11.10.2018  |  Branchenyt

Digitalt fokus skal gøre Mærsk større end nogensinde

Nye tiltag, der særligt skal have fokus på at digitalisere og forsimple verdenshandlen, skal mindst bringe Mærsks omsætning op på niveauet fra 2012, hvor virksomheden var størst. Det siger topchef Søren Schou i et interview med Berlingske.

Prøv at forestil dig en verden, hvor det er lige så let at bestille en container som en flybillet.

Læs også: Mærsks regnskab viser milliardunderskud

Det står nok ikke lige for, men ikke desto mindre er det denne svære opgave, som topchef i Mærsk, Søren Schou, over de næste par år vil arbejde hen i mod. Her skal han nemlig ændre den måde, som varer altid er blevet fragtet rundt på i verden og skabe en digital virksomhed, hvor tingene bliver gjort på en anden og meget lettere måde.

Det fortæller Søren Schou selv i et interview med Berlingske.

I interviewet siger han, at planen er, at omstillingen skal sende A.P. Møller - Mærsk tilbage til dengang, virksomheden var størst. Det var tilbage i 2012, hvor omsætningen lød på 60 mia. dollar, eller hvad der ved nutidens dollarkurs svarer til 387 mia. kroner. Men det tal inkluderede Dansk Supermarked med Netto-, Føtex- og Bilka-kæderne, som var en separat virksomhed. Uden supermarkederne var omsætningen 50 mia. dollar, og det er det tal, som bliver det centrale mål i de kommende år. A.P. Møller - Mærsk omsatte sidste år for 30,9 mia. dollar.

”Man kan se på, hvad virksomhedens omsætning inklusive energiselskaberne var, da vi var størst, og målet er, at vi ikke skal være en mindre virksomhed end det”, siger Søren Skou til Berlingske.

Det er enorm ambitiøs plan, som vil kræve en vækst, der er væsentligt over de tre-fire procent, som den globale handel vokser om året.

IBM-samarbejde et vigtigt skridt
Et af de centrale tiltag i arbejdet med at digitalisere og forsimple verdenshandlen er et stort samarbejde med den amerikanske IT-virksomhed IBM. Samarbejdet, der blev offentligjort i januar i år, skal ende med at skabe fremtidens digitale platform i transport¬branchen – ligesom Amazon har gjort det med detailhandel på nettet.

Læs også: Amazon er ved at blive en shippingvirksomhed - Maersk er bevidst om truslen

”Der er ingen tvivl om, at vi meget gerne skulle begynde at få omsætning fra det, inden året er gået. Der er mange, som har skrevet sig op, men vi skal helst se en, som vil betale rigtige penge for det”, siger Søren Skou.

Søren Skou har tidligere ifølge Berlingske sagt, at virksomheden vil være langt med transformationen og tæt på den virksomhed, som A.P. Møller - Mærsk skal være, i løbet af de næste tre til fem år.

- JMA

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere