Emballagevirksomhed styrer mod skyen

Plus Pack A/S er i fuld gang med gennemgribende proces, der skal accelerere virksomhedens digitalisering og evne til at matche kunders og myndigheders skiftende behov og krav. Med et nyt cloud-baseret ERP er det ambitionen at integrere og udnytte data på højeste niveau samt udvikle og sælge cirkulær, CO2-neutral emballage til fødevareindustrien.

”Vi havde behov for at få bedre indsigt i vores data for derigennem at få svar på, hvor virksomheden og markedet bevæger sig hen”, fortæller Bastian Fietje. Foto: PlusPack.. Foto: Plus Pack.

15.12.2023

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Plus Pack A/S i Odense er en familieejet virksomhed, der gennem generationer har produceret plast- og aluminiumsemballage til fødevarer, herunder især friske, ferske fødevarer og færdiglavede retter til supermarkeder, delikatesseforretninger, take-aways og restauranter. Plus Pack er blandt Europas førende emballagevirksomheder med salg til mere end 50 lande globalt. 

Virksomheden har i flere år været i fuld gang med en gennemgribende strategiændring for at skærpe sortiment, modernisere forretningsprocesser og digitalisere infrastruktur. Det skal alt sammen bidrage til at øge omstillingsevnen, at styrke kundeoplevelsen og realisere ambitionen om at blive en af fødevareindustriens bannerførere inden for brug af cirkulær, CO2-neutral emballage. 

Ny strategi for produkter, salg og processer 
”Vi startede i 2016 med at skære nogle emballageområder fra og sikre profitabel vækst. Vi fokuserer derfor nu på ready-to-cook og to-go-segmenterne, som vi er allerbedst til og markedsledende inden for. Derudover udskiftede vi hele it-infrastrukturen og indførte en ny on-premise ERP-løsning, Infor M3, der gnidningsfrit kunne integrere produktion, lager og salg”, siger Bastian Fietje, Director of Group Projects & Digitalization, Plus Pack A/S. 

”Men ERP behøver ikke at være noget, vi kun rører ved hvert femte eller tiende år, når vi med en cloudbaseret løsning vil kunne opnå langt mere dynamik, hurtigere skalering og øget fleksibilitet”, fortæller Bastian Fietje. Foto: PlusPack.. Foto: Plus Pack.

Næste strategirunde startede i 2018, hvor Plus Pack besluttede, at digitalisering skulle fylde endnu mere. 

”Vi havde behov for at få bedre indsigt i vores data for derigennem at få svar på, hvor virksomheden og markedet bevæger sig hen. Sælgerne skulle have bedre værktøjer, så de hurtigere kunne udarbejde tilbud til kunderne baseret på rette pris og dækningsgrad, og vi indførte en cloudbaseret CRM-løsning for at styrke den kommercielle del af forretningen. Det gav os mange fordele og gode erfaringer at arbejde med data i skyen, så i 2020 traf vi et nyt platformsvalg”, fortæller han.

Læs også: Digitalisering skal ske trin for trin

Den skalabilitet, hastighed og fleksibilitet, som Plus Pack oplevede gennem den cloudbaserede CRM-løsning, ønskede man at overføre til ERP-løsningen. 

Forretning fremfor teknik
”På CRM-siden blev vi bedre i stand til at tale forretning frem for teknik, og den bevægelse kunne vi godt tænke os at adaptere til vores ERP-platform. Vi ville også gerne konsolidere flere systemer, fordi vi brugte for meget tid på teknisk vedligeholdelse og servicering af de forskellige on premise-installationer. Vi besluttede, at 80 procent af vores applikationer som udgangspunkt skal ligge i Microsoft 365, Infor ERP og Salesforce for at opnå større synergi og mindre it-administration”, siger Bastian Fietje og fortsætter: 

”Og ja, vi var i 2016 igennem en omfattende og investeringstung ERP-installation, som den slags nu engang er. Men ERP behøver ikke at være noget, vi kun rører ved hvert femte eller tiende år, når vi med en cloudbaseret løsning vil kunne opnå langt mere dynamik, hurtigere skalering og øget fleksibilitet. Vi vidste fra vores cloudbaserede CRM-løsning, hvor nemt det er at arbejde med standardmoduler og designprincipper, og hvor store fordele det giver os. Med cloudbaseret ERP kan vi give organisationen større indflydelse på, hvordan tingene sættes op og samtidig skrue ned for egenudvikling, drift og vedligehold. Det er en meget smartere måde at drive it på”, siger han.

”Dernæst får it-sikkerheden utvivlsomt et boost… ERP er vores kronjuvel, og vi har behov for den bedste beskyttelse overhovedet”, fortæller Bastian Fietje. Foto: PlusPack.. Foto: Plus Pack.

Baner vej for bæredygtige produkter

Plus Pack A/S kontaktede Infor og implementeringspartneren Columbus for rådgivning og en plan for, hvordan man kunne strukturere et forløb mod cloud. I 2022 gik Plus Pack i gang med transformationen mod Infor M3 CloudSuite. 

”Lige nu er vi ved at få alle brugere over på Infor Homepages, som giver personaliserede hjemmesider med information fra alle systemer ét sted. Målet er at samle alt på én platform, så dataudveksling, processer og forretningsinnovation bliver meget nemmere for alle. Derudover ser vi frem til ikke at skulle lave klassisk it-drift, fordi Infor CloudSuite er en SaaS-løsning. It-drift skaber ikke værdi for vores forretning. I stedet vil vi hjælpe forretningen med at få mere værdi ud af teknologierne og inspirere til innovationsprojekter”, siger Bastian Fietje.

Læs også: Skyen baner vejen for robotterne

”Der er særligt tre områder, vi ser frem til at styrke, når migrationen er gennemført i 2024 eller starten af 2025. Først og fremmest kører Infor M3 CloudSuite på Amazon Web Services, hvilket giver os hurtigere skalering, uden at vi er afhængige af vores egen infrastruktur. Vi skal ikke først diskutere, om vi har serverplads. Dernæst får it-sikkerheden utvivlsomt et boost, fordi Amazon kan tilbyde mere sikkerhed og dedikerede ressourcer til at holde styr på patches, opdateringer, netværk, sårbarhedsscanninger og diverse tests. ERP er vores kronjuvel, og vi har behov for den bedste beskyttelse overhovedet”, siger han. 

”Endelig har vi en ambitiøs strategi om at skabe cirkulære, CO2-neutrale produkter, og det stiller høje krav til den måde, vi arbejder med data på. Vi forventer at kunne aktivere funktioner og moduler betydeligt hurtigere end hidtil. Det vil kun tage måneder i stedet for år at få noget op at køre, og det gør os i stand til at levere rette produkter til rette tid. Kunderne ændrer løbende adfærd og indkøbsmønstre, og myndighederne stiller stadigt flere krav til compliance. Så vi skal have mulighed for at flytte os hurtigere. Det kan vi gøre ved at tilbyde vores medarbejdere et værktøj, der accelererer alle processer og binder alting sammen på en intelligent og intuitiv måde”, slutter Bastian Fietje. 

Om Plus Pack A/S

Plus Pack er en danskejet, international virksomhed med hovedsæde i Odense. Virksomheden designer, udvikler og producerer emballageløsninger til fødevareindustrien og er en af Europas førende emballagevirksomheder med salg til mere end 50 lande globalt. Plus Packs historie går over 100 år tilbage, og siden 1914 har virksomheden været innovativ frontløber med emballageløsninger til fødevareindustrien.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

31.03.2025SCM.dk

Udfordringer presser væksten i robotbranchen

27.03.2025SCM.dk

58 procent vil skære ned på USA’s cloud-udbydere

27.03.2025SCM.dk

Forsyningskæders cybersikkerhed er fulde af blinde vinkler

26.03.2025SCM.dk

AI-agenter: Fremtidens nøgle til effektivisering af arbejdsgange

26.03.2025Columbus

Sponseret

Enhancing manufacturing with AI: Microsoft Copilot for Sales explained

26.03.2025Columbus

Sponseret

Enhancing manufacturing with AI: Microsoft Copilot Studio explained

21.03.2025SCM.dk

Brug af kunstig intelligens i forsyningskæden medfører kun moderate gevinster

20.03.2025SCM.dk

CeramicSpeed styrker cybersikkerhed i trådløs vibrationssensor

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Toyota Material Handling A/S
Messe
Toyota Material Handling deltager på Transportmessen 2025

Mød os på på Transport 2025, som finder sted i Messecenter Herning d. 3-5. april. Få gratis adgang til messen – brug blot koden toyota2025, når du bestiller dine billetter online. Vi glæder os til at byde dig velkommen ved stand M9600.

Dato

03.04.2025

Tid

09:00

Sted

Herning Messecenter

Brother Nordic A/S
Messe
Transport 2025

Skandinaviens førende fagmesse inden for transportbranchen.

Dato

03.04.2025

Tid

09:00

Sted

Messecenter Herning

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Få styr på VSME - EU's nye frivillige standard for bæredygtighedsrapporting

EU-Kommissionen har for nyligt lanceret den såkaldte Omnibus-pakke, der skal forenkle kravene til virksomhedernes bæredygtighedsrapportering og styrke EU’s konkurrenceevne.

Dato

03.04.2025

Tid

11:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Få styr på VSME - EU's nye frivillige standard for bæredygtighedsrapporting

EU-Kommissionen har for nyligt lanceret den såkaldte Omnibus-pakke, der skal forenkle kravene til virksomhedernes bæredygtighedsrapportering og styrke EU’s konkurrenceevne.

Dato

03.04.2025

Tid

11:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Intern Auditor

På ISO 14001 Intern Auditor træner du forskellige auditeringsteknikker og -værktøjer, og hvordan du udfører intern audit af din virksomheds miljøledelsessystem i henhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

07.04.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Consafe Logistics
Webinar
Automation implementation fra A til Z

With warehouse automation set to double by 2030, many companies are prioritizing automation—but key questions arise. What should you automate and why? When should you involve your automation vendor? What are the critical success factors?

Dato

08.04.2025

Tid

10:00

Sted

Online