Få ro på ”bagsmækken” med Sales & Operations Planning
Oplever I også suboptimering mellem jeres interne funktioner som salg, logistik, produktion og indkøb? Dette kan skyldes en herskende silokultur, der kan spænde ben for en konkurrencedygtig drift.
Begrebet silokultur har man haft fokus på i virksomheder selv før supply chain management disciplinen var i sin vorden først i 1980’erne. Man taler om silokultur, hvis en virksomheds performance er hæmmet af manglende tværgående procesfokus og samarbejde på tværs af funktionsområder som salg, logistik, produktion, produktudvikling og indkøb. De enkelte funktionsområder søger mod suboptimeringer fremfor at se på helheden.
En lavpraktisk årsag til, at silokulturen holdes i hævd, er, at funktionsområderne performancemåles særskilt på en række områder, som ikke er alignet i forhold til helheden. På trods af mange tiltag for at reducere silokultur, eksisterer den i bedste velgående i et ikke ubetydeligt antal virksomheder i dag.
Virkningerne af en silokultur trækker performance i den forkerte retning på mange områder.
Det kan eksempelvis være, at:
- salg lover kunder en leveringstid, som ikke er realistisk.
- de forkerte produkter prioriteres til produktion, så der opstår mangel på andre varer, som er kritiske for nogle kunder. Dette sker, mens andre varer hober sig op på overfyldte lagre, hvilket sætter arbejdskapitalen under pres.
- time-to-market for nye produkter er ikke konkurrencedygtig i forhold til konkurrenterne grundet manglende koordinering mellem produktudvikling, indkøb, produktion og salg.
Men hvordan kan man så komme de negative konsekvenser af en silokultur til livs? Det kan du se mere om i professor Jan Stentofts seneste indlæg på Slimstock.
Se hele indlægget her.
For yderligere information, kontakt Slimstock’s Kommercielle Direktør Peter Malling på p.malling@slimstock.com, Tlf. 41 40 80 30 eller besøg vores hjemmeside.