Element Logic leverer kæmpe robotlager til Proshop
Webshoppen Proshop har taget sit 3.000 m2 store AutoStore-robotlager i Aarhus i brug. Anlægget er leveret af Element Logic.
En tredobling af lagerpladsen og 40 hårdtarbejdende robotter bliver et af webshoppen Proshops vigtigste våben i kampen mod Amazon og de andre udenlandske e-handelsgiganter.
Proshop har med investeringen i et spritnyt AutoStore-robotlager fra Element Logic taget et vigtig skridt i forhold til at bibeholde sin konkurrenceevne og sikre danske arbejdspladser, når Amazon efter alt at dømme snart rykker ind på det danske marked. Samtidig gearer Proshop sin logistik til yderligere vækst efter flere år med 20 procents vækst om året i gennemsnit.
”Konkurrencen på e-handelsmarkedet er så hård, at en effektiv logistik er afgørende for en webshops konkurrenceevne. Det oplever vi også, at virksomhederne i stigende grad får øjnene op for,” udtaler Nikolaj Bjørn Eriksen, administrerende direktør i Element Logic Danmark.
Styrker konkurrenceevnen
For Proshop er investeringen et nødvendigt tiltag for at styrke konkurrenceevnen, fortæller administrerende direktør Ivan Jæger Christensen.
”Når Amazon kommer, bliver konkurrencen så ekstrem, at hvis du ikke kan producere hurtigt og effektivt, har du ikke en forretning,” siger administrerende direktør i Proshop, Ivan Jæger Christiansen.
Proshops nye AutoStore-anlæg er blandt de største af sin art i Danmark og består af i alt 40 mobile robotter, som plukker varer fra 44.000 kasser i AutoStores unikke gitterkonstruktion. Dermed vil cirka 80 procent af Proshops varehåndtering fremover ske fuldautomatisk.
Udnytter lagerpladsen med en faktor fire
Samtidig giver AutoStores gitterkonstruktion Proshop mulighed for løbende at udvide antallet og robotter og varekasser efter behov.
”E-handel stormer frem, og det betyder, at mange webshops ender med at have kapacitetsproblemer, fordi varelageret ikke kan følge med væksten. Med et AutoStore-anlæg kan man udnytte lagerpladsen med op til en faktor fire uden at skulle investere i nye bygninger,” siger Nikolaj Bjørn Eriksen.
Efter flere år med kraftig vækst i Norge og Sverige etablerede Element Logic tidligere på året en dansk salgs- og serviceorganisation for at kunne servicere det danske marked endnu bedre.