Få overblik over forstyrrelser i forsyningskæden

DI Handels interaktive logistikbarometer hjælper med at være opdateret på de seneste udviklinger og usikkerheder indenfor logistikbranchen. Med de tiltagende usikkerheder i Det Røde Hav og de medfølgende stigende fragtpriser, opstår der et naturligt behov for at følge med i udviklingen.

Panama kanalen er ramt af tørke, hvilket har påvirket vandstanden i kanalen og dermed også kapaciteten af skibe, der kan passere igennem. Dette sætter rederier i et dilemma om, hvorvidt de skal sejle en omvej, som gør leveringstiderne længere, eller om de vil risikere at sidde i kø for gennemsejling i Panama kanalen. Foto: 123rf.com

26.01.2024

SCM.dk

Coronakrisen medbragte store udsving i forsyningskæderne, men der har i den efterfølgende periode været en relativt rolig tilbagevenden til niveauer fra før krisen. Denne relativt rolige periode er dog i de seneste måneder blevet erstattet af store usikkerheder i forsyningskæderne. Efter de første angreb fra Houthierne i november har der bredt sig usikkerheder, hvor flere rederier har valgt at omdirigere skibe til at sejle nedenom Afrika. I nogle tilfælde har forlænget ruten med over 10 dage. 

Det er dog ikke kun i Det Røde Hav, at der er problemer. Panama kanalen er ramt af tørke, hvilket har påvirket vandstanden i kanalen og dermed også kapaciteten af skibe, der kan passere igennem. Dette sætter rederier i et dilemma om, hvorvidt de skal sejle en omvej, som gør leveringstiderne længere, eller om de vil risikere at sidde i kø for gennemsejling i Panama kanalen. Disse udfordringer og usikkerheder sætter et pres på den globale forsyningssituation både med hensyn til stigende priser fra rederierne men også længere leveringstider. 

Med usikkerhed opstår et logisk behov for at følge udviklingen tættere og måske foretage mere dybdegående analyser af situationen. DI Handel har udarbejdet et logistikbarometer, der gør det muligt at dykke ned i indeksudviklingen på spotmarkedet for søfragt mellem Asien og Europa. Et område som jo netop er påvirket af de geopolitiske spændinger og resulterende angreb i Det Røde Hav.

Et eksempel: Udviklingen i priserne på spotmarkedet fra Asien til Europa

DI Handels interaktive logistikbarometer kan bruges af medlemmer via hjemmesiden Logistikbarometer. Her kan man arbejde med data fra 2019 til nu på egen computer og udvælge de perioder og ruter, som er relevante for virksomheden.

Under fanen ”OCEAN”, kan man vælge én eller flere af 12 relevante ruter. I dette tilfælde er ruten ”China/East Asia to Europe” valgt. Logistikbarometeret viser, at der på ruten fra Kina/Østasien til Europa har været en stigning i priserne på 169 procent for uge 1 i 2024 sammenlignet med ugen før. Og sammenlignes der med samme periode sidste år, så ligger priserne 58 priserne højere.

Læs også: Danmark er verdens 10’ende største søfartsnation

Flere ruter kan vælges på dropdown listen, og når ruten ”US (East) to Europe”, som ikke passerer gennem Suez Kanalen, vælges, er det tydeligt, at der er store forskelle på prisudviklingerne på tværs af ruter. Her er der, sammenlignet med ugen forinden, sket en prisstigning på 5 procent og et fald i priserne på 32 procent sammenlignet med samme periode sidste år.

/ PiB

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Resten af ledelsen skal også forstå ESG

22.11.2024SCM.dk

Industrispecialist opkøber endnu en værktøjs-aktør

20.11.2024SCM.dk

APM Terminals opgraderer i USA´s største containerhavn

20.11.2024SCM.dk

Ellastbiler får snart mulighed for at tanke på offentlig ladestation på Fyn

19.11.2024SCM.dk

Maersk Tankers sætter sejl på fem tankskibe

19.11.2024SCM.dk

Aarhus Havn får millioner til landstrøm fra EU

18.11.2024SCM.dk

Kan man flyve på spildevand?

18.11.2024SCM.dk

Maersk har konverteret første containerskib

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online