Dobbelttrailere og lange vogntog er et skridt tættere på at ramme de danske veje

Med Vejdirektoratet og Færdselsstyrelsens nye analyse om kørsel med dobbelttrailere i Danmark betyder, er vi tættere på at se de lange vogntog på det danske vejnet. ITD, der aktivt har leveret input til analysen, er begejstret for udsigten til transporter med ekstra lange lastbiler.

10.01.2022

SCM.dk

Regeringen, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Enhedslisten blev i december sidste år enige om at se på mulighederne for at indføre forsøg med dobbelttrailere til gavn for effektiviteten i branchen og klimaet. Efter nytår skal der tages politisk stilling til det videre arbejde med dobbelttrailere på baggrund af analysen, og hvordan forsøget i så fald skal finansieres.

Analysen lægger op til at indføre en forsøgstrækning på omkring 900 kilometer, hvor det tillades at køre med dobbelttrailere på op til 34 meter med en totalvægt på 70 ton. Det er desværre i underkanten af det reelle behov ude hos vognmændene, lyder det fra ITD.

”Nu handler det selvfølgelig om at få gang i forsøget, så vi kan få gjort os nogle erfaringer med dobbelttrailere ude på vejene. Men det er klart, at vi i de kommende politiske forhandlinger kommer til at arbejde for højere totalvægt og et udvidet rutenet med blandt andet passage over Øresund, som også var vores anbefalinger under det forberedende arbejde til analysen”, siger politisk chefkonsulent i ITD, Lasse Kristoffersen og fortsætter:

Læs også: ITD: Lastbiler er en gevinst for samfundet – ikke et problem

”Vi vil selvfølgelig også ind at kigge nærmere på nogle af de tekniske krav, som vi umiddelbart tænker kan medføre udfordringer. De konkrete tekniske krav vil vi gennemgå i nærmere dialog med vores medlemmer samt med leverandører af køretøjer og teknisk udstyr”.

ITD sender dog samtidig en stor ros til både Vejdirektoratet og Færdselsstyrelsen for at inddrage branchen aktivt i udarbejdelsen af analysen, hvilket har ført til et bedre produkt.

”Det har været en meget positiv proces. Selvom vi ikke har fået det præcis, som vi gerne vil have det, så er vi eksempelvis meget tilfredse med, at der er blevet lyttet til ITD’s forslag om at udvide rutenettet i sydgående retning til toldpladsen i Padborg, som ellers ikke var med i det oprindelige forslag. Det samme gør sig gældende for kompensationen på op til 2 ton mere, hvis der er tale om nulemissionslastbiler”, siger Lasse Kristoffersen.

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

18.12.2025Dematic

Sponseret

Dematic Integrates a Pallet AS/RS in Latest Expansion for Spanish Workwear Giant Velilla

12.12.2025SCM.dk

Nyt logistisk supercenter åbner i Ringsted

11.12.2025SCM.dk

JYSK åbner nyt distributionscenter i Italien i 2027

08.12.2025SCM.dk

Mobile robotter: Fra faste ruter til intelligent høj fleksibilitet

05.12.2025Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

AMR’er kræver volumen: sådan får du reel ROI på robotterne

04.12.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

04.12.2025SCM.dk

9 AGV’er servicerer på tiende år JYSKs distributionscenter i Danmark

02.12.2025SCM.dk

AI løfter lagerdrift fra automatisering til strategisk styrke

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle