DI frygter, at redningsplan for PostNord vil skade danske virksomheder
EU-kommissionen mangler stadig at godkende sidste del af redningsplanen for PostNord. Nu frygter DI, at den vil ødelægge den frie og lige konkurrence på det danske marked.
Sidste måned blev dele af en redningsplan for underskudsramte PostNord godkendt af EU-kommissionen. Det betyder, at selskabet får økonomisk støtte til at kunne fortsætte den omfattende omstilling, der blandt andet indebærer fyringer af 2.500 medarbejdere i Danmark.
Læs også: PostNord fyrer 2.500 mand i Danmark
Men kommissionen mangler fortsat at godkende den del af aftalen, der indebærer en kapitaltilførsel på 667 millioner svenske kroner.
Og nu forlanger Dansk Industri, at EU-aftalen også stiller en garanti for, at der ikke pilles ved den frie konkurrence inden for godstransport og logistik.
”PostNord står med en svær og vigtig opgave, når det gælder om at sikre en fortsat postlevering i hele Danmark. Det er den opgave, som redningsplanen skal bidrage til at løse. Men det skal selvfølgelig ske uden at fordreje konkurrencen, og derfor er det nødvendigt – og i alles interesse - at få bygget et værn ind til at sikre vandtætte skotter mellem PostNords brevomdeling og deres logistikforretning”, siger adm. direktør i DI, Karsten Dybvad.
Han opfordrer samtidig til, at EU rubber neglene og snarest muligt melder klart ud om resten af redningsplanen.
I Danmark skal politikerne snart forhandle en ny postaftale. Her mener DI, at forligspartierne bør tænke sig godt om, således at danske interesser bliver varetaget bedst muligt.
Læs også: PostNord slår dørerne op til Danmarks største gods- og pakketerminal
”Vi opfordrer til, at partierne i de kommende forhandlinger om en ny postaftale undersøger, hvordan de bedst muligt sammensætter den fremtidige befordringspligt, så der er fri og lige konkurrence på gods- og logistikmarkederne – og med det mål, at danske borgere og virksomheder får den bedst mulige postale infrastruktur til den lavest mulige pris”, siger Karsten Dybvad.
- EST