Digitalt fokus skal gøre Mærsk større end nogensinde

Nye tiltag, der særligt skal have fokus på at digitalisere og forsimple verdenshandlen, skal mindst bringe Mærsks omsætning op på niveauet fra 2012, hvor virksomheden var størst. Det siger topchef Søren Schou i et interview med Berlingske.

Ifølge topchef Søren Schou skal Mærsks omsætning stige over de næste par år primært som følge af et massivt digitalt fokus. Foto: Mærsk.

11.10.2018

SCM.dk

Det står nok ikke lige for, men ikke desto mindre er det denne svære opgave, som topchef i Mærsk, Søren Schou, over de næste par år vil arbejde hen i mod. Her skal han nemlig ændre den måde, som varer altid er blevet fragtet rundt på i verden og skabe en digital virksomhed, hvor tingene bliver gjort på en anden og meget lettere måde.

Det fortæller Søren Schou selv i et interview med Berlingske.

I interviewet siger han, at planen er, at omstillingen skal sende A.P. Møller - Mærsk tilbage til dengang, virksomheden var størst. Det var tilbage i 2012, hvor omsætningen lød på 60 mia. dollar, eller hvad der ved nutidens dollarkurs svarer til 387 mia. kroner. Men det tal inkluderede Dansk Supermarked med Netto-, Føtex- og Bilka-kæderne, som var en separat virksomhed. Uden supermarkederne var omsætningen 50 mia. dollar, og det er det tal, som bliver det centrale mål i de kommende år. A.P. Møller - Mærsk omsatte sidste år for 30,9 mia. dollar.

”Man kan se på, hvad virksomhedens omsætning inklusive energiselskaberne var, da vi var størst, og målet er, at vi ikke skal være en mindre virksomhed end det”, siger Søren Skou til Berlingske.

Det er enorm ambitiøs plan, som vil kræve en vækst, der er væsentligt over de tre-fire procent, som den globale handel vokser om året.

IBM-samarbejde et vigtigt skridt
Et af de centrale tiltag i arbejdet med at digitalisere og forsimple verdenshandlen er et stort samarbejde med den amerikanske IT-virksomhed IBM. Samarbejdet, der blev offentligjort i januar i år, skal ende med at skabe fremtidens digitale platform i transport¬branchen – ligesom Amazon har gjort det med detailhandel på nettet.

Læs også: Amazon er ved at blive en shippingvirksomhed - Maersk er bevidst om truslen

”Der er ingen tvivl om, at vi meget gerne skulle begynde at få omsætning fra det, inden året er gået. Der er mange, som har skrevet sig op, men vi skal helst se en, som vil betale rigtige penge for det”, siger Søren Skou.

Søren Skou har tidligere ifølge Berlingske sagt, at virksomheden vil være langt med transformationen og tæt på den virksomhed, som A.P. Møller - Mærsk skal være, i løbet af de næste tre til fem år.

- JMA

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

21.11.2024SCM.dk

Danske topledere investerer heftigt i AI – uden at vide noget om teknologien

20.11.2024SCM.dk

26 millioner skal hjælpe endnu flere virksomheder med grøn omstilling

19.11.2024GS1 Denmark

Sponseret

Webinar: Få styr på dine emballagedata med GS1Trade Packaging

18.11.2024SCM.dk

Fik du sagt "godt nytår" til din kvindelige kollega i går?

18.11.2024Slimstock Nordic

Sponseret

Daarbak Redoffice valgte Slimstock Nordic som partner inden for Supply Chain

15.11.2024SCM.dk

Hos stor virksomhed er kødtunge tallerkener fortid

14.11.2024GS1 Denmark

Sponseret

Danish Crown: Sådan løser vi den komplekse opgave med emballagedata

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online