i løbet af sin praktik. Skibet var ejet af det danske rederi Hafnia.

I 2019 blev en 19-årig amerikansk kvinde angiveligt voldtaget ombord på et af Mærsks skibe, da hun ligeledes var i søpraktik.

Historierne, der er kommet frem i løbet af efteråret, har været med til at sætte fokus på de vilkår, kvindelige besætningsmedlemmer arbejder og lever under, når de er til søs.

Og står det til skibsofficernes faglige organisation, Lederne Søfart, skal danske rederier og brancheorganisationen af samme navn ikke forsøge at feje sagerne ind under gulvtæppet, men i stedet systematisk undersøge både hændelserne og en kultur af seksuel vold om bord på danskejede skibe. Det skriver Berlingske.

Faktisk kom organisationen allerede for flere år siden med konkrete forslag til, hvordan en sådan undersøgelse kunne stykkes sammen. Forslaget blev dog afvist af Danske Rederier med baggrund i, at metoderne var for usikre.

De globale forhold i branchen spænder ben

Det er dog ikke, fordi Danske Rederier lader stå passivt til, hvis man spørger dem selv. I stedet for en eksponerende undersøgelse er brancheorganisationen kommet med en række anbefalinger til de danske rederier, som blandt andet indebærer direkte støtte til kvinder før, under og efter sejlads, en klar konfliktpolitik og fælles erklæringer om at mobning og chikane ikke tolereres, som underskrives af skibenes besætninger.

Læs også: Ledere kan nu komme på kursus om sexchikane

Ifølge Anne W. Trolle, som er direktør for arbejdsmarked, rekruttering og uddannelse i Danske Rederier, er der især et aspekt af branchen, som spænder en ben for et opgør med kulturen:

”Uanset hvor gerne vi ville, kommer vi ikke til at kunne ændre det fra den ene dag til den anden. Vores industri er om nogen global, og med mange forskellige kulturer samlet om bord på et skib gennem længere tid er der nogle helt særlige forhold, der gør, at vi skal være ekstra opmærksomme på de udfordringer”, skriver hun i et skriftligt svar til Berlingske.

Kultursammenstød er grobund for seksuelle misforståelser

Ligesom de globale forhold kan gøre det svært både at udføre en undersøgelse af seksuelle overgreb og komme problemet til livs, tyder noget på, at aspektet også kan være årsag til, at problemet er så komplekst.

Tilbage i 2015 var Lisbeth Skræ, der er lektor Svendborg International Maritime Academy (SIMAC), med til at udarbejde med en afhandling, som afdækkede seksuelle overgreb blandt danske kvinder til søs.

Undersøgelsen, som 65 ud af 120 kvindelige officerer i den danske handelsflåde deltog i, viste dengang, at hele 78 procent af de adspurgte på et tidspunkt i karrieren havde oplevet at blive udsat for såkaldte kønskrænkelser.

Men undersøgelsen også har sine mangler i form af, at den kun undersøger kvinders forhold og kun på danske skibe. 

Læs også: FH: Arbejdsgivere skal hæfte i #MeToo-sager

”Hvis man laver sådan en undersøgelse (der tæller flere lande og begge køn, red.), bliver den pludselig meget omfattende”, siger Lisbeth Skræ og tilføjer, at hun tror, at man også vil finde ud af, at det ikke kun er et problem mod kvinder.

”Jeg tror ikke, at undersøgelsen vil blive så entydig. Kulturelt er der jo forskellige måder at have omgang med andre og forskellige måder at have en seksualitet på. Jeg tror, at man vil opleve, at det ikke kun er mænd mod kvinder. Det er også kvinder mod mænd, kvinder mod kvinder og mænd mod mænd”, siger hun.

Det er dog ikke kun usikre metoder, som holder de danske rederier tilbage, mener Lisbeth Skræ.

"Man ville nok finde ud af, at problemet er større og anderledes, end man forestiller sig, og det tror jeg ikke, at man er interesseret i at indse", siger hun. 

- KCP

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

21.11.2024SCM.dk

Danske topledere investerer heftigt i AI – uden at vide noget om teknologien

20.11.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

15.11.2024SCM.dk

Danmark og Holland indgår tæt samarbejde om VE og brintproduktion

14.11.2024SCM.dk

Ny rapport: Arbejdsvilkår overskrider firmas eget kodeks

11.11.2024SCM.dk

Ny virksomhedstype vil lukke huller i cirkulær økonomi

11.11.2024SCM.dk

Millionbøde til bilproducent for greenwashing i Danmark

07.11.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online