16.04.2019  |  Branchenyt

Dobbelt ABC-analyse og forecast, der beregner sæsonudsving, støtter bruger til at opnå effektiv lageroptimering

Indhold fra partner Hvad er dette?

I dag stiller kunder og forbruger krav til hurtige leveringer, og det medfører et øget pres på planlæggernes tid og arbejdskapital. PlanEven har skabt en SaaS-løsning, som skal støtte brugerne i at prioritere deres tid og virksomheds kapital bedre.

Når virksomheder skal håndtere et stort antal af varer, bliver det umuligt at analysere og lave tilpassede strategiplaner for de enkelte produkter. For at kunne klare disse krav har PlanEven skabt en SaaS-løsning, som skal støtte brugerne i at prioritere deres tid og virksomheds kapital bedre. 

Softwareapp-en er et intuitivt, brugervenligt og økonomisk forsvarligt analyse- og styringsværktøj, der kan styrke planlægningsevnerne, beslutningskompetencerne og reducere kapitalbindingen hos kunderne. Den kan skabe en visuel forståelse af dataet og henlede opmærksomheden på sammenhænge og tendenser, hvilket gør brugerne i stand til at kunne træffe bedre beslutninger. 

Sådan får du en værdifuld indsigt  

PlanEven forener en dobbelt ABC-analyse med et forecast, der beregner sæsonudsving, og denne unikke kombination støtter bruger i at effektivisere hele processen fra leverandører til slutforbruger. 

“Vi starter med at gruppere varerne i ABC-klassifikationer, i de såkaldte ‘Vare Forbrug’, ‘Avance’ og ‘Lager Pluk’ kategorier. Vi anvender grænserne 80%, 15% og 5%. Kategorierne sættes op i en dobbelt ABC-analyse, hvor de fire yderligheder kommer i fokus. Her vil vores kunder få en værdifuld indsigt i de 5% af varer, som skal monitoreres aktivt, 5%, der jævnligt skal følge op på og så 60%, som vil kræve mindst indsats fra vore kunders side. Bagefter kan de nemt identificere varer, som der skal tages handling på som for eksempel døde varer, der skal sælges fra eller nøgle produkter, hvis servicegrad bør hæves.” fortæller Theis Thulin, Partner og Drift Ansvarlig hos PlanEven. 

Opnår godt overblik og gennemsigtighed  

Som bruger af PlanEven-app vil kunderne kunne få serveret nøje udvalgte nøgletal på lager, salg og økonomi. På den måde kan de følge udviklingen ned på de enkelte varer og se antal solgte enheder, omsætningshastighed, lagerværdi over tid og trends i kost- og salgspris. 

Brugerne får grafer og analyser samt informationsbokse, der forklarer viste data og giver dem en overskuelig støtte og vejledning om, hvilke handlinger de bør tage i forhold til varerne. Hermed tilbyder PlanEven adgang til et stærkt e-learningsmodul for at øge brugernes viden og kompetencer indenfor lagerstyring og planlægning. Rådene er baserede på gængse praksisser indenfor Supply Chain Management samt vores 50 års samlede erfaringer med Supply Chain Management, Procesoptimering og Virksomhedsledelse. 

Med afsæt i et klart og tydeligt sprog er PlanEven en softwareapp, som er tilgængelig for alle, uanset deres faglig baggrund. 

Mere fra PlanEven

PlanEven

https://planeven.com/

PlanEven er grundlagt med en vision om at udvikle et intuitivt, brugervenligt og økonomisk forsvarligt analyse- og styringsværktøj, der kan styrke planlægningsevnerne, beslutningskompetencerne og reducere kapitalbindingen hos kunderne. Vores Cloud-løsning skaber en visuel forståelse af dataet og henleder opmærksomheden på sammenhænge og t…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere