Emballagevirksomhed styrer mod skyen
Plus Pack A/S er i fuld gang med gennemgribende proces, der skal accelerere virksomhedens digitalisering og evne til at matche kunders og myndigheders skiftende behov og krav. Med et nyt cloud-baseret ERP er det ambitionen at integrere og udnytte data på højeste niveau samt udvikle og sælge cirkulær, CO2-neutral emballage til fødevareindustrien.
Plus Pack A/S i Odense er en familieejet virksomhed, der gennem generationer har produceret plast- og aluminiumsemballage til fødevarer, herunder især friske, ferske fødevarer og færdiglavede retter til supermarkeder, delikatesseforretninger, take-aways og restauranter. Plus Pack er blandt Europas førende emballagevirksomheder med salg til mere end 50 lande globalt.
Virksomheden har i flere år været i fuld gang med en gennemgribende strategiændring for at skærpe sortiment, modernisere forretningsprocesser og digitalisere infrastruktur. Det skal alt sammen bidrage til at øge omstillingsevnen, at styrke kundeoplevelsen og realisere ambitionen om at blive en af fødevareindustriens bannerførere inden for brug af cirkulær, CO2-neutral emballage.
Ny strategi for produkter, salg og processer
”Vi startede i 2016 med at skære nogle emballageområder fra og sikre profitabel vækst. Vi fokuserer derfor nu på ready-to-cook og to-go-segmenterne, som vi er allerbedst til og markedsledende inden for. Derudover udskiftede vi hele it-infrastrukturen og indførte en ny on-premise ERP-løsning, Infor M3, der gnidningsfrit kunne integrere produktion, lager og salg”, siger Bastian Fietje, Director of Group Projects & Digitalization, Plus Pack A/S.
Næste strategirunde startede i 2018, hvor Plus Pack besluttede, at digitalisering skulle fylde endnu mere.
”Vi havde behov for at få bedre indsigt i vores data for derigennem at få svar på, hvor virksomheden og markedet bevæger sig hen. Sælgerne skulle have bedre værktøjer, så de hurtigere kunne udarbejde tilbud til kunderne baseret på rette pris og dækningsgrad, og vi indførte en cloudbaseret CRM-løsning for at styrke den kommercielle del af forretningen. Det gav os mange fordele og gode erfaringer at arbejde med data i skyen, så i 2020 traf vi et nyt platformsvalg”, fortæller han.
Læs også: Digitalisering skal ske trin for trin
Den skalabilitet, hastighed og fleksibilitet, som Plus Pack oplevede gennem den cloudbaserede CRM-løsning, ønskede man at overføre til ERP-løsningen.
Forretning fremfor teknik
”På CRM-siden blev vi bedre i stand til at tale forretning frem for teknik, og den bevægelse kunne vi godt tænke os at adaptere til vores ERP-platform. Vi ville også gerne konsolidere flere systemer, fordi vi brugte for meget tid på teknisk vedligeholdelse og servicering af de forskellige on premise-installationer. Vi besluttede, at 80 procent af vores applikationer som udgangspunkt skal ligge i Microsoft 365, Infor ERP og Salesforce for at opnå større synergi og mindre it-administration”, siger Bastian Fietje og fortsætter:
”Og ja, vi var i 2016 igennem en omfattende og investeringstung ERP-installation, som den slags nu engang er. Men ERP behøver ikke at være noget, vi kun rører ved hvert femte eller tiende år, når vi med en cloudbaseret løsning vil kunne opnå langt mere dynamik, hurtigere skalering og øget fleksibilitet. Vi vidste fra vores cloudbaserede CRM-løsning, hvor nemt det er at arbejde med standardmoduler og designprincipper, og hvor store fordele det giver os. Med cloudbaseret ERP kan vi give organisationen større indflydelse på, hvordan tingene sættes op og samtidig skrue ned for egenudvikling, drift og vedligehold. Det er en meget smartere måde at drive it på”, siger han.
Baner vej for bæredygtige produkter
Plus Pack A/S kontaktede Infor og implementeringspartneren Columbus for rådgivning og en plan for, hvordan man kunne strukturere et forløb mod cloud. I 2022 gik Plus Pack i gang med transformationen mod Infor M3 CloudSuite.
”Lige nu er vi ved at få alle brugere over på Infor Homepages, som giver personaliserede hjemmesider med information fra alle systemer ét sted. Målet er at samle alt på én platform, så dataudveksling, processer og forretningsinnovation bliver meget nemmere for alle. Derudover ser vi frem til ikke at skulle lave klassisk it-drift, fordi Infor CloudSuite er en SaaS-løsning. It-drift skaber ikke værdi for vores forretning. I stedet vil vi hjælpe forretningen med at få mere værdi ud af teknologierne og inspirere til innovationsprojekter”, siger Bastian Fietje.
Læs også: Skyen baner vejen for robotterne
”Der er særligt tre områder, vi ser frem til at styrke, når migrationen er gennemført i 2024 eller starten af 2025. Først og fremmest kører Infor M3 CloudSuite på Amazon Web Services, hvilket giver os hurtigere skalering, uden at vi er afhængige af vores egen infrastruktur. Vi skal ikke først diskutere, om vi har serverplads. Dernæst får it-sikkerheden utvivlsomt et boost, fordi Amazon kan tilbyde mere sikkerhed og dedikerede ressourcer til at holde styr på patches, opdateringer, netværk, sårbarhedsscanninger og diverse tests. ERP er vores kronjuvel, og vi har behov for den bedste beskyttelse overhovedet”, siger han.
”Endelig har vi en ambitiøs strategi om at skabe cirkulære, CO2-neutrale produkter, og det stiller høje krav til den måde, vi arbejder med data på. Vi forventer at kunne aktivere funktioner og moduler betydeligt hurtigere end hidtil. Det vil kun tage måneder i stedet for år at få noget op at køre, og det gør os i stand til at levere rette produkter til rette tid. Kunderne ændrer løbende adfærd og indkøbsmønstre, og myndighederne stiller stadigt flere krav til compliance. Så vi skal have mulighed for at flytte os hurtigere. Det kan vi gøre ved at tilbyde vores medarbejdere et værktøj, der accelererer alle processer og binder alting sammen på en intelligent og intuitiv måde”, slutter Bastian Fietje.
Om Plus Pack A/S
Plus Pack er en danskejet, international virksomhed med hovedsæde i Odense. Virksomheden designer, udvikler og producerer emballageløsninger til fødevareindustrien og er en af Europas førende emballagevirksomheder med salg til mere end 50 lande globalt. Plus Packs historie går over 100 år tilbage, og siden 1914 har virksomheden været innovativ frontløber med emballageløsninger til fødevareindustrien.