Ellastbiler får snart mulighed for at tanke på offentlig ladestation på Fyn
Det er svært at skifte fossile brændstoffer ud med el i transportbranchen, fordi der mangler ladestationer til lastbiler, som kan understøtte den grønne omstilling. Det vil IBF gøre noget ved og etablerer derfor en offentlig ladestation til lastbiler i Ejby på Fyn.
Ladestationen, der kommer til at råde over to 400 kW-lynladere, placeres cirka 1 minuts kørsel fra motorvejsafkørsel 56 ved siden af IBF’s fabrik i Ejby på Fyn. Alle er velkomne til at benytte laderne, der både kan anvendes til lastbiler og personbiler. Betaling bliver via Dankort eller en appløsning. For vognmænd bliver det muligt at lave en firmaaftale med ladebrik. Der er pt. kun 8 offentligt tilgængelige ladestationer til ellastbiler i Danmark.
IBF har i løbet af de sidste år skruet op for arbejdet med bæredygtighed gennem en række investeringer i forskellige projekter. De fleste investeringer er rettet mod udvikling af betonprodukter med lavere CO2-udledning, men der er også investeret massivt i opsætning af solceller på en lang række fabrikker. Nu bevæger IBF sig skridtet videre med investeringen i ladestationen i Ejby.
”Opstilling af lynladere rundt om i landet er alfa og omega for, at det kan lade sige gøre og betale sig for vognmændene at konvertere til el-lastbiler, og den udvikling vil vi gerne hjælpe på vej”, fortæller afdelingsleder i IBF Ejby, Heine Holten.
Langt det meste af CO2-udledningen fra IBF kommer fra råvarerne til produkterne. Cement er et meget CO2-tungt materiale, så i betonbranchen er der fokus på at udvikle produkter med mindre CO2-udledning. Det er også en topprioritet for IBF.
Transport udgør imidlertid også en tung post i klimaregnskabet for IBF. Faktisk udgør transport cirka 75 procent af alle CO2-udledningerne fra virksomhedens aktiviteter. De resterende 25 procent stammer fra produktionsprocesser og opvarmning.
IBF-koncernen har over 200 dieseldrevne lastbiler, som på sigt skal skiftes til el, brint eller andre bæredygtige teknologier. Derfor er det vigtigt, at ladeinfrastrukturen bliver udbygget. En ellastbil koster væsentlig mere end en diesellastbil, så for IBF kræver omlægningen store investeringer.
”I første omgang er det planen at investere i et mindre antal betonkanoner på el. En betonkanon har nemlig den fordel, at de i forvejen har en max rækkevidde på cirka 1 times kørsel på grund af varens konsistens. Dermed kan betonkanoner let nå både ud og hjem på en enkelt ladning”, forklarer Heine Holten.
Ladestationen på Fyn får IBF imidlertid ikke selv glæde af, når de første betonkanoner på el er købt. IBF har nemlig ingen produktion af fabriksbeton på Fyn, og dermed kommer deres betonkanoner ikke lige forbi den nye ladestation. På sigt er placeringen imidlertid strategisk velvalgt, når de almindelige lastbiler, som fragter færdigvarer ud på tværs af regioner, bliver konverteret til el.
Læs også: Kan man flyve på spildevand?
Selve ladestationen bliver anlagt og finansieret af IBF selv, med Eltel og Kempower som leverandører. Eltel har erfaring fra tidligere ladestanderprojekter til både ellastbiler og elbusser. At bidrage til den grønne omstilling via installation og opkobling af grønne teknologier er en klar del af Eltels vision og forretningsstrategi.
Kempower leverer den centrale hardware til projektet og er blandt Nordens førende leverandører af ladeløsninger til tung transport. Deres specialudviklede, skalerbare opladningssystemer opfylder branchens høje krav og giver IBF en fremtidssikret ladeinfrastruktur, som kan udvides i takt med den voksende efterspørgsel.
”Transportbranchen er udfordret, når det handler om grøn omstilling. Derfor skal alle sejl sættes for at hjælpe branchen på vej. Det glæder os, at vi kan finde leverandører, der tænker på samme måde”, siger Heine Holten.
Selve anlægsprojektet bliver lavet med en permeabel belægning fra IBF, som sikrer, at regnvand nedsives på stedet, så det ikke bliver nødvendigt at anlægge kloak i området. I forbindelse med projektet udvikler IBF en ny permeabel belægning med betydelig CO2-reduktion i betonen.
”På den måde er anlægsarbejdet også så skånsomt mod miljøet, som muligt”, slutter Heine Holten.
Kilde: IBF
/ PiB