Du skal både bruge EDI og API i din b2b-integration

Der er mange måder at integrere dataflowet i et forsyningskædenetværk mellem to eller mange parter. EDI og API er to af de dominerende typer, og de vil ofte begge to være relevante. EDI er god til de mange, API er god til mere avancerede funktioner. Sådan lyder budskabet fra to integrationsnørder, som de selv kalder sig.

To integrationseksperter mener, at både EDI og API er effektive integrationsteknologier, og at mange virksomheder ofte med fordel kan gøre brug af begge teknologier. Arkivfoto..

12.12.2021

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Mikkel Iversen fra Venzo Connect og Dennis Zachariassen fra BizBrains er konkurrenter. De hjælper begge virksomheder med at integrere data mellem systemer. De mødte hinanden til et langhåret integrationsarrangement, talte sammen og blev begge enige om, at de sjældent havde mødt en person, der havde så meget passion for noget så teknisk som integration af data. De har siden flere gange optrådt sammen på webinarer, hvor de deler ud af deres viden og erfaring.

Hovedbudskaberne i deres fælles webinar ”API vs. EDI - hvad er fremtiden for B2B-processer og -data?” var, at begge typer af integration er effektive, og at mange virksomheder ofte med fordel kan gøre brug af begge teknologier.

”EDI og OIO er den gode gamle integrationsteknologi, der er meget standardiseret. Den er gennemprøvet og effektiv til integration med et stort antal kunder, leverandører eller samarbejdspartnere. Ulempen ved EDI er, at den kan være teknisk svær for nogle partnere at etablere”, fortæller Dennis Zachariassen.

Han bliver suppleret af Mikkel Iversen: ”API er mindre standardiseret, men til gengæld mere fleksibelt og meget lettere at tilpasse til særlige løsninger, hvor der er brug for en specifik funktionalitet”.

Læs også: Tre trin til bedre integrationer i din forsyningskæde

51 procent bruger begge dele
De to oplægsholdere afholder en simpel og hurtig afstemning på webinaret, hvor webinar-deltagerne svarer på om, de bruger EDI eller API eller begge dele – eller ingen af delene. Til deres integration.

Afstemningsresultatet er:

• 51 procent bruger både API og EDI.
• 35 procent bruger (kun) EDI.
• 9 procent bruger (kun) API.
• 5 procent bruger ingen af delene.

Undersøgelsen overholder naturligvis ingen statistiske gyldighedskriterier, men det kan vel alligevel godt give et fingerpeg. Resultaterne går i hvert fald godt i tråd med de to eksperters budskab om, at teknologierne supplerer hinanden godt, og at mange virksomheder vil være godt tjent med at anvende begge dele sideløbende.

Jeg forventer, at Digital Integration Hub vil fungere som hjertet i data- og proceseksekvering i fremtiden, og der vil være rig mulighed for både at gøre brug af EDI b2b og API’er

Mikkel Iversen

EDI er sprællevende
De to eksperter lister fire grundlæggende kendetegn ved integrationer. De kan være:

• En løs kobling.
• Synkron/asynkron.
• Forskellige beskedtyper.
• Standard/tilpasset kundeformat.

EDI er ifølge Dennis Zachariassen ’sprællevende’ og er kendetegnet ved at være dokumentbaseret (ordre, faktura, følgeseddel, fragtbrev etcetera), asynkront (køre via mellemled som for eksempel AS2, AS4, EDI provider, SFTP eller andet) og baseret på standarder (som for eksempel Peppol, UBL, EDIFACT eller andet).

Han tilføjer fire beskrivelser af EDI, som han så for øvrigt og med et glimt i øjet mener, at EDI har til fælles med musikbandet DAD. Det er:

• Stort i 90’erne.
• Er her stadig – til manges overraskelse.
• Enkelt koncept, men det virker.
• Lidt for langhåret for nogle.

Endelig fremhæver Dennis Zachariassen en inderlig anbefaling: ”Flyt support af integration væk fra it-afdelingen og over i kundeservice-afdelingen. Gør supporten ens på tværs af API og EDI og find et standardsystem til at understøtte support”.

API er let at implementere
API er ifølge Mikkel Iversen præget af sådan cirka de modsatrettede kendetegn end EDI, nemlig:

• Let at implementere
• Web native
• Meget få fælles formater.
• Tilpassede løsninger.
• Synkron kommunikation.

”Nye teknologier som cloud-teknologi og ikke mindst det Gartner-inspirerede begreb Digital Integration Hub åbner op for rigtig spændende anvendelse af API, hvor vi kommer tættere på alle virksomheders drøm om en fuldt integreret værdikæde med ’seamless’ integration af applikationer. En Digital Integration Hub er et sted, hvor du kan gemme, berige og modulere dine data til brug for integrationer og realtids analyser af dine forretningsgange”, fortæller Mikkel Iversen og slutter af:

”Jeg forventer, at Digital Integration Hub vil fungere som hjertet i data- og proceseksekvering i fremtiden, og der vil være rig mulighed for både at gøre brug af EDI b2b og API’er”.

Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

13.06.2025SCM.dk

Nordic Hydrogen bringer grøn brint tættere på kilden

13.06.2025SCM.dk

Danmark kan blive frontløber i europæisk AI-udvikling

11.06.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

AURA digitaliserer forretningen med Microsoft Dynamics 365 Finance & Operations

05.06.2025SCM.dk

RFID: Terma Aerostructures indgår partnerskab med Lyngsoe Systems om digital produktionsomstilling

03.06.2025AGR

Sponseret

AGR udvider fra forsyningskædestyring til leverandørstyring

22.05.2025SCM.dk

Cobot sætter nye standarder i kollaborativ automation

22.05.2025Datacon A/S

Sponseret

Case: Munck Gruppen

21.05.2025SCM.dk

Carmo løfter dokumentationen med ny automatiseret CO2-beregner

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 42001: 2023 Artificial Intelligence Management System Foundation

This two-day course provides an overview of the ISO/IEC 42001 standard and essential knowledge required for the establishment, implementation, maintenance, and continuous improvement of a responsible Artificial Intelligence Management System (AIMS).

Dato

16.06.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Implementer – Certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer som ISO/IEC Lead Implementer med den internationale certificering fra PECB.

Dato

16.06.2025

Sted

Copenhagen

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

16.06.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Forstå hvad en dansk Azure-region betyder for din virksomhed

Microsofts nye datacenterregion består af tre lokationer i Roskilde, Køge og Høje Taastrup. Her opbevares data lokalt i overensstemmelse med både danske og europæiske regler.

Dato

16.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online