E-handlen buldrer frem mens fysiske butikker lukker
Stigningen i onlinehandlen er vokset eksplosivt de seneste år. Det betyder, at en række amerikanske detailkæder må lukke butikker og skære i antallet af medarbejdere.
Det bliver mere og mere populært at shoppe sine varer på nettet. Så populært, at onlinesalget i USA er steget til det næsten det dobbelte siden 2010.
For blot seks år siden lå tallet for e-handel på 4,3 procent, mens det i dag ligger på 8,1 procent. Det viser tal fra det amerikanske ejendomsmæglerfirma Cushman & Wakefield. Bagsiden af medajlen er dog, at antallet af besøg i fysiske, amerikanske butikker imidlertid er faldet med 6,4 procent i november og december 2015, skriver medieportalen Marketplace.
Læs også: E-handel får Wallmart til at lukke
Større amerikanske detailkæder oplever også den negative effekt ved den stigende e-handel. Virksomheden Staples, som primært sælger kontorartikler, har oplevet faldende besøgstal i fysiske butikker siden 2009. Det tager Staples nu konsekvensen af og lukker en række butikker. Og de butikker, som forbliver åbne, bliver reduceret kraftigt i størrelse.
Også butikker som Macys, Sears og Wallmart planlægger at lukke eller har allerede lukket butikker i hele landet. For Macys ligger tallet på cirka 40, mens kæden Wallmart har lukket 100 butikker i år. Også beklædningsvirksomheden Nordstrom har måttet afskedige flere hundrede medarbejdere.
2016 byder på utallige lukninger
Forventningen til år 2016 er, at antallet af butikslukninger vil være det højeste siden 2010, og hertil kan e-handlen få en stor del af skylden.
Vi sporer flere lukninger i år end noget andet år siden 2010. Og en stor del af det skyldes e-handlen, der får butikker, som ellers er sunde og velfungerende, til at lukke, udtaler vicepræsident for detailforskning hos Crushman & Wakefield, Garrick Brown.
Ifølge James Keller, amerikansk ekspert inden for e-handel, er detailhandlere nødt til at anerkende nuancerne i måderne, hvorpå forbrugerne ønsker at købe det specifikke produkt. Og forskellige produktkategorier skal imødekomme forskellige behov, lyder det.
Læs også: Voksende kundekrav vil definere fremtidens e-handel
En stor udfordring for detailbutikker, som sælger deres produkter online, er dog, at forbrugerne oftest ikke impulsshopper, når de handler på nettet. Denne tendens er oftere at spore i fysiske butikker.
Ifølge James Keller kan onlinebutikkerne dog til dels komme manglen på impulsshopping til livs ved at anbefale matchende produkter, som vil fange forbrugerens øjne på en utilsigtet måde.
-KLZ