Energiselskab sparer millioner på logistikken

Et tæt leverandørsamarbejde om logistik og lager har givet energiselskabet Eniig store kontante fordele – og ro og overskud i dagligdagen.

Eniig, der blandt andet driver Nordjyllandsværket i nærheden af Aalborg, har sparet store ressourcer gennem et tæt samarbejde med Lemvigh-Müller. Foto: Vattenfall.

13.02.2017

SCM.dk

Når energiselskabet Eniig anlægger fibernet og udfører andre forsyningsprojekter i Himmerland og Aalborg, er det stål- og teknikgrossisten Lemvigh-Müller, som leverer en del af de varer, der skal bruges. De to parter har udviklet et tæt, strategisk samarbejde, som kom i stand for 15 måneder siden efter et logistikudbud for Himmerlands Elforsyning (HEF), der i sommer fusionerede med EnergiMidt og Energinord og blev til Eniig.

Læs også: Samarbejde giver grøn medicin

Både indkøbere, lagerfolk og montører kan tydeligt fornemme en forskel på før og efter udbuddet. Inden samarbejdet kom i stand, kæmpede man således bl.a. med unødig ekstrahåndtering af varer, pakkefejl og fragtproblemer, fortæller contract manager hos Eniig, Louise Vinter.

”Når vi bestilte varer, blev de ikke sendt direkte hen til, hvor de skulle bruges, men til vores lager i Støvring. Vores medarbejdere stod så for at pakke ud og ompakke til de forskellige projekter, og en ekstern vognmand stod for fragten ud til projektpladserne. Tit var der dog bøvl med at levere varerne, fordi forholdene ikke altid var til det. Så blev varerne kørt tilbage til Støvring, og der røg ekstra fragtleverance på. Samtidig var vores lager en ’brandstation’ – alt var brandslukning, og der skete tit pakkefejl, så vores montører brugte en del tid på at køre til Støvring for at skaffe de rigtige varer”, siger hun.

For at forbedre situationen, satte man gang i et projekt, hvor HEF’s indkøbs- og logistikprocesser minutiøst blev gået igennem med hjælp fra en ekstern scm-konsulent. Projektet mundede ud i logistikudbuddet, som Lemvigh-Müller altså endte med at vinde.

”Det var kun to grossister, der kunne løfte opgaven. Ingen havde en færdig pakke, men vi havde en god, åben dialog i forbindelse med udbudsrunden, hvor vi fik afstemt forventningerne - det nytter ikke at stille krav, som leverandøren ikke kan leve op til. Sådan et samarbejde kan kun køre, hvis man løbende er i tæt dialog og er ærlige i forhold til, hvad der kan lade sig gøre”, siger Louise Vinter.

Louise Vinter og Flemming Vistisen har været de drivende kræfter i logistikprojektet. Foto: Lars Horn/Baghuset.

Kæden er blevet kortere
I dag foregår det sådan, at varer til projekter bliver sendt fra Lemvigh-Müllers centrallager i Odense til grossistens afdeling i Aalborg. De modtager varerne og ompakker dem til containere, som de fragter ud til projektpladserne, ligesom de rydder op, fjerner emballage og håndterer overskydende varer, når projekterne er slut.

”Vi har altså skåret vores egen varehåndtering væk, og vi skal heller ikke længere koordinere med en fragtmand. Og de overskydende varer ryger retur til Lemvigh-Müllers centrallager, hvor vi får dem krediteret med det samme. Eller de bliver brugt i næste projekt, hvis det er muligt. Det kører helt uden, at vi skal gøre noget”, siger indkøbskoordinator hos Eniig, Flemming Vistisen.

Han fortæller, at der også er kommet bedre styr på projektindkøbet. Tidligere var der en tendens til, at der blev bestilt 20-30 procent flere varer, end der reelt skulle bruges på projekterne. Genbestillingstiden kunne nemlig være lang, og også den tunge leveringsproces betød, at det var nødvendigt at købe ekstra varer for at gardere sig mod mangelsituationer.

Dag til dag og digitalisering
Nu kan man få leveret varer fra dag til dag, hvilket har betydet at Eniig har kunnet skære varelageret i Støvring ned til et minimum. I runde tal er lagerværdien i Støvring blevet næsten halveret i løbet af de 15 måneder, hvor samarbejdet med Lemvigh-Müller har kørt, hvilket har givet solide, økonomiske gevinster.

”Det svarer til 6-7 mio. kr., som ikke længere er bundet i lageret – en besparelse der også skyldes, at vi selv har haft fokus på at få brugt de gamle varer. Hertil kommer, at vi har fået en væsentlig bedre prisaftale, end vi havde før. Vi fik én million i besparelse, da vi skrev samarbejdsaftalen under”, siger Flemming Vistisen.

Endelig er indkøbsprocessen i selskabet blevet digitaliseret som en del af samarbejdet, hvilket ifølge Louise Vinter har gjort en række daglige processer betydeligt mere enkle og er med til at give overskud i hverdagen hos Eniigs folk, både i marken og på kontorgangen.

Læs også: Indkøb skal (stadig) tænke i leverandørudvikling

”Vi har fået en EDI-løsning, så varebestillingen og faktureringen kører meget nemt og uden det store tastearbejde, som vi plejede at have. Til vores montører har vi fået en iPad-løsning, så de nemt kan bestille værktøj og andre småting til den daglige drift direkte i Lemvigh-Müllers webshop – før skulle de sende en mail til lageret. Også lagerfolkene har fået det nemmere. Tingene kører så strømlinet, at de ikke længere behøver at bruge al deres tid på at pakke varer ud og sætte på hylderne og brandslukke. De har fået et helt andet overskud til de administrative opgaver. Vi har alle sammen fået en helt anden ro på vores dagligdag”, slutter hun.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

15.07.2024SCM.dk

Maersk containerskib angrebet i Det Arabiske Hav

15.07.2024SCM.dk

Grønne lastbilchauffører får flere lademuligheder

18.06.2024SCM.dk

Det offentlige indkøb bør tage den grønne førertrøje på

17.06.2024SCM.dk

Indkøberne har kåret Danmarks bedste B2B webshop

11.06.2024SCM.dk

Landbrugets omstilling kræver nye værdikæder

03.06.2024SCM.dk

Klimarådet: Miljømærkede offentlige indkøb mangler politisk fokus

28.04.2024SCM.dk

Større sikkerhed for ansvarligt tømmer på vej

24.04.2024SCM.dk

Farvestoffer og additiver spiller hovedroller i dansk tekstilprojekt

Jobmarked

Se alle

Tasklet Factory

Softwareudvikler til Tasklet

Vi søger lige nu en dygtig kollega til vores #TeamCode til at bidrage med at udvikle vores mobilapp, der effektiviserer lagre verden over.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

14.08.2024

Apport Systems A/S

Sales And Administration Coordinator

Her hos Apport Systems A/S er vi på udkig efter en ny medarbejder, der skal være med til at få dagligdagen på vores kontor i Risskov til at glide let. Er du en haj til administrative opgaver inden for bogholderi, salg og kontor? Perfekt, så læs med her.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Technical Documentation Engineer / Technical Writer

Kan du formulere og forenkle tekniske instruktioner og skabe gode brugeroplevelser i interaktionen mellem menneske og maskine? Og motiveres du af en varieret hverdag som en del af et stærkt team og muligheden for at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger? Så er det dig vi leder efter!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Service Specialist

Har du en dybdegående teknisk viden og en passion for fejlfinding, og drømmer du om at udforske verden? Vi leder efter en dygtig Service Specialist med en solid baggrund og kendskab til både mekanik, elektronik, samt PLC.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværkssikkerhed

Vil du opkvalificere dine færdigheder inden for netværkskommunikation? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at sikre virksomhedens netværk mod angreb.

Dato

26.08.2024

Tid

13:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Udviklingsmetoder og udviklingsprocesser

Vil du styrke dine kompetencer inden for systematiske metoder til analyse, design og implementering af objektorienterede systemer? Så er dette kursus, som også er et diplommodul, interessant for dig.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bredana Axcite A/S
Webinar
Sådan får I (bedre) styr på jeres varer i transit

Landed Cost modulet i Dynamics 365 giver jer en stribe fordele

Dato

27.08.2024

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Fra specialist til leder

Vil du have mere viden om de krav, der stilles til ledere i erhvervslivet? Og vil du udvikle dine ledelseskompetencer? Så tag dette kursus, som også er et diplommodul modul, og få sat fokus på dit potentiale i overgangen fra rollen som specialist til rollen som leder.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup