E-handelsgiganten Zalando springer ud som logistikudbyder

Zalando har de sidste 15 år opbygget en solid position på den europæiske e-handelsscene for modetøj. Nu vil e-handelsvirksomheden tilbyde sin stærke logistikinfrastruktur til andre e-handelsaktører, der på den måde kan fokusere på kerneforretning. Det sker i form af konceptet ZEOS.

”Vi har derfor de sidste år arbejdet intenst på at opsamle vores 15 års erfaring i én effektiv løsning, som vi kalder ZEOS Fulfilment”, fortæller Jan Bartels. Foto: Zeos Fulfilment.. Foto: Zeos Fulfilment.

14.11.2023

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Det er nemlig en kompliceret affære på en effektiv måde at præsentere, lagerføre, levere og eventuelt håndtere returforsendelser af produkter til kunder over hele Europa. Forbrugere i europæiske lande har meget forskellige forventninger til levering af e-handelsprodukter. Tre af de store udfordringer er for eksempel at håndtere:

  • Produktbeskrivelser- og billeder der matcher de mange forskellige brugerplatforme.
  • De mange forskellige leveringsaftaler, -former og -steder.
  • Relationer til en jungle af lokale transportører.
  • Investeringer i logistikfaciliteter.
  • Returflow der kan løbe op i 50 procent af forsendelser og repræsenterer store værdier og følsomme kundeoplevelser.

”Vi har derfor de sidste år arbejdet intenst på at opsamle vores 15 års erfaring i én effektiv løsning, som vi kalder ZEOS Fulfilment”, fortæller Jan Bartels, der er SVP B2B hos Zalando.

Vi har siden lanceringen i 2017 håndteret cirka 380 millioner produkter på vores partneres vegne, og den erfaring gør, at vores løsning i dag er gennemtestet og klar til også at inkludere eksterne aktører inden for mode og livsstil. Løsningen vil gøre det enkelt for e-handelsaktører at ekspandere til nye europæiske markeder”, fortæller Jan Bartels. Foto: Zeos Fulfilment.. Foto: Zeos Fulfilment.

1000 partnere og 380 millioner varer

Zalando har faktisk allerede været i gang med løsningen i et stykke tid i samarbejde med deres samarbejdspartnere.

”Vi har i dag mere end 1000 partnere, der anvender løsningen til at sælge og levere varer til 23 europæiske landemarkeder. Vi har siden lanceringen i 2017 håndteret cirka 380 millioner produkter på vores partneres vegne, og den erfaring gør, at vores løsning i dag er gennemtestet og klar til også at inkludere eksterne aktører inden for mode og livsstil. Løsningen vil gøre det enkelt for e-handelsaktører at ekspandere til nye europæiske markeder”, fortæller han.

Læs også: Månedens udfordring: Omnichannel og klima ryster forsyningskæde-posen

Løsningen foregår på den måde, at e-handelsaktører sender deres varer til ét af Zalandos 12 lagre, og så tager ZEO Fulfilment sig af resten. Èn integration gør det muligt for e-handelsbutikker at interagere med mere end 40 transportører, tilbyde mere end 160 lokale leverings- og returlokationer på tværs af 23 europæiske lande.

Styrker vores kundevendte logistik

ZEOS Fulfilment har allerede indgået aftaler med modevaremærker som for eksempel Pepe Jeans, Marks & Spencer og det polske sko- og tilbehørsmærke Kazar.

”Dette samarbejde har ikke blot revolutioneret vores kundevendte logistik, men det har også sat scenen for vores fortsatte vækst og succes. Vi har nu muligheden for at ekspandere vores tilbud på tværs af forskellige digitale salgskanaler på en enkel måde, som giver os langt bedre leveringstider. Det bidrager markant til vores kundeservice og -tilfredshed, og det hjælper os til at nå ud til nye digitale markeder, hvor vores nuværende logistik ikke understøtter levering. Vi er et selskab i konstant transformation, så vi elsker løsninger, der er innovative og gør det muligt for os at forbedre vores konkurrenceevne og agilitet”, fortæller Federica Miselli, som er Global Digital Business Director hos AWWG, der er moderselskab for Pepe Jeans og andre selskaber.

SCM.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Effektive logistikterminaler og lagerstyring

Talrige undersøgelser og markedsrapporter dokumenterer det: Virksomheder investerer på livet løs i automatiserede og digitale løsninger på lageret. Det sker for at øge effektivitet, fleksibilitet og kvalitet. Men de peger også på, at der stadig er et stort uudnyttet potentiale. Dyk ned i temaet og bliv klogere på udviklingen.

Relateret indhold

24.04.2025SCM.dk

Esbjerg Havn klar til at modtage større skibe

24.04.2025SCM.dk

Whistleblower-sager fordoblet hos Maersk

23.04.2025Descartes

Sponseret

Ny undersøgelse viser, at 39 % af virksomhederne ser overholdelse af handelsregler som en konkurrencefordel

22.04.2025SCM.dk

Kina raser over nye amerikanske havneafgifter

22.04.2025SCM.dk

Stor stigning i aflyste sejladser midt i USA-Kina handelsstrid

16.04.2025SCM.dk

IMO vedtager klimaaftale - med plads til forbedringer

15.04.2025SCM.dk

Trumps toldkrig mod Kina fører til aflyste sejladser

15.04.2025SCM.dk

El-andelen stiger i vare- og lastbilsalg trods samlet fald i varebiler

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle