Digitalisering skal ske trin for trin

Hvert eneste tiltag skal give mening for både kunder og medarbejdere. Og der skal være helt frit valg af leverandør af løsninger. Sådan lød grundkravene, da transportvirksomheden ALPI besluttede at stige på digitaliseringstoget med hjælp fra en uvildig rådgiver.

”Vi ønskede at fjerne nogle overflødige opgaver og arbejdsrutiner, så der kunne blive bedre tid til de opgaver, hvor medarbejderne ikke kan erstattes af maskiner”, fortæller Jens Salling.. Foto: ALPI

24.11.2023

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Da transport- og logistikvirksomheden ALPI besluttede at stige på digitaliseringstoget, var det med det forbehold, at der ikke skulle digitaliseres bare for digitaliseringens skyld. Hvert enkelt tiltag skulle give mening for såvel kunderne som for medarbejderne. Desuden ønskede ALPI frit valg med hensyn til valg af leverandør af de løsninger, der skulle implementeres. C2IT Digital blev udvalgt til at være den uvildige rådgiver på turen.

Læs også: Skyen baner vejen for robotterne

Under disse forudsætninger gik ALPI og C2IT Digital i gang med et gennemgribende analysearbejde, der skulle kortlægge virksomhedens forretningsgange og systemer og dermed skabe et overblik over mulige digitaliseringsområder og den værdi, de ville have for kunder, medarbejdere og forretningen generelt. 

Vi bliver nok aldrig helt færdige, for der sker jo hele tiden nye ting i teknologi-verdenen.

Jens Salling

“Johannes Tange Jørgensen fra C2IT Digital havde allerede fra tidligere samarbejde et indgående kendskab til vores forretning og kunne stille alle de rigtige spørgsmål. Han fik hurtigt kortlagt den rejse, vi skulle på for at nå til det sted, vi ønskede”, siger Jens Salling, som er Project Manager hos ALPI og supplerer:

“Eftersom kunderne er den primære årsag til, at vi har valgt at digitalisere, spurgte vi naturligvis også dem til råds. Hvilke løsninger ville give mest værdi for dem? Savnede de noget i samarbejdet med os? Og kunne de foreslå nye løsninger, der ville lette deres arbejde – nu og hvis de skulle kigge for eksempel fem år ud i fremtiden? De samme spørgsmål stillede vi vores medarbejdere. I begge lejre oplevede vi, at processen blev godt modtaget. Kunderne følte sig hørt, og vi er kommet i langt tættere dialog med dem”, siger Jens Salling.

Vigtigt at involvere medarbejderne 
I arbejdet med at kortlægge forretning og arbejdsprocesser fandt parterne blandt andet frem til, at virksomheden ikke var særlig god til at genbruge data i de forskellige systemer. Medarbejderne brugte uforholdsmæssigt meget tid på at taste de samme data ind flere forskellige steder. 

Med fokus på netop genbrug af data udviklede IT-Kartellet flere software-robotter, der automatisk henter data fra for eksempel ALPIs ERP-system og overfører dem til Excel. Herfra kan data så efterfølgende stilles til rådighed for kunderne. 

Læs også: 5 årsager til at større virksomheder vender blikket mod cobots

“Det er bare et eksempel. Når først man begynder at kigge på sine processer og tænke digitalisering, så er der reelt et hav af muligheder for forbedringer. Man er derfor nødt til at vælge ud fra hvad, der giver det største eller bedste resultat på kortest tid. Det er meget let at lade sig rive med og sætte gang i for mange tiltag på samme tid - eller omvendt at miste overblikket og slet ikke komme i gang. Det er ligesom med den velkendte elefant – den skal spises i små bidder, ellers bliver man kvalt”, siger Jens Salling.

Vi sparer en masse tid 
Resultaterne af digitaliseringen hos ALPI er til at tage og føle på: “Vi sparer en masse tid på den digitale overførsel af data mellem vores systemer. Men også i finansafdelingen er det blevet lettere at være medarbejder. Hvor man tidligere tjekkede alt igennem, kigger medarbejderne nu kun efter afvigelser. Det betyder, at en medarbejder, der tidligere skulle kigge på cirka 1000 linjer, nu kun skal tjekke omkring 10 linjer. Det sparer helt op til 40-50 timer per måned alene i denne afdeling”, fortæller Jens Salling. 

Han fremhæver, at det ikke kun er et spørgsmål om tidsbesparelsen. Det handler i lige så høj grad om at gøre tingene på en smartere måde. Nogle af virksomhedens medarbejdere var i begyndelsen skeptiske. Betyder det her, at jeg vil miste mit job? Kan jeg mon finde mig til rette i alt det nye? 

”Vi lagde derfor stor vægt på, at formålet med digitalisering ikke var at spare tid, så vi kunne reducere medarbejderstaben. Men derimod ønskede vi at fjerne nogle overflødige opgaver og arbejdsrutiner, så der kunne blive bedre tid til de opgaver, hvor medarbejderne ikke kan erstattes af maskiner. Det betød, at medarbejderne begyndte at kigge på deres daglige arbejdsopgaver og selv komme med forslag til ændringer og forbedringer”, siger Jens Salling.

Et skridt ad gangen
Digitaliseringsprocessen hos ALPI er langt fra slut, men den er derimod rigtig godt i gang. “Vi bliver nok aldrig helt færdige, for der sker jo hele tiden nye ting i teknologi-verdenen. Jeg har hverken tid eller mulighed for at følge med i den teknologiske udvikling, derfor forventer jeg, at C2IT Digital følger med på mine vegne. Jeg regner også med, at de fungerer som vores filter, så jeg ikke behøver tage stilling til alle de muligheder, der dukker op, men udelukkende bliver præsenteret for de løsninger, der giver mening for vores forretning. Men nu er vi i gang, og det handler et langt stykke hen ad vejen om mindset. Når man først er begyndt at tænke digitalt, så dukker der hele tiden nye muligheder op. Men vi skal som sagt passe på, at det ikke bliver for overvældende, så vi tager digitaliseringen et skridt ad gangen”, siger Jens Salling. 

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

16.07.2024SCM.dk

Logistikvirksomhed får global anerkendelse for bæredygtighedsindsats

15.07.2024SCM.dk

Maersk containerskib angrebet i Det Arabiske Hav

04.07.2024SCM.dk

Nye 3D-printede rør mindsker energitab i kølesystemer

03.07.2024TrueCommerce

Sponseret

Digitaliser din supply chain

02.07.2024TrueCommerce

Sponseret

En introduktion til elektronisk fakturering

02.07.2024Norris Print-Tech A/S

Sponseret

ZEBRA HC20 OG HC50 håndterminaler til pharma/healthcare

02.07.2024SCM.dk

Få styr på it-sikkerheden og undgå cyberangreb

01.07.2024SCM.dk

Region Syddanmark investerer halv milliard i løsning til blodprøveanalyser

Jobmarked

Se alle

Tasklet Factory

Softwareudvikler til Tasklet

Vi søger lige nu en dygtig kollega til vores #TeamCode til at bidrage med at udvikle vores mobilapp, der effektiviserer lagre verden over.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

14.08.2024

Apport Systems A/S

Sales And Administration Coordinator

Her hos Apport Systems A/S er vi på udkig efter en ny medarbejder, der skal være med til at få dagligdagen på vores kontor i Risskov til at glide let. Er du en haj til administrative opgaver inden for bogholderi, salg og kontor? Perfekt, så læs med her.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Technical Documentation Engineer / Technical Writer

Kan du formulere og forenkle tekniske instruktioner og skabe gode brugeroplevelser i interaktionen mellem menneske og maskine? Og motiveres du af en varieret hverdag som en del af et stærkt team og muligheden for at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger? Så er det dig vi leder efter!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Service Specialist

Har du en dybdegående teknisk viden og en passion for fejlfinding, og drømmer du om at udforske verden? Vi leder efter en dygtig Service Specialist med en solid baggrund og kendskab til både mekanik, elektronik, samt PLC.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværkssikkerhed

Vil du opkvalificere dine færdigheder inden for netværkskommunikation? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at sikre virksomhedens netværk mod angreb.

Dato

26.08.2024

Tid

13:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Udviklingsmetoder og udviklingsprocesser

Vil du styrke dine kompetencer inden for systematiske metoder til analyse, design og implementering af objektorienterede systemer? Så er dette kursus, som også er et diplommodul, interessant for dig.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bredana Axcite A/S
Webinar
Sådan får I (bedre) styr på jeres varer i transit

Landed Cost modulet i Dynamics 365 giver jer en stribe fordele

Dato

27.08.2024

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Fra specialist til leder

Vil du have mere viden om de krav, der stilles til ledere i erhvervslivet? Og vil du udvikle dine ledelseskompetencer? Så tag dette kursus, som også er et diplommodul modul, og få sat fokus på dit potentiale i overgangen fra rollen som specialist til rollen som leder.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup