E-handelsgiganten Zalando springer ud som logistikudbyder
Zalando har de sidste 15 år opbygget en solid position på den europæiske e-handelsscene for modetøj. Nu vil e-handelsvirksomheden tilbyde sin stærke logistikinfrastruktur til andre e-handelsaktører, der på den måde kan fokusere på kerneforretning. Det sker i form af konceptet ZEOS.
ZEOS er en forkortelse for Zalando E-commerce Operating System og er et operativsystem, som gør det muligt for andre mode- og livsstilsaktører at tappe ind i en effektiv logistikmaskine og på den måde håndtere deres multi-kanals forretning via én samlet platform.
Læs også: Professionelle indkøbere ønsker den samme shoppingoplevelse som forbrugere
Det er nemlig en kompliceret affære på en effektiv måde at præsentere, lagerføre, levere og eventuelt håndtere returforsendelser af produkter til kunder over hele Europa. Forbrugere i europæiske lande har meget forskellige forventninger til levering af e-handelsprodukter. Tre af de store udfordringer er for eksempel at håndtere:
- Produktbeskrivelser- og billeder der matcher de mange forskellige brugerplatforme.
- De mange forskellige leveringsaftaler, -former og -steder.
- Relationer til en jungle af lokale transportører.
- Investeringer i logistikfaciliteter.
- Returflow der kan løbe op i 50 procent af forsendelser og repræsenterer store værdier og følsomme kundeoplevelser.
”Vi har derfor de sidste år arbejdet intenst på at opsamle vores 15 års erfaring i én effektiv løsning, som vi kalder ZEOS Fulfilment”, fortæller Jan Bartels, der er SVP B2B hos Zalando.
1000 partnere og 380 millioner varer
Zalando har faktisk allerede været i gang med løsningen i et stykke tid i samarbejde med deres samarbejdspartnere.
”Vi har i dag mere end 1000 partnere, der anvender løsningen til at sælge og levere varer til 23 europæiske landemarkeder. Vi har siden lanceringen i 2017 håndteret cirka 380 millioner produkter på vores partneres vegne, og den erfaring gør, at vores løsning i dag er gennemtestet og klar til også at inkludere eksterne aktører inden for mode og livsstil. Løsningen vil gøre det enkelt for e-handelsaktører at ekspandere til nye europæiske markeder”, fortæller han.
Læs også: Månedens udfordring: Omnichannel og klima ryster forsyningskæde-posen
Løsningen foregår på den måde, at e-handelsaktører sender deres varer til ét af Zalandos 12 lagre, og så tager ZEO Fulfilment sig af resten. Èn integration gør det muligt for e-handelsbutikker at interagere med mere end 40 transportører, tilbyde mere end 160 lokale leverings- og returlokationer på tværs af 23 europæiske lande.
Styrker vores kundevendte logistik
ZEOS Fulfilment har allerede indgået aftaler med modevaremærker som for eksempel Pepe Jeans, Marks & Spencer og det polske sko- og tilbehørsmærke Kazar.
”Dette samarbejde har ikke blot revolutioneret vores kundevendte logistik, men det har også sat scenen for vores fortsatte vækst og succes. Vi har nu muligheden for at ekspandere vores tilbud på tværs af forskellige digitale salgskanaler på en enkel måde, som giver os langt bedre leveringstider. Det bidrager markant til vores kundeservice og -tilfredshed, og det hjælper os til at nå ud til nye digitale markeder, hvor vores nuværende logistik ikke understøtter levering. Vi er et selskab i konstant transformation, så vi elsker løsninger, der er innovative og gør det muligt for os at forbedre vores konkurrenceevne og agilitet”, fortæller Federica Miselli, som er Global Digital Business Director hos AWWG, der er moderselskab for Pepe Jeans og andre selskaber.