DSV-topchef: Grønt transportudspil fra regeringen er positivt
Regeringen offentliggør sammen med SF og Enhedslisten en erhvervsrettet indsats for grøn transport i danske virksomheder. Det er umiddelbart et fornuftigt tiltag, lyder det fra DSVs topchef.
Regeringen, SF og Enhedslisten er nået til enighed om en erhvervsrettet indsats for grøn transport og mobilitet i danske virksomheder. Partierne vil invitere mere end 20 af landets største virksomheder til at samarbejde om flere grønne løsninger, skriver børsen.dk.
Læs også: DSV klar til nye EU-regler for transport af lægemidler
Ifølge Jens Bjørn Andersen, administrerende direktør hos DSV, en af landets største transportvirksomheder, er initiativet umiddelbart positivt særligt grundet kundernes forhøjede fokus på området.
Der er ingen tvivl om, at grøn transport og miljø har fået et markant højere fokus blandt vores kunder gennem de seneste tre-fire år. Derfor lyder det umiddelbart som et fornuftigt tiltag, siger Jens Bjørn Andersen til børsen.dk.
Grønne transportløsninger
De grønne løsninger, som landets virksomheder skal til at samarbejde om, vil blandt andet være delebiler til de ansatte, elfirmabiler og samkørselsordninger.
Tiltag som disse er ifølge Jens Bjørn Andersen værd at bakke op om.
Vi har ikke noget ønske om at fortælle vores medarbejdere, hvordan de skal komme til og fra arbejdet. Men hvis der kommer nogle konkrete tiltag som for eksempel et samkørselsnetværk, så ville det bestemt være noget, vi kunne bakke op om, siger han til børsen.dk.
Læs også: DSV lancerer dag-til-dag-service i Europa
Fremadrettet er det fra regeringens side også hensigten, at transportvirksomhedernes CO2-udslip skal nedsættes. Det er et område, som DSV i en længere periode har haft fokus på.
Vi bliver mødt med høje krav om miljørigtige løsninger og nogle steder, især i Norden, kan du blive siet fra, hvis du ikke har det på plads. Ligegyldigt hvor godt og billigt dit produkt så er. Eksempelvis har vi lige afsluttet en meget stor ordre til en svensk dagligvarekoncern, hvor vi skal dokumentere, at vores lastbiler bruger andre brændstoffer end diesel, siger Jens Bjørn Andersen til børsen.dk.
I første omgang er det grønne transportinitiativ tænkt som en test, hvor der årligt afsættes to millioner kroner fra 2015 til 2017.
-KLZ