Du skal både bruge EDI og API i din b2b-integration

Der er mange måder at integrere dataflowet i et forsyningskædenetværk mellem to eller mange parter. EDI og API er to af de dominerende typer, og de vil ofte begge to være relevante. EDI er god til de mange, API er god til mere avancerede funktioner. Sådan lyder budskabet fra to integrationsnørder, som de selv kalder sig.

To integrationseksperter mener, at både EDI og API er effektive integrationsteknologier, og at mange virksomheder ofte med fordel kan gøre brug af begge teknologier. Arkivfoto..

12.12.2021

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Mikkel Iversen fra Venzo Connect og Dennis Zachariassen fra BizBrains er konkurrenter. De hjælper begge virksomheder med at integrere data mellem systemer. De mødte hinanden til et langhåret integrationsarrangement, talte sammen og blev begge enige om, at de sjældent havde mødt en person, der havde så meget passion for noget så teknisk som integration af data. De har siden flere gange optrådt sammen på webinarer, hvor de deler ud af deres viden og erfaring.

Hovedbudskaberne i deres fælles webinar ”API vs. EDI - hvad er fremtiden for B2B-processer og -data?” var, at begge typer af integration er effektive, og at mange virksomheder ofte med fordel kan gøre brug af begge teknologier.

”EDI og OIO er den gode gamle integrationsteknologi, der er meget standardiseret. Den er gennemprøvet og effektiv til integration med et stort antal kunder, leverandører eller samarbejdspartnere. Ulempen ved EDI er, at den kan være teknisk svær for nogle partnere at etablere”, fortæller Dennis Zachariassen.

Han bliver suppleret af Mikkel Iversen: ”API er mindre standardiseret, men til gengæld mere fleksibelt og meget lettere at tilpasse til særlige løsninger, hvor der er brug for en specifik funktionalitet”.

Læs også: Tre trin til bedre integrationer i din forsyningskæde

51 procent bruger begge dele
De to oplægsholdere afholder en simpel og hurtig afstemning på webinaret, hvor webinar-deltagerne svarer på om, de bruger EDI eller API eller begge dele – eller ingen af delene. Til deres integration.

Afstemningsresultatet er:

• 51 procent bruger både API og EDI.
• 35 procent bruger (kun) EDI.
• 9 procent bruger (kun) API.
• 5 procent bruger ingen af delene.

Undersøgelsen overholder naturligvis ingen statistiske gyldighedskriterier, men det kan vel alligevel godt give et fingerpeg. Resultaterne går i hvert fald godt i tråd med de to eksperters budskab om, at teknologierne supplerer hinanden godt, og at mange virksomheder vil være godt tjent med at anvende begge dele sideløbende.

Jeg forventer, at Digital Integration Hub vil fungere som hjertet i data- og proceseksekvering i fremtiden, og der vil være rig mulighed for både at gøre brug af EDI b2b og API’er

Mikkel Iversen

EDI er sprællevende
De to eksperter lister fire grundlæggende kendetegn ved integrationer. De kan være:

• En løs kobling.
• Synkron/asynkron.
• Forskellige beskedtyper.
• Standard/tilpasset kundeformat.

EDI er ifølge Dennis Zachariassen ’sprællevende’ og er kendetegnet ved at være dokumentbaseret (ordre, faktura, følgeseddel, fragtbrev etcetera), asynkront (køre via mellemled som for eksempel AS2, AS4, EDI provider, SFTP eller andet) og baseret på standarder (som for eksempel Peppol, UBL, EDIFACT eller andet).

Han tilføjer fire beskrivelser af EDI, som han så for øvrigt og med et glimt i øjet mener, at EDI har til fælles med musikbandet DAD. Det er:

• Stort i 90’erne.
• Er her stadig – til manges overraskelse.
• Enkelt koncept, men det virker.
• Lidt for langhåret for nogle.

Endelig fremhæver Dennis Zachariassen en inderlig anbefaling: ”Flyt support af integration væk fra it-afdelingen og over i kundeservice-afdelingen. Gør supporten ens på tværs af API og EDI og find et standardsystem til at understøtte support”.

API er let at implementere
API er ifølge Mikkel Iversen præget af sådan cirka de modsatrettede kendetegn end EDI, nemlig:

• Let at implementere
• Web native
• Meget få fælles formater.
• Tilpassede løsninger.
• Synkron kommunikation.

”Nye teknologier som cloud-teknologi og ikke mindst det Gartner-inspirerede begreb Digital Integration Hub åbner op for rigtig spændende anvendelse af API, hvor vi kommer tættere på alle virksomheders drøm om en fuldt integreret værdikæde med ’seamless’ integration af applikationer. En Digital Integration Hub er et sted, hvor du kan gemme, berige og modulere dine data til brug for integrationer og realtids analyser af dine forretningsgange”, fortæller Mikkel Iversen og slutter af:

”Jeg forventer, at Digital Integration Hub vil fungere som hjertet i data- og proceseksekvering i fremtiden, og der vil være rig mulighed for både at gøre brug af EDI b2b og API’er”.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

26.04.2024SCM.dk

Der skal mere fart på sagsbehandlingen af grønne projekter

26.04.2024SCM.dk

Forskere vil have øget fokus på unødvendig plastik

24.04.2024SCM.dk

Robotter gør en arbejdsplads mere effektiv og attraktiv

24.04.2024TrueCommerce

Sponseret

WEBINAR: E-fakturering i Tyskland

23.04.2024TrueCommerce

Sponseret

Webinar: PEPPOL

19.04.2024Norris Print-Tech A/S

Sponseret

Honeywell EDA10A entry-level industritablet

12.04.2024SCM.dk

Ny banebrydende automatisering af ordreplukning

12.04.2024SCM.dk

Alt for få virksomheder kan håndtere cyberangreb

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Eltronic Fueltech

Supply Chain Specialist

Kunne du tænke dig, at spille en afgørende rolle i arbejdet med at udvikle den samlede værdikæde i en virksomhed, der i den grad bidrager til den grønne omstilling? Og ønsker du at tage et ansvar for at vi på tværs af organisationen styrker samarbejdet og processerne ud mod både leverandører og kunder? Så skal du med på holdet!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2024

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle