EasyJet: samarbejde kan sikre eldrevne flyruter
Wright Electric samarbejder med EasyJet om at indføre batteridrevne fly på korte ture i Europa. London-Amsterdam er første rute i kikkerten.
Flyselskabet EasyJet vil i samarbejde med startupvirksomheden Wright Electric skabe en eldreven flyrute, der skal reducere både kulstofudslippet samt støjniveauet. Ambitionen er, at det batteridrevne fly skal være på vingerne om ti år.
Læs også: Rapport: digital lastbilkørsel er på vej
Wright Electric har ansøgt om patent på et motordesign, der skal passe til EasyJets fly mellem London og Amsterdam, som i øvrigt er Europas næstravleste rute.
”Rækkevidden for det eldrevne fly er omkring 500 kilometer, hvilket inden for vores nuværende ruteportefølje betyder, at en rute som Amsterdam til London kunne blive den første elektriske rute. Da det for øjeblikket er Europas næstmest travle rute, ville det kunne give betydelige reduktioner i støj og CO2-emissioner”, siger EasyJets koncernchef Johan Lundgren.
Wright Electric har et samarbejde omkring et topersoners batteridrevet fly, der er i luften, og en plan om at få et ni-personers fly på vingerne i 2019.
”Vi er spændte på hvad det nye år byder på. EasyJet har været en fantastisk partner og vi ser frem til at hjælpe med at introducere luftfart med både et lavt kulstof-udslip samt et lavt støjniveau i Europa”, siger Jeffrey Engler, Wright Electric CEO.
Læs også: Volkswagen præsenterer nye løsninger for bæredygtig transport
Den nye flyrute med eldrevne fly er en del af lavprisflyselskabet bæredygtighedsstrategi.
- SN