20.03.2017  |  Lager & distribution

Førerløs AGV-truck skal fremover køre i døgndrift

Hos Arla Foods er man glade for AGV Scandinavias selvkørende AGV-truck. Nu har virksomheden også bestilt et Lithium-ION batteri, der skal få AGV'en til at kunne oplade sig selv, så den fremover kan køre i døgndrift.

I december 2016 fik Arla Foods i Rødkærsbro leveret en AGV-løsning med afsæt i en førerløs el-gaffeltruck fra firmaet AGV Scandinavia. Den selvkørende truck kan afhente paller med stablede papkasser og fragte dem videre til et transportbånd – og så tager det kun et par minutter og foregår i fast rutefart døgnet rundt.

Læs også: FedEx klar til AI og selvkørende biler

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Hos Arla Foods ønsker man at optimere det interne flow med bl.a. produktion, kontrol, intern logistik og lager, hvorfor man er glade for leveringen af AGV-løsningen:

”AGV-løsningen er for mig at se et godt eksempel på nytteværdi i det samlede produktionsflow. Den selvkørende truck passer stort set sig selv og kører uden problemer på de definerede ruter fra A til B. Det er nemt, enkelt og ligetil”, siger Allan Poulsen, der er teamleder hos Arla Foods i Rødkærsbro.

Avanceret hardware og grøn energi
AGV’en er udstyret med avanceret hardware og software, der gør, at den kan orientere sig med monterede sensorer, der kan snakke sammen med andre sensorer langs ruten og på transportbåndene.

Ruten er indstillet ved, at trucken er blevet kørt langs ruten manuelt, og så er den blevet kodet ud fra valgte positioner undervejs.

Hos Arla Foods er man tilfredse med den nye løsning, hvorfor man har bestilt Lithium-ION batterier fra N.C. Nielsen til strømforsyningen. Det betyder, at trucken er i stand til at oplade sig selv, hvis den fx står i en midlertidig venteposition.

Batterierne, der udvikles på N.C. Nielsens egen batteriafdeling i Balling, har et indbygget BMS-sikkerhedssystem og en levetid, der er op til seks gange længere end konventionelle batterier. Derudover leverer de grøn energi til de førerløse AGV-truck.

”Vi har taget de mange gode egenskaber fra Lithium-ION batterierne med over i de førerløse AGV-truck. Vi har sat fremtidens batteriteknologi sammen med fremtidens førerløse AGV-teknologi og skabt en "dobbelt effekt" på denne vis”, siger Lars Westmark, der er salgschef hos AGV Scandinavia.

Fremtidige perspektiveringer med AGV-truck
Også hos Arla Foods har man gode erfaringer med AGV-løsningen og ser fremtidige perspektiver i dens anvendelse:

”Vi kan se, at det fungerer, når der skal flyttes varer efter et fast mønster. På denne vis gør den sit arbejde og frigiver nogle ressourcer fra den interne logistik. Jeg kan se nogle perspektiver i dette, hvilket eksempelvis kunne være at udvide dens aktionsradius til lidt flere lokationer på lageret”, siger Allan Poulsen.

Læs også: Toyota Industries rykker på materials handling i USA

Netop frigivelse af ressourcer hos virksomhederne er også i AGV Scandinavias interesse, hvorfor virksomheden med den elektriske AGV-truck ønsker at mindske sine kunders driftsomkostninger både ift. selve batteriet og generelt ved den førerløse AGV-teknologi.

- EL

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere