Du skal både bruge EDI og API i din b2b-integration

Der er mange måder at integrere dataflowet i et forsyningskædenetværk mellem to eller mange parter. EDI og API er to af de dominerende typer, og de vil ofte begge to være relevante. EDI er god til de mange, API er god til mere avancerede funktioner. Sådan lyder budskabet fra to integrationsnørder, som de selv kalder sig.

To integrationseksperter mener, at både EDI og API er effektive integrationsteknologier, og at mange virksomheder ofte med fordel kan gøre brug af begge teknologier. Arkivfoto..

12.12.2021

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Mikkel Iversen fra Venzo Connect og Dennis Zachariassen fra BizBrains er konkurrenter. De hjælper begge virksomheder med at integrere data mellem systemer. De mødte hinanden til et langhåret integrationsarrangement, talte sammen og blev begge enige om, at de sjældent havde mødt en person, der havde så meget passion for noget så teknisk som integration af data. De har siden flere gange optrådt sammen på webinarer, hvor de deler ud af deres viden og erfaring.

Hovedbudskaberne i deres fælles webinar ”API vs. EDI - hvad er fremtiden for B2B-processer og -data?” var, at begge typer af integration er effektive, og at mange virksomheder ofte med fordel kan gøre brug af begge teknologier.

”EDI og OIO er den gode gamle integrationsteknologi, der er meget standardiseret. Den er gennemprøvet og effektiv til integration med et stort antal kunder, leverandører eller samarbejdspartnere. Ulempen ved EDI er, at den kan være teknisk svær for nogle partnere at etablere”, fortæller Dennis Zachariassen.

Han bliver suppleret af Mikkel Iversen: ”API er mindre standardiseret, men til gengæld mere fleksibelt og meget lettere at tilpasse til særlige løsninger, hvor der er brug for en specifik funktionalitet”.

Læs også: Tre trin til bedre integrationer i din forsyningskæde

51 procent bruger begge dele
De to oplægsholdere afholder en simpel og hurtig afstemning på webinaret, hvor webinar-deltagerne svarer på om, de bruger EDI eller API eller begge dele – eller ingen af delene. Til deres integration.

Afstemningsresultatet er:

• 51 procent bruger både API og EDI.
• 35 procent bruger (kun) EDI.
• 9 procent bruger (kun) API.
• 5 procent bruger ingen af delene.

Undersøgelsen overholder naturligvis ingen statistiske gyldighedskriterier, men det kan vel alligevel godt give et fingerpeg. Resultaterne går i hvert fald godt i tråd med de to eksperters budskab om, at teknologierne supplerer hinanden godt, og at mange virksomheder vil være godt tjent med at anvende begge dele sideløbende.

Jeg forventer, at Digital Integration Hub vil fungere som hjertet i data- og proceseksekvering i fremtiden, og der vil være rig mulighed for både at gøre brug af EDI b2b og API’er

Mikkel Iversen

EDI er sprællevende
De to eksperter lister fire grundlæggende kendetegn ved integrationer. De kan være:

• En løs kobling.
• Synkron/asynkron.
• Forskellige beskedtyper.
• Standard/tilpasset kundeformat.

EDI er ifølge Dennis Zachariassen ’sprællevende’ og er kendetegnet ved at være dokumentbaseret (ordre, faktura, følgeseddel, fragtbrev etcetera), asynkront (køre via mellemled som for eksempel AS2, AS4, EDI provider, SFTP eller andet) og baseret på standarder (som for eksempel Peppol, UBL, EDIFACT eller andet).

Han tilføjer fire beskrivelser af EDI, som han så for øvrigt og med et glimt i øjet mener, at EDI har til fælles med musikbandet DAD. Det er:

• Stort i 90’erne.
• Er her stadig – til manges overraskelse.
• Enkelt koncept, men det virker.
• Lidt for langhåret for nogle.

Endelig fremhæver Dennis Zachariassen en inderlig anbefaling: ”Flyt support af integration væk fra it-afdelingen og over i kundeservice-afdelingen. Gør supporten ens på tværs af API og EDI og find et standardsystem til at understøtte support”.

API er let at implementere
API er ifølge Mikkel Iversen præget af sådan cirka de modsatrettede kendetegn end EDI, nemlig:

• Let at implementere
• Web native
• Meget få fælles formater.
• Tilpassede løsninger.
• Synkron kommunikation.

”Nye teknologier som cloud-teknologi og ikke mindst det Gartner-inspirerede begreb Digital Integration Hub åbner op for rigtig spændende anvendelse af API, hvor vi kommer tættere på alle virksomheders drøm om en fuldt integreret værdikæde med ’seamless’ integration af applikationer. En Digital Integration Hub er et sted, hvor du kan gemme, berige og modulere dine data til brug for integrationer og realtids analyser af dine forretningsgange”, fortæller Mikkel Iversen og slutter af:

”Jeg forventer, at Digital Integration Hub vil fungere som hjertet i data- og proceseksekvering i fremtiden, og der vil være rig mulighed for både at gøre brug af EDI b2b og API’er”.

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Nordiske virksomheder har 23 milliarder euro bundet i overflødige lagre

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

20.11.2024AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

20.11.2024Columbus

Sponseret

IAMs vigtige rolle i Nuudays digitale transformation

19.11.2024SCM.dk

EU vil styrke cybersikkerheden med nye sikkerhedskrav

19.11.2024SCM.dk

Fremtiden vil byde på store investeringer i cybersikkerhed med AI som livredder

19.11.2024Columbus

Sponseret

ATP om indkøb af IAM-løsninger: ”Skab dialog med leverandører og undgå impulskøb”

19.11.2024SCM.dk

Indspark: I praksis er AI langt fra de sci-fi-scenarier, der dominerer mediebilledet

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online