E-handel kræver finmotorisk logistik

E-handelslogistik kræver en helt anden behændighed på lageret og i distributionen end traditionel logistik af helpaller. Logistikvirksomheden PrimeCargo har derfor investeret i et automatiseret AutoStore-anlæg, der kan plukke 20.000 single-piece ordrer i døgnet.

Prime Cargos AutoStore-anlæg blev sat i drift umiddelbart inden Black Friday i efteråret 2019 og klarede den opgave med bravour. Foto: Prime Cargo.

03.04.2020

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

49 små robotter drøner rundt på toppen af en kæmpestor gitternetværkskonstruktion, der fylder 6000 m2. Robotterne flytter rundt på små kasser på 60 x 40 x 30 centimeter og dykker ned i huller i konstruktionen for at plukke fra de cirka 88.000 kasser, der er lagret med varer fra PrimeCargos flere hundrede e-handelsvirksomhedskunder.

Vi er på Prime Cargos lager i Kolding, og adm. direktør Morten Høilund viser mig logistikudbyderens seneste store investering, nemlig en AutoStore-løsning, der er et automatisk anlæg til varepluk til forsendelse.

Fredag den 27. november 2018 ramte PrimeCargo nemlig loftet. Den amerikanske tradition med Black Friday, som en stor udsalgsdag for detailbutikkerne, er på få år blevet meget stor også i Danmark. Det betyder meget store ordremængder på denne ene dag hos de fleste e-handelsbutikker i Danmark, og en del af butikkerne har outsourcet fragt og lagerstyring til PrimeCargo.

”Vi satser på e-handel, og vi er den første logistikudbyder i Danmark – og en af de første i Skandinavien – som tager denne teknologi i brug”, fortæller Morten Høilund. Foto: PrimeCargo..

Black Friday blev for meget
”I 2018 blev det tydeligt for os, at vi ikke kan følge med ordremængderne på Black Friday og julesalg med en traditionel manuelt baseret pluk- og pak opsætning på vores lager. Der kommer simpelthen alt for mange ordrer, der skal eksekveres på samme tid”, fortæller Morten Høilund. Han supplerer:

Vi indså derfor, at det var nødvendigt at automatisere. Vi havde behov for at kunne skalere på både kapacitet, kvalitet og effektivitet”.

Han og kollegaer undersøgte markedet og endte med at vælge en AutoStore-løsning fra forhandleren Element Logic. Løsningen blev implementeret i 2019 og sat i drift i slutningen af 2019, så den stod klar til at håndtere Black Friday i november 2019. 

Løsningen giver logistikvirksomheden en meget bedre udnyttelse af m2, skaber behov for færre vikarer ved spidsbelastninger og sparer meget tid og mange skridt, fordi det er en goods-to-man løsning, hvor varen bliver bragt til plukkeren, der er placeret på en plukkestation.

”Vi valgte AutoStore frem for en kran- eller shuttle-løsning, fordi vi vurderer det som fleksibelt, skalerbart og driftssikkertSystemet er let at reparere. Går en robot i stykker, kan vi nemt pille den ene robot ud af driften og lade de andre fortsætte arbejdet uforstyrret, mens reparationen af den ene robot foregår. Det er også let for os at udvide med flere kvadratmeter, og det forventer vi faktisk bliver aktuelt inden for få år”, siger han.

20.000 ordrer i døgnet

”Denne løsning gør det muligt for os at behandle 20.000 ordrer i døgnet fra et lager med mere end 500.000 varenumre. Det gør det muligt for os at håndtere ekstreme spidsbelastninger som Black Friday og julesæson på vores kunders vegne”, forklarer Morten Høilund.

Det er nødvendigt med automatisering, men det skal være en mere finmotorisk automatisering end automatiserede anlæg til traditionel pallelogistik.

Morten Høilund

PrimeCargo har satset på e-handelslogistik siden 2008. Det sker for eksempel med afdeling i Kina og dedikerede fragtløsninger, hvor e-handelsvirksomheder kan få plads i containere med faste afsejlingstider fra Kina. Det er en stor fordel for e-handelsvirksomheder, der typisk har svært ved selv at fylde en hel container hver eller hver anden uge.

Det sker også med såkaldt value adding services som for eksempel gaveindpakning, til-og-fra kort, skoimprægnering, returvarehåndtering, fotografering af produkter til webpræsentation etc. Og endelig sker det med et lagerområde, der er dedikeret til e-handel. Dette lagerområde er nu blevet voldsomt automatiseret med AutoStore-løsningen.

E-handel kræver finmotorik
”Vi satser på e-handel, og vi er den første logistikudbyder i Danmark – og en af de første i Skandinavien – som tager denne teknologi i brug. Fra julen 2019 har vi kunne tilbyde vores kunder, som er større webbutikker, at deres varer kan håndteres i AutoStore med automatiseret pluk”, siger Morten Høilund og tilføjer:

”Vi ved alle, at e-handel er i hastig vækst, og for at vores kunder kan udbygge deres position i den øgede internationale konkurrence, ser vi et kæmpe potentiale i at investere i automatisering, som understøtter deres værdikæde, så slutkunderne får deres varer hurtigereMængderne i e-handelsflowet har nået et niveau, hvor manuel pluk på lageret ikke kan følge med. Det er nødvendigt med automatisering, men det skal være en mere finmotorisk automatisering end automatiserede anlæg til traditionel pallelogistik eller pluk til store business-kunder, der lægger store og ensartede ordrer”.

PrimeCargo har oplevet en vækst i e-handel målt på ordrelinjer på måske 7-8 procent i 2017 til omkring 15 procent i 2020. Målt på omsætning er andelen endnu større. Der sker ifølge Morten Høilund hele tiden en kraftig udvikling af e-handlen.

AutoStores lagersystem

AutoStore er et fuldautomatisk lagersystem, hvor varerne i placeres i kasser under et stort aluminiumsgitter. Ovenpå kører højhastighedsrobotter, der plukker varerne fra kasserne nedenunder.

Kasserne ligger i op til 16 lag under gitteret. Hvis en kasse ikke ligger øverst i stakken, skal robotterne flytte alle de kasser, der er placeret ovenpå, for at komme til. Robotterne arbejder sammen for at løse opgaverne så effektivt som muligt. Robotterne er kodet med avancerede algoritmer, så de med tiden lærer og bliver bedre til at løse deres opgaver – såkaldt machine learning, der er en undergruppe af kunstig intelligens.

Efter indvielsen kan Prime Cargo behandle 20.000 ordrer per døgn fra et lager med mere end 500.000 varenumre. Systemet kan udvides til at håndtere 100.000 ordrer i døgnet.

Norske webbutikker er for eksempel glade for at anvende PrimeCargo som logistikudbyder, fordi PrimeCargo kan levere fra Danmark til resten af EU og på den måde gøre eksporten fra Norge til EU-kunder nemmere. PrimeCargo oplever også en stigende eksport af møbel- og designprodukter fra danske leverandører til det amerikanske marked.

Ligesom e-handelsudviklingen på business-to-consumer markedet smitter af på business-to-business markedet, hvor ordrestruktur og informationsflow ændrer sig til at blive mere nuancerede krav til information og gennemsigtighed samt mindre men hyppigere ordrer.

Længere ind i kundernes supply chain
Logistikvirksomheden har ambitioner om at bevæge sig dybere ind i kundernes forsyningskæde. Indtil videre har PrimeCargo insourcet fragt og lagerstyring for sine e-handelskunder, men Morten Høilund kan også godt se muligheder for at insource andre aktiviteter som fx supply chain planning og miljøstyring

”Miljøaftrykket spiller en stadig større rolle for virksomheder, og her kan vi hjælpe med at identificere tiltag. Der er for eksempel et stort miljømæssigt potentiale i at vores kunder deler kapacitet med hinanden”, fortæller han.

Hør Head of e-commerce for Prime Cargo, Winnie Kruse, fortælle mere om virksomhedens AutoStore-løsning i SCM Agendaen om E-handelslogistik og last mile-levering.

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

21.11.2024SCM.dk

Danske topledere investerer heftigt i AI – uden at vide noget om teknologien

Unused potential for Nordic companies – 23 billion euros tied up in unnecessary inventory

20.11.2024Optilon Danmark

Sponseret

18.11.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

15.11.2024WITRON Group

Sponseret

Successful change management in logistics automation

15.11.2024SCM.dk

53,8 millioner iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

14.11.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Coolshop optimerer logistikken med Geek+

12.11.2024N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde skaber ny generation af gaffeltruck

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online