Et spørgsmål om vækst
Medio 2009 vil JYSKs nye lager, og dermed Skandinaviens hidtil største højlager, være fuldt operationelt.
Af Peter Jürgensen
For kort tid siden tog JYSK første etape af et nyt avanceret centrallager i brug i den lille by Uldum mellem Vejle og Horsens. Lageret, som blandt andet består af tre markante højlagre på hver 40 meter, har et samlet areal på 64.000 kvadratmeter og med en kapacitet på 145.000 paller, bliver det således Skandinaviens største.
Det ene højlager tages i brug som fjernlager senere i år. Først medio 2009 vil hele lageret imidlertid være fuldt operativt.
Vi var ganske enkelt vokset ud af vores hidtidige lagre, hvor vi plukker på fire forskellige lokationer i Vejle og Middelfart. Dertil kommer yderligere seks fjernlagre, og at bringe disse mange lokationer sammen til ét færdigt produkt er en yderst kompliceret proces. Nu samles alle lagerfunktioner på betydeligt mindre plads, hvilket giver langt større overskuelighed, forklarer logistikchef Henrik Gromada.
Det topmoderne lager skal levere varer til mere end 270 butikker i Danmark, Norge, Holland og Storbritannien samt franchise-landene.
Den absolut største fordel ved det nye højlager er, at samtlige varer i fremtiden bliver tilgængelige på et forholdsvis lille areal. Samtidig bliver afstanden til varerne kort, når der skal plukkes, og hermed kan vi operere med langt kortere deadlines, siger logistikchefen.
Udover selve højlageret vil bygningskomplekset i Uldum tillige indeholde to automatiske klasselagre, også kaldet småvarelagre, på hver 1600 kvadratmeter. Disse kan indeholde hver 3.000 bakker, hvori der opbevares kartoner på op til 60 gange 80 cm i fladen.
Ydermere har vi ved etableringen af det nye centrallager også lagt vægt på god ergonomi. Således er alle tunge løft fjernet fra plukkestationerne. Ved at sammenlægge alle plukkelagre til ét, er kompleksiteten således blevet betydelig mindre, hvilket i høj grad vil øge vores leveringsevne og effektivitet, tilføjer Henrik Gromada.
8.000 tons stål
Det er i øvrigt første gang, at en bygning af denne type opføres i Danmark, hvor reolsystemer i stål anvendes som bærende konstruktioner. Byggeriets størrelse kan illustreres ved, at der er anvendt lige så meget stabilgrus som til opførelsen af otte kilometer dobbeltsporet motorvej. Der er anvendt ca. 8.000 tons stål ved byggeriet. Til sammenligning blev der kun brugt ca. 7.000 tons ved opførelsen af Eiffeltårnet.
Efter planen skal 250 medarbejdere have deres daglige gang i det nye højlager i Uldum. I og med at næsten alle processer nu er blevet automatiseret, vil stort set ingen funktioner længere skulle udføres manuelt.
Henrik Gromada erkender, at det bliver en stor udfordring at håndtere den personalemæssige omstillingsproces.
Alle medarbejdere skal samles på et sted, og de skulle jo gerne komme godt og sikkert gennem denne forandringsproces, siger han. Denne opgave har 1. prioritet, og der er sat mange skibe i søen, som skal sikre, at vi kommer i mål.