E-handlen buldrer frem mens fysiske butikker lukker

Stigningen i onlinehandlen er vokset eksplosivt de seneste år. Det betyder, at en række amerikanske detailkæder må lukke butikker og skære i antallet af medarbejdere.

E-handlen i USA er fordoblet siden 2010, hvilket koster flere og flere fysiske butikker livet..

02.05.2016

SCM.dk

Det bliver mere og mere populært at shoppe sine varer på nettet. Så populært, at onlinesalget i USA er steget til det næsten det dobbelte siden 2010.

For blot seks år siden lå tallet for e-handel på 4,3 procent, mens det i dag ligger på 8,1 procent. Det viser tal fra det amerikanske ejendomsmæglerfirma Cushman & Wakefield. Bagsiden af medajlen er dog, at antallet af besøg i fysiske, amerikanske butikker imidlertid er faldet med 6,4 procent i november og december 2015, skriver medieportalen Marketplace.

Læs også: E-handel får Wallmart til at lukke

Større amerikanske detailkæder oplever også den negative effekt ved den stigende e-handel. Virksomheden Staples, som primært sælger kontorartikler, har oplevet faldende besøgstal i fysiske butikker siden 2009. Det tager Staples nu konsekvensen af og lukker en række butikker. Og de butikker, som forbliver åbne, bliver reduceret kraftigt i størrelse.

Også butikker som Macy’s, Sears og Wallmart planlægger at lukke eller har allerede lukket butikker i hele landet. For Macy’s ligger tallet på cirka 40, mens kæden Wallmart har lukket 100 butikker i år. Også beklædningsvirksomheden Nordstrom har måttet afskedige flere hundrede medarbejdere.

2016 byder på utallige lukninger
Forventningen til år 2016 er, at antallet af butikslukninger vil være det højeste siden 2010, og hertil kan e-handlen få en stor del af skylden.

”Vi sporer flere lukninger i år end noget andet år siden 2010. Og en stor del af det skyldes e-handlen, der får butikker, som ellers er sunde og velfungerende, til at lukke”, udtaler vicepræsident for detailforskning hos Crushman & Wakefield, Garrick Brown.

Ifølge James Keller, amerikansk ekspert inden for e-handel, er detailhandlere ”nødt til at anerkende nuancerne i måderne, hvorpå forbrugerne ønsker at købe det specifikke produkt. Og forskellige produktkategorier skal imødekomme forskellige behov”, lyder det.

Læs også: Voksende kundekrav vil definere fremtidens e-handel

En stor udfordring for detailbutikker, som sælger deres produkter online, er dog, at forbrugerne oftest ikke ”impulsshopper”, når de handler på nettet. Denne tendens er oftere at spore i fysiske butikker.

Ifølge James Keller kan onlinebutikkerne dog til dels komme manglen på ”impulsshopping” til livs ved at anbefale matchende produkter, som vil fange forbrugerens øjne på en utilsigtet måde.

-KLZ

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

18.12.2025SCM.dk

Dansk model skal samle et grønt europæisk energisystem

16.12.2025SCANLOX ApS

Sponseret

AMR er mere end bare en trend

16.12.2025SCM.dk

Her er Europas bedste supply chain leder 2025

15.12.2025SCM.dk

EU om grøn strøm: Nyt udspil skal sænke elregningen og styrke uafhængigheden

11.12.2025SCM.dk

ESG-rapportering: Omnibussen er nu et skridt tættere på målstregen

10.12.2025SCM.dk

Global handel vokser fortsat trods masser af forstyrrelser

09.12.2025SCM.dk

Få det fulde overblik over forsyningskæden – direkte i din indbakke

09.12.2025SCM.dk

Farvel til 70 procent af datakrav i ESG-rapportering

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle