E-handlen buldrer frem mens fysiske butikker lukker

Stigningen i onlinehandlen er vokset eksplosivt de seneste år. Det betyder, at en række amerikanske detailkæder må lukke butikker og skære i antallet af medarbejdere.

E-handlen i USA er fordoblet siden 2010, hvilket koster flere og flere fysiske butikker livet..

02.05.2016

SCM.dk

Det bliver mere og mere populært at shoppe sine varer på nettet. Så populært, at onlinesalget i USA er steget til det næsten det dobbelte siden 2010.

For blot seks år siden lå tallet for e-handel på 4,3 procent, mens det i dag ligger på 8,1 procent. Det viser tal fra det amerikanske ejendomsmæglerfirma Cushman & Wakefield. Bagsiden af medajlen er dog, at antallet af besøg i fysiske, amerikanske butikker imidlertid er faldet med 6,4 procent i november og december 2015, skriver medieportalen Marketplace.

Læs også: E-handel får Wallmart til at lukke

Større amerikanske detailkæder oplever også den negative effekt ved den stigende e-handel. Virksomheden Staples, som primært sælger kontorartikler, har oplevet faldende besøgstal i fysiske butikker siden 2009. Det tager Staples nu konsekvensen af og lukker en række butikker. Og de butikker, som forbliver åbne, bliver reduceret kraftigt i størrelse.

Også butikker som Macy’s, Sears og Wallmart planlægger at lukke eller har allerede lukket butikker i hele landet. For Macy’s ligger tallet på cirka 40, mens kæden Wallmart har lukket 100 butikker i år. Også beklædningsvirksomheden Nordstrom har måttet afskedige flere hundrede medarbejdere.

2016 byder på utallige lukninger
Forventningen til år 2016 er, at antallet af butikslukninger vil være det højeste siden 2010, og hertil kan e-handlen få en stor del af skylden.

”Vi sporer flere lukninger i år end noget andet år siden 2010. Og en stor del af det skyldes e-handlen, der får butikker, som ellers er sunde og velfungerende, til at lukke”, udtaler vicepræsident for detailforskning hos Crushman & Wakefield, Garrick Brown.

Ifølge James Keller, amerikansk ekspert inden for e-handel, er detailhandlere ”nødt til at anerkende nuancerne i måderne, hvorpå forbrugerne ønsker at købe det specifikke produkt. Og forskellige produktkategorier skal imødekomme forskellige behov”, lyder det.

Læs også: Voksende kundekrav vil definere fremtidens e-handel

En stor udfordring for detailbutikker, som sælger deres produkter online, er dog, at forbrugerne oftest ikke ”impulsshopper”, når de handler på nettet. Denne tendens er oftere at spore i fysiske butikker.

Ifølge James Keller kan onlinebutikkerne dog til dels komme manglen på ”impulsshopping” til livs ved at anbefale matchende produkter, som vil fange forbrugerens øjne på en utilsigtet måde.

-KLZ

SCM.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

25.04.2025Global AGV

Sponseret

Mød Global AGV på ROBOTBRAG

24.04.2025SCM.dk

DTU-startups tiltrækker 1,8 milliarder i venturekapital i 2024

24.04.2025SCM.dk

Hg Capital opruster i IFS – værdi 112 milliarder kroner

23.04.2025SCM.dk

DSV styrker topledelsen før Schenker-overtagelse

23.04.2025SCM.dk

Dachser opruster søfragt i Norden med ny leder

18.04.2025SCM.dk

Dollaren vakler: Investorer flygter ikke længere mod USA i krisetider

17.04.2025SCM.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

17.04.2025SCM.dk

Klimakrisen vokser mens danskerne vender blikket mod trusler udefra

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle