E-auktioner er et overset indkøbsværktøj i danske virksomheder

E-auktioner er et effektivt værktøj, der ofte giver indkøbsafdelinger bedre resultater som fx bedre priser end ved traditionelle forhandlinger. Mange danske virksomheder har prøvet det, men kun få anvender det systematisk og struktureret.

03.01.2012

SCM.dk

E-auktioner holder sit indtog i flere og flere lande. Det sker blandt andet i Tyskland, hvor tre ud af fire af de store virksomheder har berøring med e-auktioner, og hele 40 procent bruger dem jævnligt som et naturligt led i deres indkøbsproces. I Danmark er det stadig et fåtal af de store virksomheder, der benytter sig af e-auktioner på en systematisk måde. Men det kan hurtigt ændre sig i takt med den stigende fokus på yderligere optimering af indkøbsprocessen.

Den tyske indkøbs- og logistikforening BME har i samarbejde med University of Würzburg undersøgt de kontante fordele ved at implementere e-værktøjer i indkøbet. Analysen, der går under navnet Mood-Meter ePurchasing 2011, bygger på svar fra 228 tyske virksomheder, hvoraf 44,7 procent er store virksomheder med over 2.000 ansatte. Analysen viser, at:
• 70 procent mener, at e-auktioner er et relevant værktøj for indkøbere, og 40 procent benytter sig jævnligt af e-auktioner i deres indkøb
• 11,6 procent auktionerer mere end 50 procent af deres indkøb
• 50 procent benytter sig af et full-service e-auktionshus

Hvad er en e-auktion???
E-auktioner er en dynamisk efterfølger til elektroniske RFx. E-auktioner er også en såkaldt ”omvendt auktion”, hvor leverandørerne byder på levering af varer eller ydelser specificeret af køberen. De deltagende leverandører kan enten se den bedste pris hidtil (kaldes en ”pris-auktion”), eller de kan se deres egen rangering i auktionen sammenlignet med resten af konkurrenterne (kaldes enten en ”rank-auktion” eller en ”trafiklys – auktion”). I alle tilfælde kan både leverandør og køber reagere online og i realtid.

Alle leverandører kan inden for en foruddefineret tidsramme afgive flere bud med henblik på at forbedre deres position. Auktionen slutter, når der ikke er flere bud. Andre typer af e-auktionsformater omfatter ticker auktioner (såkaldte hollandsk eller japansk auktion).

Bedre priser og lettere forhandlinger??
”E-auktioner kan med fordel anvendes, når der er tale om sourcing efter de mere enkle varer eller ydelser, men ikke hvis der ligger mere komplicerede specifikationer bag indkøbet”, forklarer Henrik Sjøqvist fra Basware og supplerer: ”Det primære mål for en e-auktion er at få den bedste pris fra leverandørerne, men et sekundært mål er at nedbringe antallet af leverandører på en mere tidsoptimerende måde”.

Og i en sourcing proces er det typisk forhandlingerne med en mangfoldighed af leverandører, der er meget tidskrævende. Virksomheder, der anvender e-auktioner, oplever at kunne barbere 30 procent af RFP processen (Request for Proposal).

Konsulent Ole Torp fra Valcon Management Consultants A/S har mere end 100 gennemførelser af e-auktioner bag sig. ”Min erfaring er, at kan man beskrive behovet, og er der minimum tre leverandører, som vil deltage, kan det sættes på en e-auktion. Det er også min erfaring, at hvis man har gjort forarbejdet grundigt, og behovet er beskrevet skarpt, kan man udmærket køre en e-auktion med helt op til 14-15 leverandører. E-auktioner er dog ikke så velegnet, hvis der er tale om strategiske leverandører og flaskehalsleverandører”.

Den gode forberedelse er nøglen?
Ole Torp fremhæver den gode forberedelse som nøglen til succesfulde e-auktioner, der skaber resultater. Det omfatter ifølge Ole Torp fx følgende:
• Med mindre der er tale om et meget klart defineret produkt eller ydelse, er det min klare anbefaling at gennemføre en online eller offline RFP, så alle ikke prismæssige spørgsmål er afklaret før e-auktioner, da der ikke er tid eller mulighed for dette undervejs.
• Iscenesættelse og kommunikation er væsentlig.
• Den valgte e-auktionsstrategi er afgørende for maksimering af resultatet – er det fx ”winner takes it all” eller både pris og kvalitet?

Værktøjet med den positive psykologiske effekt?Den omvendte auktion tilføjer et unikt forhandlingsaspekt til processen, da der er både objektivitet og gennemsigtighed for både købere og leverandører. Gennemsigtigheden blandt leverandørerne giver en positiv sideeffekt, hvor flere virksomheder oplever at få et bedre forhold til sine leverandører: ”E-auktioner flytter et eventuelt negativ fokus fra forhandlingssituationen mellem leverandør og indkøber, da det nu er leverandørerne, der konkurrerer med hinanden i stedet for”, slutter Henrik Sjøqvist.

Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes – øg resiliensen i forsyningskæden

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

25.11.2024SCM.dk

Mange millioner skal styrke produktivitet, omsætning og beskæftigelse

25.11.2024SCM.dk

Håb for det bedste, vær beredt på det værste

21.11.2024SCM.dk

Danske topledere investerer heftigt i AI – uden at vide noget om teknologien

20.11.2024SCM.dk

Hvor bliver jeres usolgte varer af?

20.11.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

15.11.2024SCM.dk

Danmark og Holland indgår tæt samarbejde om VE og brintproduktion

14.11.2024SCM.dk

Ny rapport: Arbejdsvilkår overskrider firmas eget kodeks

11.11.2024SCM.dk

Ny virksomhedstype vil lukke huller i cirkulær økonomi

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online