Efteruddannelse hjælper med at vælte siloer
HD i SCM er en karrierekanon, som styrker praksis. Den åbner for eksempel øjnene for, at der mange steder er for meget fokus på teamets eller afdelingens resultater til skade for virksomheden og hele værdikædens resultater. Sådan lyder det fra HD-kandidat Mikkel Østergaard Kruse, Blue Water.
En HD i SCM giver et teoretisk stærkt fundament, der styrker praksis i virksomhedens hverdag. Det er en karrierekanon, som er krævende at gennemføre, og som beviser over for ledelse og omverden, at kandidaten har karakter og faglig ballast.
Sådan lyder skudsmålet fra Mikkel Østergaard Kruse. Han er direktør for Blue Water Shippings afdeling i Taulov med ansvar for cirka 130 medarbejdere og afsluttede i 2015 sin HD 2. del i SCM ved Syddansk Universitet.
Holistisk syn på kæden
Han fremhæver, at den måske vigtigste indsigt ved HD i SCM for ham har været et mere nuanceret og holistisk syn på ledelse af forsyningskæden både internt i virksomheden og eksternt i forhold til kunder, leverandører og samarbejdspartnere.
”Jeg synes, der er alt for meget silotænkning i næsten alle virksomheder. Der er for meget fokus på egen bundlinje og for lidt fokus på at skabe en god bundlinje for alle parter i den samlede værdikæde. Jeg har virkelig fået øjnene op for, at en kæde ikke er stærkere end det svageste led, og at det derfor giver rigtig god forretningsmæssig mening at samarbejde og hjælpe hinanden i både den interne og eksterne kæde”, siger Mikkel Østergaard Kruse.
Spørgsmål om at ændre perspektiv
Han tilføjer: ”Det kan ofte være vanskeligt, men så er det heller ikke vanskeligere. Det handler meget om indstilling og perspektiv. Når vi i Blue Water for eksempel tilbyder logistikservices, så skal vi bidrage til, at forhandlingerne med kunden ikke kun handler om pris, pris og pris. Vi skal gøre en indsats for at forstå kundens logistik og tilbyde value adding services, der kan skabe værdi for kunden. Det stiller krav om forretningsforståelse og logistikfaglig viden hos os, og de krav lever vi gerne op til. Det betyder for eksempel også, at vi indimellem stiller krav til de data, kunderne leverer til os, fordi de er utilstrækkelige, hvis vi skal være i stand til at give dem en gevinst”.
Læs også: Ny SCM-efteruddannelse satser på forretningsforståelse
Opgøret med silotænkningen har også konsekvenser for Blue Waters samarbejde med leverandører:
”Vi har en stærk interesse i, at vores leverandører har en fornuftig og stærk forretning, hvor de tjener nok penge til at fortsat at investere i udvikling og innovation. Vi har derfor fokus på dette aspekt i forhandlingerne med vores leverandører”, fortæller han.
Om Mikkel Østergaard Kruse
- Direktør for Blue Water Shipping i Taulov
- HD 2.del i SCM fra Syddansk Universitet, 2015
- HD 1. del fra Aarhus Universitet, 2013
- 11 år i forskellige specialist- og lederroller i Blue Water
- Erfaring fra en række speditionsvirksomheder
- Merkonom, Transport & Logistik
- Uddannet og eksamineret speditør
Gode data er guld værd
Mikkel Østergaard Kruse fremhæver også datakvalitet og -hygiejne som et vigtigt område for at styrke forsyningskædens muligheder for at skabe gode forretningsresultater.
”Datadisciplin, datahygiejne og rensning af data er et meget overset problem, som spiller en stor rolle for, hvor meget succes et samarbejde i en forsyningskæde kan opnå. Bliver et system fordret med dårlige data, som ikke bliver korrigeret og renset, så vil systemet selvfølgelig også producere dårlige output. Det kan ikke være anderledes. Mit HD-studie har givet mig stor indsigt i, hvor stor en rolle datakvalitet spiller”.