Elbiler kræver kompetenceudvikling hos mekanikere
Køretøjer, der i højere grad er elektriske og digitaliserede, stiller højere krav til mekanikerne. Derfor hjælper Tradiums nye efteruddannelsescenter for mobilitetsbranchen hjælper kursister til at følge med udviklingen.
Kristian Aagesen er sammen med sin kompagnon indehavere af Farsø Autoteknik. Som andre mekanikere oplever de også i disse tider, at teknologien skifter mod det grønne og bæredygtige.
”Den her branche bevæger sig fremad hele tiden, og det er vigtigt, at vi er en del af den bevægelse. Nu er vi et mindre værksted lidt ude på landet, men her er vores kunder også begyndt at få elbiler – de får en større og større del af markedet, så det skal vi selvfølgelig følge med i”, fortæller Kristian.
Samme konklusion kan man også finde i en nyligt publiceret analyse, der er lavet for Metalindustriens Uddannelsesudvalg. Her opsummeres det, at mekanikere, der uddannes nu, er godt klædt på til fremtidens mobilitetsbranche.
Men på samme tid pointerer analysen også, at efteruddannelse er vigtigt. For så kan de erfarne i branchen blive klar til en fremtid, hvor der eksempelvis vil være større fokus på genanvendelighed og digitalisering.
Fejlfinding på tværs af mærker
Netop derfor er Kristian taget på kursus ved Tradiums efteruddannelsescenter for mobilitetsbranchen. Her følger han flere kurser, som Tradium udbyder sammen med CELF indenfor El- og hybridteknik. Her er der blandt andet et stort fokus på sikkerhed.
”På kurserne har vi lært meget om sikkerhedsaspektet. Det er virkelig vigtigt, at vi tager alle de rigtige sikkerhedsforhold og minimere fejl - for det er farligt at arbejde med el”, siger Kristian.
Læs også: Elbiler er en kæmpe succes for fragtvirksomhed
Han har også arbejdet med fejlfinding på tværs af modeller. Noget der er vigtigt som ejer af en mindre mekanikervirksomhed – om end de i dagligdagen endnu ikke støder på mange fejl blandt elbilerne.
”Vi har ikke haft de store udfordringer med den her biltype endnu, men jeg tænker jo, at de kan komme, i takt med at der bliver flere og flere elbiler. Derfor er jeg på kursus her, hvor vi lærer at fejlfinde på alle mærker”, fortæller Kristian.
Fokus på det praktiske
På kurserne har der været veksling mellem teori og praksis, noget som selve kursusbygningen også er indrettet efter. Her er teorilokalerne naturligt integreret med værkstedet, og det er nemt at prøve teorier af i praksis.
”Jeg har ikke prøvet at skifte batteripakke endnu, men vi er blevet klogere på mange af de avancerede komponenter, der er i el- og hybridbilerne”, siger Kristian blandt andet. Han er meget glad for det praktiske aspekt af uddannelsen, da det netop er det, mange i branchen lærer mest af.
”Underviserne er meget gode til at lære fra sig. De sørger for, at vi prøver teorien med vores egne hænder og det er vigtigt, for der er jo nogen, der helst skal have hænderne i den nye teknologi. Vi kan ikke nøjes med at være i teorilokalet”, afslutter Kristian.
- PiB