Indkøb skal (stadig) tænke i leverandørudvikling

Indkøbsafdelingen burde hedde leverandørudviklingsafdelingen, fordi afdelingens fornemste opgave er at sikre frugtbare relationer til leverandører. Relationerne skal skabe værdi, reducere risici og åbne døren for nye muligheder for virksomhedens forretningsstrategi.

24.11.2015

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

”Purchasing Must Become Supply Management”. Sådan lød titlen på en legendarisk artikel publiceret i Harvard Business Review i 1983 af den lige så legendariske Peter Kraljic, som var direktør i McKinsey. Artiklen kan med lidt god vilje siges at markere starten på en proces for indkøb som en funktion, der i årene efter gradvist er gået fra at være en transaktionsbaseret stabsfunktion til at være en mere strategisk funktion, der har afgørende indflydelse på de fleste virksomheders præstationer.

Kraljic udtalte 25 år senere i 2008 i en artikel i Supplier Business, at han mente, mange af hans pointer stadig var relevante for moderne virksomheder. Hvis de var relevante i 2008, er der en god chance for, at de også er relevante i 2015. Lad os se nærmere på om, det kunne være tilfældet.

Muligheder og risici i værdikæden
Kraljics artikel introducerede termer og idéer som struktureret porteføljeanalyse, category management, totalomkostninger (total spend), risikostyring og tillidsbaseret relation til moderne indkøb, og hans artikel var bemærkelsesværdigt fri for begreber som costs og savings. Det er muligt, at virksomheder, der anvender Kraljics modeller, opnår lavere omkostninger og besparelser på den lange bane, men det er ifølge Kraljic i så fald en effekt af intelligent risikostyring, avanceret leverandørsamarbejde og strategisk tænkning i indkøbsarbejdet – ikke en effekt af at gå målrettet efter omkostningsreduktioner.

Peter Kraljic er Director Emeritus hos McKinsey, hvor han var i 32 år frem til sin pension i 2002. I dag har han række rådgivende positioner for diverse organisationer rundt om i Europa, bl.a. The European Institute of Purchasing Management. Foto: EIPM..

Kraljics måske mest centrale spørgsmål til CEOs lyder: ”Er du skarp på hvilke muligheder og risici, din værdikæde rummer, og er du skarp på, hvordan du vil håndtere dem? ”. Der er næppe tvivl om, at mange administrerende direktører og bestyrelser for både små og store virksomheder i dag vil have svært ved at svare prompte og kvalificeret på dette spørgsmål.

Det fremgår også af mange supply chain- og indkøbsundersøgelser, som for eksempel undersøgelsen ”Supply chain management i b2b handelsvirksomheder” udført af Dansk Industri og Valcon i 2015, hvor to ud af ti anbefalinger går på at styrke samarbejdet med leverandører.

I samme undersøgelse udtaler Mads Thimmer, CEO i Innovation Lab: ”Særligt her i digitaliseringens tidsalder, er det vigtigt, at man som virksomhed er klar over, hvor i økosystemet man befinder sig, og hvor meget man selv er herre over, hvor det er på vej hen. Du bevæger dig i sync med dem, der er bagved og foran dig i værdikæden. Det kan være fint at være god til noget, men hvis behovet flytter sig fra det, du er god til, kan det indebære stor risiko”.

Porteføljestyring
Peter Kraljic introducerede i artiklen en enkel model til porteføljeanalyse. Modellen har siden været en hjørnesten i udviklingen og professionaliseringen af indkøbsarbejdet i alverdens virksomheder. Den går ud på at segmentere materialer i en matrix med ”strategisk vigtighed” på den ene akse og ”kompleksitet på forsyningsmarkedet” på den anden akse.

Når man plotter materialerne ind i matrixen, får man en opdeling af porteføljen i fire kategorier, som han kalder: strategisk, flaskehalse, vægtstangsvirkning (leverage) og ikke-kritisk. Analysen giver et hurtigt overblik, som ledelsen kan bruge til at bygge individuelle planer for, hvordan virksomheden vil håndtere hver kategori – ligesom kategorierne selvfølgelig kan blive brudt ned i flere kategorier.

Det kan på den måde danne basis for category management, som i princippet er indkøbsafdelingens svar på salgsafdelingens key account management. Category managerens opgave er at holde styr på et afgrænset landskab af leverandører, varer og faglig samt markedsmæssig udvikling inden for dette felt og eventuelt arbejde for at ”flytte” en given leverandør fra en kategori til en anden.

<p>”Er du skarp på hvilke muligheder og risici, din værdikæde rummer, og er du skarp på, hvordan du vil håndtere dem?” - Peter Kraljic</p>

I bogen ”Relationer skaber resultater – leverandørudvikling i en global verden” (2012) af Einar O. Scholte fra NewCore og undertegnede står der på side 108: ”Der er dog ingen tvivl om, at den professionelle udvikling af salgsarbejdet er langt foran udviklingen af indkøbsfunktionen. Der har simpelthen alle dage været mere opmærksomhed på omsætning og markedsudvikling end omkostninger og leverandørudvikling i en virksomhed, hvilket der ikke er nogen forretningsmæssig fornuftig begrundelse for.

Konsekvensen er, at indkøbsfunktionen er et relativt uudviklet og uopdyrket område, hvor der – hvilket har været påpeget i en strøm af artikler, bøger og konferenceindlæg de sidste 10-20 år – er store potentialer at hente. Indkøbsorganisationerne står svagt i virksomhedernes interne magthierarki, hvor salgs- og produktionsafdelingerne typisk har langt mere indflydelse og anerkendelse”.

Tillidsbaserede relationer
Peter Kraljic peger på, at de fleste virksomheder er dybt afhængige af deres leverandørbase, og at de ikke i tilstrækkelig grad har øje for, hvor risici og muligheder gemmer sig i leverandørporteføljen. Han beskriver, hvordan oliekrisen i starten af 70’erne blotlagde, hvor sårbare mange virksomheder var overfor pludselige prisstigninger og/eller mangel på forsyninger på et strategisk forsyningsområde. 

Han argumenterer for, at virksomheder skal være særligt opmærksomme på risici og muligheder i gode tider, hvor alt går som planlagt. ”Det er i de gode tider, at virksomheder skal investere i at opbygge tillidsbaserede relationer til strategiske leverandører. Det er den slags relationer, der skal bære virksomheden igennem, når tiderne bliver dårligere, eller når pludselige kriser opstår”, skriver han.

Der er næppe tvivl om, at mange virksomheder for sent har fået øje for betydningen af tillidsbaserede leverandørrelationer i kølvandet på finanskrisen i 2009 eller i kølvandet på de mange uforudsete katastrofehændelser det seneste årti som fx jordskælv og tsunami i Japan, oversvømmelser i Thailand, Eurokrise, Ruslandskrise som følge af Ukraine-konflikten etc.

Når Peter Kraljic ser tilbage på, hvordan indkøbsfunktionen har udviklet sig siden, han skrev artiklen i 1983, mener han, der er god grund til at understrege netop vigtigheden af tillid i forholdet til leverandører. ”Det er svært at arbejde med, men du er nødt til at skabe win-win. Det gælder særligt, når vi taler innovation. Leverandører er en rig kilde til innovation, men man kommer ingen vegne uden tillid, så både leverandør og kunde får udbytte af innovationssamarbejdet”.

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

PlanEven

Sponseret

Optimering af indkøbsprocesser med ordreportal

Relateret indhold

15.11.2024SCM.dk

Danmark og Holland indgår tæt samarbejde om VE og brintproduktion

15.11.2024SCM.dk

Arla anser biogas som det mest miljøvenlige brændstof til mælkeindsamling

09.10.2024SCM.dk

Nyt nordisk samarbejde om forsyningssikkerhed

25.09.2024SCM.dk

Stål og beton med lavere CO2-aftryk lokker – teoretisk set

20.09.2024SCM.dk

Forsyningssikkerhed fordrer først og fremmest forberedelse

11.09.2024SCM.dk

Sådan kan indkøbere bidrage til mere bære- og modstandsdygtige værdikæder – del 3

11.09.2024SCM.dk

Sådan kan indkøbere bidrage til mere bære- og modstandsdygtige værdikæder – del 2

11.09.2024SCM.dk

Sådan kan indkøbere bidrage til mere bære- og modstandsdygtige værdikæder – del 1

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

På kurset Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet, som også er et diplommodul, lærer du om planlægning, opbygning og drift af jernbaner. Kurset omfatter blandt andet simulering, procesanalyse og driftsanalyse angående både passager- og godstrafik.

Dato

01.11.2024

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Digitale forretningsstrategier og -modeller

Vil du have bedre forståelse for digital transformation og digitale strategier? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at vurdere og definere digitale forretningsstrategier, der skaber værdi for din virksomhed.

Dato

05.11.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Brother Nordic A/S
Messe
Logistik og transport 2024, Göteborg

Nordens førende messe og konference om logistik- og transportløsninger.

Dato

14.11.2024

Tid

09:00

Sted

Svenska mässan, Göteborg

ADP
Seminar
ADP årsmøde

Vi afholder for første gang Årsmøde i Nyborg, og inviterer borgere, kunder, samarbejdspartnere og andre interesserede.

Dato

19.11.2024

Tid

17:00

Sted

Bastionen Nyborg, Nørrevoldgade 63, 5800 Nyborg