Emballageproducent i opråb: Lad 2022 blive året, hvor virksomheder lægger cirkulære strategier
Blandt virksomheders største ledelsesmæssige udfordringer i dag er omstillingen fra en lineær til en cirkulære forsyningskæde. Og 2022 bør være året, hvor de store skridt bliver taget, mener Medejer og bestyrelsesmedlem i Plus Pack, Camilla Haustrup Hermansen.
Den tid er for længst forbi, hvor et anerkendt brand, en mærkevareproducent eller detailvirksomhed kan nøjes med at designe et nyt produkt alene med fokus på funktionalitet og æstetik, sætte det i produktion og markedsføre og samtidig lukke øjnene for, hvad der rent faktisk sker med produktet og materialerne, der er anvendt, efter brug. I hvert fald hvis brandet, producenten eller butikken fortsat ønsker at drive forretning om 5, 10, 15 eller 20 år.
Samtidig blev det ikke overraskende belyst i den seneste CEO Sustainability rapport fra FN’s Global Compact-Accenture, at udfordringerne i forsyningskæderne som konsekvens af klimaforandringerne er en af tidens allerstørste forretningsmæssige risici. Det har godt halvdelen af de 1230 adspurgte CEO's fra 113 lande og 21 industrier givet udtryk for.
”Derfor skal vi i virksomhederne se den grønne omstilling som en nødvendig og radikal innovationsagenda, der kræver vores fulde opmærksomhed”, skriver Camilla Haustrup Hermansen, der ejer og meddriver familievirksomheden Plus Pack, en emballage-virksomhed med cirka 220 ansatte, i Fyens Stiftstidende.
Flere og flere virksomheder har fokus på at forankre arbejdet med bæredygtighed, klima, cirkulær økonomi, affald, ressourcer og vand i deres forretningsstrategier. Et stigende antal af dem får også deres klimaambitioner valideret gennem Science-Based Target-initiativet (SBTi), der er vokset ud af et partnerskab mellem fondene WWF Verdensnaturfonden, Carbon Disclosure Project (CDP), FN’s Global Compact og World Resources Institute (WRI).
Men på trods af det, mener Camilla Haustrup Hermansen, der også er medlem af Grønt Erhvervsforum såvel som formand for regeringens klimapartnerskab på affald, vand og cirkulær økonomi, ikke, at virksomheder går langt nok, når de ikke også arbejder aktivt med deres indirekte udledninger, også kaldet scope 3.
Læs også: McDonalds pakker næsten alle burgere i bæredygtig emballage
”Det er her, at eksempelvis de positive klimaeffekter af affaldsreduktioner, cirkulært produktdesign og cirkulære materialer, grønne vareindkøb, transport og distribution skal identificeres og dokumenteres. Det stiller store krav om tættere samarbejde og nye partnerskaber både op og ned i de traditionelle værdikæder, det vils sige med kunder og leverandører, men også konkurrenter, lovgivere, investorer med flere”, uddyber hun.
Målsætningen for alle parter skal være at levere de absolutte og reelle klimaeffekter, argumenterer Camilla Haustrup Hermansen, der også beder alle ledere spørge sig selv: Har I fået integreret bæredygtighedsarbejdet i jeres forretningsstrategi og på tværs af organisationen og fundet en måde at rapportere på fremdriften? Har I sikret investeringer til at gøre jeres klimastrategier til virkelighed og ved du, om jeres klimaindsatser gør en reel forskel for verden?
”Må 2022 blive året, hvor cirkulær økonomi, affald, vand og ja, ressourcer, kommer lige så højt op på ledelsens dagsorden som klima og CO2. Ikke kun som fine hensigtserklæringer, men som konkrete indsatser, der vil komme os alle til gavn i mange år frem”, afslutter hun.
- KCP