Energiselskab sparer millioner på logistikken

Et tæt leverandørsamarbejde om logistik og lager har givet energiselskabet Eniig store kontante fordele – og ro og overskud i dagligdagen.

Eniig, der blandt andet driver Nordjyllandsværket i nærheden af Aalborg, har sparet store ressourcer gennem et tæt samarbejde med Lemvigh-Müller. Foto: Vattenfall.

13.02.2017

SCM.dk

Når energiselskabet Eniig anlægger fibernet og udfører andre forsyningsprojekter i Himmerland og Aalborg, er det stål- og teknikgrossisten Lemvigh-Müller, som leverer en del af de varer, der skal bruges. De to parter har udviklet et tæt, strategisk samarbejde, som kom i stand for 15 måneder siden efter et logistikudbud for Himmerlands Elforsyning (HEF), der i sommer fusionerede med EnergiMidt og Energinord og blev til Eniig.

Læs også: Samarbejde giver grøn medicin

Både indkøbere, lagerfolk og montører kan tydeligt fornemme en forskel på før og efter udbuddet. Inden samarbejdet kom i stand, kæmpede man således bl.a. med unødig ekstrahåndtering af varer, pakkefejl og fragtproblemer, fortæller contract manager hos Eniig, Louise Vinter.

”Når vi bestilte varer, blev de ikke sendt direkte hen til, hvor de skulle bruges, men til vores lager i Støvring. Vores medarbejdere stod så for at pakke ud og ompakke til de forskellige projekter, og en ekstern vognmand stod for fragten ud til projektpladserne. Tit var der dog bøvl med at levere varerne, fordi forholdene ikke altid var til det. Så blev varerne kørt tilbage til Støvring, og der røg ekstra fragtleverance på. Samtidig var vores lager en ’brandstation’ – alt var brandslukning, og der skete tit pakkefejl, så vores montører brugte en del tid på at køre til Støvring for at skaffe de rigtige varer”, siger hun.

For at forbedre situationen, satte man gang i et projekt, hvor HEF’s indkøbs- og logistikprocesser minutiøst blev gået igennem med hjælp fra en ekstern scm-konsulent. Projektet mundede ud i logistikudbuddet, som Lemvigh-Müller altså endte med at vinde.

”Det var kun to grossister, der kunne løfte opgaven. Ingen havde en færdig pakke, men vi havde en god, åben dialog i forbindelse med udbudsrunden, hvor vi fik afstemt forventningerne - det nytter ikke at stille krav, som leverandøren ikke kan leve op til. Sådan et samarbejde kan kun køre, hvis man løbende er i tæt dialog og er ærlige i forhold til, hvad der kan lade sig gøre”, siger Louise Vinter.

Louise Vinter og Flemming Vistisen har været de drivende kræfter i logistikprojektet. Foto: Lars Horn/Baghuset.

Kæden er blevet kortere
I dag foregår det sådan, at varer til projekter bliver sendt fra Lemvigh-Müllers centrallager i Odense til grossistens afdeling i Aalborg. De modtager varerne og ompakker dem til containere, som de fragter ud til projektpladserne, ligesom de rydder op, fjerner emballage og håndterer overskydende varer, når projekterne er slut.

”Vi har altså skåret vores egen varehåndtering væk, og vi skal heller ikke længere koordinere med en fragtmand. Og de overskydende varer ryger retur til Lemvigh-Müllers centrallager, hvor vi får dem krediteret med det samme. Eller de bliver brugt i næste projekt, hvis det er muligt. Det kører helt uden, at vi skal gøre noget”, siger indkøbskoordinator hos Eniig, Flemming Vistisen.

Han fortæller, at der også er kommet bedre styr på projektindkøbet. Tidligere var der en tendens til, at der blev bestilt 20-30 procent flere varer, end der reelt skulle bruges på projekterne. Genbestillingstiden kunne nemlig være lang, og også den tunge leveringsproces betød, at det var nødvendigt at købe ekstra varer for at gardere sig mod mangelsituationer.

Dag til dag og digitalisering
Nu kan man få leveret varer fra dag til dag, hvilket har betydet at Eniig har kunnet skære varelageret i Støvring ned til et minimum. I runde tal er lagerværdien i Støvring blevet næsten halveret i løbet af de 15 måneder, hvor samarbejdet med Lemvigh-Müller har kørt, hvilket har givet solide, økonomiske gevinster.

”Det svarer til 6-7 mio. kr., som ikke længere er bundet i lageret – en besparelse der også skyldes, at vi selv har haft fokus på at få brugt de gamle varer. Hertil kommer, at vi har fået en væsentlig bedre prisaftale, end vi havde før. Vi fik én million i besparelse, da vi skrev samarbejdsaftalen under”, siger Flemming Vistisen.

Endelig er indkøbsprocessen i selskabet blevet digitaliseret som en del af samarbejdet, hvilket ifølge Louise Vinter har gjort en række daglige processer betydeligt mere enkle og er med til at give overskud i hverdagen hos Eniigs folk, både i marken og på kontorgangen.

Læs også: Indkøb skal (stadig) tænke i leverandørudvikling

”Vi har fået en EDI-løsning, så varebestillingen og faktureringen kører meget nemt og uden det store tastearbejde, som vi plejede at have. Til vores montører har vi fået en iPad-løsning, så de nemt kan bestille værktøj og andre småting til den daglige drift direkte i Lemvigh-Müllers webshop – før skulle de sende en mail til lageret. Også lagerfolkene har fået det nemmere. Tingene kører så strømlinet, at de ikke længere behøver at bruge al deres tid på at pakke varer ud og sætte på hylderne og brandslukke. De har fået et helt andet overskud til de administrative opgaver. Vi har alle sammen fået en helt anden ro på vores dagligdag”, slutter hun.

-AK

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

12.09.2025SCM.dk

EU vil rydde op i udbudsmarkedet: Lav pris må ikke være altafgørende

11.09.2025SCM.dk

Ny IT-platform skal give installatører overblik over indkøb og rabatter

03.09.2025SCM.dk

Der er råstoffer for milliarder i europæernes skuffer

18.08.2025SCM.dk

Ny rapport: Børnearbejde falder markant og flere børn kommer i skole verden over

18.08.2025SCM.dk

Onlinehandlen står stærkt trods lav forbrugertillid

15.08.2025SCM.dk

Grossister oplever vækst i svindelindkøb

15.08.2025SCM.dk

Sådan diversificerer tech-virksomheder forsyningskæden

13.08.2025SCM.dk

Ny handelsaftale med USA kan koste danske eksportører dyrt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

RELEX Solutions
Messe
RELEX Solutions at NRF

RELEX Solutions is heading to NRF 2025: Retail's Big Show Europe to showcase how our agentic AI transforms retail supply chain planning. Visit us at booth M-087!

Dato

16.09.2025

Sted

NRF 2025, Paris Expo Porte de Versailles

Dansk Standard
Kursus
Intern audit af et miljø- og kvalitetsledelsessystem

Få redskaber til at planlægge og udføre intern audit af din organisations ledelsessystem indenfor kvalitet og/eller miljø! På kurset får du styrket din forståelse af audit som værktøj til evaluering og forbedring af ledelsessystemet samt trænet din grundlæggende værktøjskasse som auditor.

Dato

16.09.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale P Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense