En blomstrende forsyningskæde

Det kræver sin forsyningskæde, når FloraHolland dagligt skal håndtere ca. 19 millioner blomster og gennemsnitligt 126.000 transaktioner på blomstermarkedets svar på Wall Street, auktionshuset i Aalsmeer. Større forsyning fra fjernere lande og ændring i efterspørgsel er blot nogle af udfordringerne, som effektive scm-systemer og avanceret teknologi skal være med til at løse. Blandt andet bliver blomster ”lagt til at sove” …

Cirka 70 procent af alle afskårne blomster, der handles på verdensplan, sker via Holland..

30.06.2009

SCM.dk

”Den her buket, kan jeg garantere, er lavet for en eller to dage siden i Holland. Den har roser fra Afrika, gerbera dyrket i Holland og grønt fra Sydamerika – blomster som er høstet for tre-fire dage siden forskellige steder i verden og fløjet ind til auktionen. Og nu kan jeg stå her i København og vise den her buket til jer,” siger Servaas van der Ven, logistikchef FloraHolland, til deltagerne på CSCMP konferencen i København.

Buketten fra et supermarked i København er dermed et godt eksempel på den omfattende forsyningskæde, som FloraHolland hver dag skal håndtere i Europas og hele verdens blomsterhjerte, auktionshuset i Aalsmeer, der er på størrelse med Monaco.

Det er her, på blomstermarkedets Wall Street, at købere fra hele verden sidder klar ved tasterne fra klokken seks hver morgen med blikket rettet på auktionsurene, når priserne på verdensmarkedet fastsættes. 126.000 transaktioner bliver det til dagligt – i højtider ofte det dobbelte.

Omkring 19 millioner blomster passerer igennem de kæmpe haller hver dag, fra cirka 10.000 leverandører til cirka 3.500 købere, så det kræver sin logistiker at sikre et smidigt flow med garanti for levering inden for 90 minutter efter, handlen er lukket.

Supply chain management-værktøjer er derfor alfa og omega for at kunne styre forsyningskæden, og derfor investerede FloraHolland blandt andet heftigt i RFID for mere end ti år siden, som en af de første virksomheder. Både RFID og stregkoder benyttes på blomstervogne, som ellers let kan forsvinde på området, der svarer til 500 fodboldbaner.

Nye distributionskanaler
En række ændringer i både efterspørgsel og forsyning stiller dog virksomheden, der er en andelsvirksomhed ejet af omkring 5.400 blomsteravlere, over for en række nye udfordringer – men også nye markedsmuligheder, forklarer Servaas van der Ven og Kees Verweij, logistik-teamleder hos TNO, som har været med til at udvikle logistikprocesserne hos FloraHolland.

”Distributionskanalerne ændres så småt nu. Tidligere købte forbrugerne mest hos blomsterhandlere, men nu køber de mere og mere hos supermarkeder, havecentre osv. Detailhandlen køber store partier af fx roser, som kan blive solgt i store mængder, hvor blomsterhandlerne mere investerer i buketter og specielle blomster. Hertil kommer en øget afsætning i on-line kanaler,” forklarer Kees Verweij.

Desuden stilles større krav til kvalitet og sortiment.

”Kunderne vil have større sortiment og friskhed og efterspørger mindre og oftere leveringer. Så logistikken skal være bedre over hele Europa for at imødegå den efterspørgsel,” supplerer Servaas van der Ven.
Derudover efterspørger flere af de store internationale supermarkedskæder som fx Marks & Spencer og Carrefour også garantistempler omkring holdbarhed.

Og netop kvalitet er en meget vigtig parameter. Derfor har FloraHolland udviklet strikse standarder for kvaliteten, hvilket også er derfor, mange købere handler online, da de stoler på, at kvaliteten er i orden, mener Kees Verweij.

Længere forsyningskæder
FloraHollands forsyningsnetværk er også under forandring med en øget produktion i fjerne lande som Afrika og Sydamerika med kæmpe landbrug, ligesom salgsmarkederne udvides i specielt Østeuropa. Fx forventes væksten i Rusland at vokse med 520 procent fra 2004 til 2014.

”Det betyder selvfølgelig en længere forsyningskæde både på forsynings og efterspørgselssiden. Vi er derfor nødt til at have mere gennemsigtighed. Den er nøglen til en hvilken som helst udvikling,” siger Servaas van der Ven.
”Produktkvaliteten bliver selvfølgelig endnu vigtigere. Vi skal kontrollere den hele vejen i kæden og sikre, at den ikke bliver forringet,” supplerer Kees Verweij.

De lange distancer betyder også, at transportomkostninger skal vogtes nøje. I nogle tilfælde kan transport og håndtering udgøre op til 60 procent af kostprisen på blomster.

Potteplanter populære
Også på produktsiden ændrer efterspørgslen sig. Afskårne blomster er stadig langt den største produktkategori, men markedet for potteplanter er stigende.

”Det betyder en ny logistisk udfordring, fordi det er sværere at transportere potteplanter, som fylder mere. Til gengæld behøver man ikke køle som med afskårne blomster. Så vi skal udforske mulighederne for en helt anden forsyningskæde for at imødegå den udvikling,” siger Servaas van der Ven.

Tornerose-søvn
Og netop transport, men også teknologi, udgør vigtige elementer i at løse de nuværende udfordringer i blomsterforsyningskæden. FloraHolland har derfor søsat flere logistikprojekter – blandt andet er man i gang med at udvikle en speciel gele, som kan holde blomsterne friske i flere uger. Det giver også mulighed for mere brug af søtransport.

”Roserne bliver faktisk lagt til at sove. Med den specielle gele, emballage og luft i containeren kan de holde sig i tre til fire uger på havet. Løsningen skal selvfølgelig være 100 procent sikker, og vi er stadig i testfasen. Pålidelighed er vigtigst, ikke hastighed. Hvis vi ved, at en container er 33 dage undervejs fra Afrika, er det okay, for så kan vi planlægge efter det. Og hvis vi kan spare op til 60 procent og nogle gange mere i transportomkostninger og selvfølgelig få en meget mere bæredygtig forsyningskæde med et langt lavere CO2 aftryk per blomst, så er det et kæmpe gennembrud. Det vil lave logistikken i blomsterkæden helt anderledes,” siger Kees Verweij.

Og blomsterbuketten fra det københavnske supermarked? Den levede videre i ca. ti dage hjemme hos hende, der skriver disse linjer.

SCM.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

25.04.2025SCM.dk

Unge efterspørger social bæredygtighed på arbejdspladsen

25.04.2025SCM.dk

LEMAN går forrest i klimakampen med ambitiøse klimamål

24.04.2025Implement Consulting Group

Sponseret

Navigating pricing in an era of tariffs and trade shifts

24.04.2025SCM.dk

Mangfoldighed under pres: Danske erhvervsgiganter står fast

22.04.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Strategisk sparring og styrket samarbejde

22.04.2025SCM.dk

Kun 29 procent af supply chain organisationer er klar til fremtiden

14.04.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

Kvalitetsmodul løftes - AI Agent på vej

14.04.2025Bureau Veritas

Sponseret

ISO 9001 inspirationsseminar

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle