Miljøvenlig jernbanetransport slår lastbiler af banen
Brug af godstoge fremfor lastbiler kan reducere klimabelastningen med op til 80 procent, og derfor begynder tidens klimafokus at give resultater hos godsjernbaneselskaberne. Det mærker bl.a. DB Cargo.
I fremtiden vil flere fragte deres varer med tog fremfor lastbil, skriver DR Nyheder. Ændringen sker efter flere års tilbagegang for godstransport på skinner og er tydeligt mærkbar hos blandt andet DB Cargo, som mener, at der er flere fordele ved skiftet.
Læs også: Faldende priser giver nye muligheder for godstransport på skinner
”Ud over at banen kan transportere store og tunge ting billigt, så kan den også gøre det energivenligt”, siger Jan Wildau, kommunikationsdirektør hos DB Cargo Scandinavia, til DR.
Hos virksomheden mener man, at klimabelastningen kan reduceres med op til 80 procent ved at bruge toge til at transportere gods, blandt andet, fordi flere toge kører på strøm.
Derudover er det profitabelt for virksomheder, der skal have transporteret gods, at vælge toge som transportform – her undgår de køer og uheld på landevejen.
Kræver modernisering
Og flere virksomheder begynder at få øjnene op for den mindre klimabelastende transportform. Hos Aalborg Havn (Port of Aalborg) oplevede man sidste år en stigning i antal godsvogne på 75 procent.
Det kan dog ikke udelukkende tilskrives ændrede valg af transportform, men også havnens udvikling, siger Allan Næs Gjerding, der er lektor ved Institut for Økonomi og Ledelse ved Aalborg Universitet og en del af Forskningsgruppen for Godstransport, til DR.
Han understreger, at hvis jernbanegodstransporten skal vokse yderligere, skal der investeres i jernbanenettet:
Læs også: Dansk vejgodstransport: EU har grund til bekymring over PostNord-tilskud
”Det kræver, at der bliver lavet nogle transportknudepunkter rundt omkring. Det vil også kræve, at det lidt forældede danske jernbanesystem bliver moderniseret”, forklarer han til DR.
- SMF