Digital ankomstregistrering sparer tid og penge hos Andersen Motors

Andersen Motors (Suzuki Bilimport Danmark A/S) importerer årligt 10.-12.000 Suzuki biler til forhandlernettet i Danmark. Alle biler er forsynet med en stregkode og en digital stregkodeløsning hjælper med at holde styr på hele bilens forløb – fra ankomst til levering. Det giver hurtigere og bedre arbejdsgange hos bilimportøren.

På hovedkontoret i Køge varetager 48 medarbejdere hos Andersen Motors import af Suzuki biler til forhandlernettet i Danmark. Suzuki bilerne importeres fra fire lande – Japan, Indien, Ungarn og Thailand. Med klargøring af op mod 12.000 biler årligt, er der et stort behov for, at følge bilens proces fra ankomst til levering. Det er en afgørende faktor for supporten og servicen til de danske forhandlere.

Styr på bilernes forløb
Tilbage i 2011 valgte Andersen Motors at skifte fra papir til digital registrering af en bils forløb ved hjælp af en stregkodeløsning fra Delfi Technologies A/S. Stregkodeløsningen gør det muligt, at styre og meget nøjagtigt følge alle bilerne fra ankomst til levering. For at sikre et konstant overblik over både ledige og optagede p-pladser til bilerne, er der i klargøringsafdelingen placeret en stor monitor, hvor medarbejderne, via et overskueligt dashboard, kan få et hurtigt overbliksbillede over hele p-pladsen.

- Når bilerne kommer gennem klargøringsprocessen får de alle sammen tildelt en unik p-plads. Vi har rigtig mange biler igennem systemet og derfor er det nødvendigt med et godt overblik over alle bilerne. På skærmen kan vi hurtigt få et overblik over de ledige pladser – de er markeret med grøn. På samme måde er de optagede pladser markeret med rød. Det giver os det nødvendige overblik, forklarer Lars Nielsson, klargøringsmand hos Andersen Motors.

Ny platform skruer op for effektiviseringen
Den teknologiske udvikling har rykket sig markant siden 2011 hvor Andersen Motors skiftede papiret ud med en digital løsning. I 2018 tog Andersen Motors derfor beslutningen om, at skrue op for effektiviseringen. Det var nu tid at opgradere den eksisterende stregkodeløsning til en nyere og mere fremtidssikret platform.

- Der ligger en masse muligheder for effektivisering af arbejdsgange ved hjælp af stregkoder og scannerløsninger. Vi vil rigtig gerne være forberedt på fremtiden og det var et kæmpe skridt for os, da vi skiftede papiret ud med en digital løsning. Nu tager vi endnu et skridt frem og har valgt, at opgradere vores stregkodeløsning til en nyere løsning, hvor vi altid er online ved hjælp af nye stregkodescannere, der fungerer som en SmartPhone med simkort i, fortæller Erik Jensen, System Administrator hos Andersen Motors.

Lars Nielsson tilføjer:

- Vi kiggede efter en løsning, hvor vi kunne få hele pladsen med. Med de nye scannere og simkort-løsningen har vi hele tiden dækning og kan øjeblikkeligt opdatere statussen på en bil. Når vi modtager biler fra oversøiske lande inde i Frihavn, så kan vi nu foretage en registrering direkte på stedet. Det kunne vi i princippet også før, men vi var afhængige af WiFi dækning for, at få sendt informationerne afsted. Nu hvor alle stregkodescannerne har simkort kan vi undgå spildtid og få opdateret systemet med det samme.

Når bilerne ankommer til Andersen Motors fra bilproducenterne kan stregkoderne være utydelige eller beskadiget efter den lange transport, hvor bilerne kan have stået på et skib i al slags vejr. De nye stregkodescannere er langt bedre og kan scanne selv beskadigede stregkoder, fortæller Lars Nielsson:

- Vores nye stregkodescannere er af bedre kvalitet og er meget mere effektive. Selv hvis stregkoden er af dårlig kvalitet eller beskadiget, kan vi scanne den. Derudover kan vi også scanne stregkoder gennem ruderne på bilerne, hvor papiret med bilens detaljer og en unik stregkode er placeret.

Fra leverandør til betroet samarbejdspartner
For Andersen Motors har det hele tiden været nødvendigt med den rette sparring omkring projektet, daglige udfordringer og udvikling af den rette stregkodeløsning. Derfor var det også naturligt, at samarbejdet mellem Andersen Motors og Delfi Technologies A/S hurtigt udviklede sig fra det traditionelle kunde/leverandørforhold til sparring mellem to samarbejdspartnere.

- Det er vigtigt, at det hele fungerer hos os. Vores forhandlere er afhængige af os. Samarbejdet med Delfi Technologies giver os tryghed. De er der hvis der skulle være noget, fortæller Lars Nielsson afslutningsvis.

Andersen Motors er importør af Suzuki biler til det danske forhandlernet, bestående af 78 forhandlere. På hovedkontoret i Køge står 48 medarbejdere for den daglige drift og klargøring af biler. Foruden et stort klargøringsanlæg, omfatter faciliteterne også et stort reservedelslager samt egen serviceafdeling med teknikere og specialister. Årligt er der mellem 10.-12.000 biler igennem klargøringsprocessen.

Delfi Technologies udvikler og sælger stregkodeløsninger i forbindelse med vareregistrering og elektroniske hyldeforkanter til detail-, lager & logistik branchen, samt sundhedsvæsnet. Delfi Technologies er vokset markant de senere år og har i dag kontorer i Danmark, Sverige, Norge, Tyskland, Italien og Vietnam. Virksomheden råder over 100 medarbejdere, hvoraf knap halvdelen sidder på hovedkontoret på Galoche Allé i Køge.

Mere fra...

08.03.2024Delfi Technologies A/S

Sponseret

Unilite optimerer lager- og ordreprocesser med Delfi Technologies’ håndterminalløsning

06.03.2024Delfi Technologies A/S

Sponseret

Lokalt apotek styrker kundekontakten gennem digitale prisskilte

04.03.2024Delfi Technologies A/S

Sponseret

Dansk Flise Lager opgraderer butikkerne med digitale prisskilte

29.02.2024Delfi Technologies A/S

Sponseret

Skjern Maskinforretning: Butikslokale moderniseres med digitale prisskilte og Kramps Retail løsning

27.02.2024Delfi Technologies A/S

Sponseret

Hurtig og præcis lageroptælling med mobile PDA’er hos Beck & Jørgensen

23.02.2024Delfi Technologies A/S

Sponseret

Logistik i Grønland: Central styring sikrer effektivitet hos Pisiffik