Indkøb skal (stadig) tænke i leverandørudvikling

Indkøbsafdelingen burde hedde leverandørudviklingsafdelingen, fordi afdelingens fornemste opgave er at sikre frugtbare relationer til leverandører. Relationerne skal skabe værdi, reducere risici og åbne døren for nye muligheder for virksomhedens forretningsstrategi.

24.11.2015

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

”Purchasing Must Become Supply Management”. Sådan lød titlen på en legendarisk artikel publiceret i Harvard Business Review i 1983 af den lige så legendariske Peter Kraljic, som var direktør i McKinsey. Artiklen kan med lidt god vilje siges at markere starten på en proces for indkøb som en funktion, der i årene efter gradvist er gået fra at være en transaktionsbaseret stabsfunktion til at være en mere strategisk funktion, der har afgørende indflydelse på de fleste virksomheders præstationer.

Kraljic udtalte 25 år senere i 2008 i en artikel i Supplier Business, at han mente, mange af hans pointer stadig var relevante for moderne virksomheder. Hvis de var relevante i 2008, er der en god chance for, at de også er relevante i 2015. Lad os se nærmere på om, det kunne være tilfældet.

Muligheder og risici i værdikæden
Kraljics artikel introducerede termer og idéer som struktureret porteføljeanalyse, category management, totalomkostninger (total spend), risikostyring og tillidsbaseret relation til moderne indkøb, og hans artikel var bemærkelsesværdigt fri for begreber som costs og savings. Det er muligt, at virksomheder, der anvender Kraljics modeller, opnår lavere omkostninger og besparelser på den lange bane, men det er ifølge Kraljic i så fald en effekt af intelligent risikostyring, avanceret leverandørsamarbejde og strategisk tænkning i indkøbsarbejdet – ikke en effekt af at gå målrettet efter omkostningsreduktioner.

Peter Kraljic er Director Emeritus hos McKinsey, hvor han var i 32 år frem til sin pension i 2002. I dag har han række rådgivende positioner for diverse organisationer rundt om i Europa, bl.a. The European Institute of Purchasing Management. Foto: EIPM..

Kraljics måske mest centrale spørgsmål til CEOs lyder: ”Er du skarp på hvilke muligheder og risici, din værdikæde rummer, og er du skarp på, hvordan du vil håndtere dem? ”. Der er næppe tvivl om, at mange administrerende direktører og bestyrelser for både små og store virksomheder i dag vil have svært ved at svare prompte og kvalificeret på dette spørgsmål.

Det fremgår også af mange supply chain- og indkøbsundersøgelser, som for eksempel undersøgelsen ”Supply chain management i b2b handelsvirksomheder” udført af Dansk Industri og Valcon i 2015, hvor to ud af ti anbefalinger går på at styrke samarbejdet med leverandører.

I samme undersøgelse udtaler Mads Thimmer, CEO i Innovation Lab: ”Særligt her i digitaliseringens tidsalder, er det vigtigt, at man som virksomhed er klar over, hvor i økosystemet man befinder sig, og hvor meget man selv er herre over, hvor det er på vej hen. Du bevæger dig i sync med dem, der er bagved og foran dig i værdikæden. Det kan være fint at være god til noget, men hvis behovet flytter sig fra det, du er god til, kan det indebære stor risiko”.

Porteføljestyring
Peter Kraljic introducerede i artiklen en enkel model til porteføljeanalyse. Modellen har siden været en hjørnesten i udviklingen og professionaliseringen af indkøbsarbejdet i alverdens virksomheder. Den går ud på at segmentere materialer i en matrix med ”strategisk vigtighed” på den ene akse og ”kompleksitet på forsyningsmarkedet” på den anden akse.

Når man plotter materialerne ind i matrixen, får man en opdeling af porteføljen i fire kategorier, som han kalder: strategisk, flaskehalse, vægtstangsvirkning (leverage) og ikke-kritisk. Analysen giver et hurtigt overblik, som ledelsen kan bruge til at bygge individuelle planer for, hvordan virksomheden vil håndtere hver kategori – ligesom kategorierne selvfølgelig kan blive brudt ned i flere kategorier.

Det kan på den måde danne basis for category management, som i princippet er indkøbsafdelingens svar på salgsafdelingens key account management. Category managerens opgave er at holde styr på et afgrænset landskab af leverandører, varer og faglig samt markedsmæssig udvikling inden for dette felt og eventuelt arbejde for at ”flytte” en given leverandør fra en kategori til en anden.

<p>”Er du skarp på hvilke muligheder og risici, din værdikæde rummer, og er du skarp på, hvordan du vil håndtere dem?” - Peter Kraljic</p>

I bogen ”Relationer skaber resultater – leverandørudvikling i en global verden” (2012) af Einar O. Scholte fra NewCore og undertegnede står der på side 108: ”Der er dog ingen tvivl om, at den professionelle udvikling af salgsarbejdet er langt foran udviklingen af indkøbsfunktionen. Der har simpelthen alle dage været mere opmærksomhed på omsætning og markedsudvikling end omkostninger og leverandørudvikling i en virksomhed, hvilket der ikke er nogen forretningsmæssig fornuftig begrundelse for.

Konsekvensen er, at indkøbsfunktionen er et relativt uudviklet og uopdyrket område, hvor der – hvilket har været påpeget i en strøm af artikler, bøger og konferenceindlæg de sidste 10-20 år – er store potentialer at hente. Indkøbsorganisationerne står svagt i virksomhedernes interne magthierarki, hvor salgs- og produktionsafdelingerne typisk har langt mere indflydelse og anerkendelse”.

Tillidsbaserede relationer
Peter Kraljic peger på, at de fleste virksomheder er dybt afhængige af deres leverandørbase, og at de ikke i tilstrækkelig grad har øje for, hvor risici og muligheder gemmer sig i leverandørporteføljen. Han beskriver, hvordan oliekrisen i starten af 70’erne blotlagde, hvor sårbare mange virksomheder var overfor pludselige prisstigninger og/eller mangel på forsyninger på et strategisk forsyningsområde. 

Han argumenterer for, at virksomheder skal være særligt opmærksomme på risici og muligheder i gode tider, hvor alt går som planlagt. ”Det er i de gode tider, at virksomheder skal investere i at opbygge tillidsbaserede relationer til strategiske leverandører. Det er den slags relationer, der skal bære virksomheden igennem, når tiderne bliver dårligere, eller når pludselige kriser opstår”, skriver han.

Der er næppe tvivl om, at mange virksomheder for sent har fået øje for betydningen af tillidsbaserede leverandørrelationer i kølvandet på finanskrisen i 2009 eller i kølvandet på de mange uforudsete katastrofehændelser det seneste årti som fx jordskælv og tsunami i Japan, oversvømmelser i Thailand, Eurokrise, Ruslandskrise som følge af Ukraine-konflikten etc.

Når Peter Kraljic ser tilbage på, hvordan indkøbsfunktionen har udviklet sig siden, han skrev artiklen i 1983, mener han, der er god grund til at understrege netop vigtigheden af tillid i forholdet til leverandører. ”Det er svært at arbejde med, men du er nødt til at skabe win-win. Det gælder særligt, når vi taler innovation. Leverandører er en rig kilde til innovation, men man kommer ingen vegne uden tillid, så både leverandør og kunde får udbytte af innovationssamarbejdet”.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde skaber ny generation af gaffeltruck

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

18.02.2025SCM.dk

Forsyningsforstyrrelser er indkøbslederens hovedpine nummer 1

10.02.2025SCM.dk

Virksomheder satser på friend-shoring for at sikre forsyningskæden

30.01.2025SCM.dk

Danmark styrker modstandskraften med nyt resilienscenter

23.01.2025SCM.dk

Globale forsyningskædeforstyrrelser stiger med 38 procent

28.11.2024SCM.dk

’Verdens Bedste Indkøber 2024’ er hædret for sit fokus på bæredygtighed

28.11.2024SCM.dk

Sådan kan ustabilitet i Mellemøsten påvirke dansk forsyningssikkerhed

13.11.2024SCM.dk

Byggebranchen kan blive en global cirkulær frontfigur

29.10.2024SCM.dk

Danske indkøbsledere får ny brancheorganisation

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Webinar
Webinar om CBAM

Gratis webinar om CBAM, hvor du får et generelt indblik i CBAM-reglerne, praktiske erfaringer og kommende krav.

Dato

27.02.2025

Tid

10:00

Sted

Online på MS Teams

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Agile projekter - hybrid

Vil du lære at lede agile projekter professionelt og effektivt? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få indsigt i agile værktøjer og kompetencer i agil projektledelse.

Dato

28.02.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

04.03.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

Bredana Axcite A/S
Webinar
Præcise Forecast med ny Microsoft løsning

Den nye app byder på best-in-class Forecasting algoritmer og modeller, enestående brugeroplevelse, intelligente rapporter og analyser

Dato

04.03.2025

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Explore the critical connection between the NIS2 Directive and the CRA

In an era of increasing cyber threats, regulatory frameworks like the NIS2 Directive and the Cyber Resilience Act (CRA) are shaping the future of cybersecurity across Europe. While NIS2 enforces stricter cybersecurity obligations for suppliers and organizations, CRA complements it by embedding security into digital products from the ground up.

Dato

06.03.2025

Tid

13:00

Sted

Online på MS Teams

Descartes
Webinar
Deloitte x Descartes: Webinarium om Frihandel, CBAM och hållbarhet

Ett unikt samarbete mellan Deloitte och Descartes, där ledande specialister inom global handel och hållbarhet delar sina insikter och praktisk information.

Dato

13.03.2025

Tid

10:30

Sted

Online