E-handel vender op og ned på pakkerne i Post Danmark
Projektchef Mikkel Hansen, der har været 16 år i Post Danmark, er i fuld gang med at omstille pakkeproduktionen til at kunne håndtere den kraftige vækst i e-handlen.
Hvad er de væsentligste udfordringer i dit job lige nu?
Eftersom vi i pakkeprocessen oplever et skift fra B2B til B2C, da e-handlen vokser kraftigt, har jeg fuld fokus på at tilpasse vores processer. Det giver flere logistiske udfordringer og stiller samtidig nye krav til vores processer, da private modtagere har andre behov end erhvervsmodtagere. Nogle vil gerne have pakken leveret i Døgnposten, andre vil have, at vi stiller den i drivhuset. Derfor er det vigtigt, at vi får en højere variabilitet i vores processer, så vi kan ramme modtageren på rette vis.
Vi griber det konkret an ved at skabe noget fleksibilitet i vores produktion, for eksempel ved at kigge på hvornår pakkerne kommer ind. Tidligere var de store pakkedage midt i ugen, nu er det ugens første dage, fordi de ligger efter weekenden, hvor folk har tid til at bestille varer på nettet. Vi har derfor igangsat et stort pakkeprojekt, hvor vi kigger på alle led i vores pakkeproces.
<p> vores service skal i endnu højere grad end i dag ramme pakkemodtagerne præcist. Ellers bliver vi ikke valgt som den foretrukne distributør. </p>
Mikkel Hansen, projektchef i Post Danmark
Hvordan kan jeres virksomhed forbedre sig inden for SCM?
Et af de områder, hvor vi kan forbedre os, er ved at skabe mere transparente processer, det vil sige skabe en gennemsigtighed for kunderne ind gennem vores system, så vi kan blive bedre til at skabe individuelle løsninger. Det kunne eksempelvis være, hvis kunden ønsker at få sine pakker på en bestemt ugedag.
Når det gælder B2C-pakker er det erhvervskundens privatkunde, der bestemmer. Modtageren bliver dermed også vores kunde, for gør vi ikke modtageren tilfreds, vælger han ikke afsenderen igen. Gennemsigtighed, hvis noget går galt, er vigtig, for at vores kunder kan reagere proaktivt i forhold til modtageren.
Hvordan spiller SCM sammen med den overordnede virksomhedsstrategi?
På højeste niveau, da det er afgørende for, at Post Danmarks mål om at have en af Europas bedste postservices målt på en kombination af serviceniveau, kvalitet og pris. Hvis ikke vi følger med og tilpasser os de ændrede markedskrav, bliver målsætningen umulig at opnå.
Om Mikkel Hansen
- Nuværende job: Projektchef i Post Danmarks pakkeproduktion
- Tidligere job: Proceschef i Post Danmark 2008-2011, produktionschef Post Danmark 2006-2008.
- Uddannelse: Diplomingeniør, AU Herning, 1996.
- Fritidsinteresser: Motionsløb.
- Civilstatus: Bor i Vejle, gift med Frederikke, der er beklædningsdesigner, har sønnen Storm på tre år.
Hvad tiltrækker dig ved at arbejde med SCM?
At prøve at skabe sammenhænge mellem processer. Både at skabe robuste og effektive processer, men samtidig også at skabe den fleksibilitet, som kunderne efterspørger. Det virker måske som et enten-eller-valg, men vi skal magte at gøre det til et både-og-valg.
Knapperne i en pakkeproduktion kan stilles på utallige måder, og jeg finder det personligt rigtig interessant at få hele puslespillet til at hænge sammen.
Hvilke udfordringer ser du for SCM i fremtiden?
At videreudvikle og forfine vores servicekultur med kunden i centrum på skuldrene af højeffektive og sammenhængende processer. I og med, at Post Danmark er bindeleddet mellem erhvervs- og privatkunden, er vi med til at bestemme vores erhvervskunders succes. Så vores service skal i endnu højere grad end i dag ramme pakkemodtagerne præcist. Ellers bliver vi ikke valgt som den foretrukne distributør.