DFDS satser stort på SCM
Rederiet DFDS sparer millionbeløb ved at arbejde målrettet med supply chain management (SCM).
Efter to års arbejde er DFDS i mål med at opbygge en ny central SCM afdeling, og rederiets nye SCM-afdeling er i fuld gang med at implementere nye processer og teknologier, der blandt andet skal sikre leverandører langt større indblik i forsyningskæden end hidtil.
SCM-satsningen giver allerede resultater på bundlinjen, fortæller Per Søholt, chef for den nye Supply Chain Management afdeling hos DFDS:
Øvelsen har foreløbig resulteret i besparelser på et tocifret millionbeløb i regnskabet. Vores styrkede SCM-fokus indebærer, at vi har fået ryddet op i flere af vores forretningsprocesser, nedbragt nogle lagre, og vi skaber allerede i dag bedre værdi for vores leverandører, så de kan nøjes med færre leverancer og dermed tilbyde os bedre priser, siger han.
Den nye SCM-afdeling blev søsat i 2009 med et langt bredere formål end bare at opnå bedst mulige indkøbspriser fra leverandørerne. Afdelingens faste 17 medarbejdere og 4 student medhjælpere ser også på adfærd og workflows og hvordan disse mest hensigtsmæssigt understøttes af IT-systemer.
Denne artikel er fra scm.dks samarbejdspartner p360.dk.
Læs resten af artiklen på: