DFDS indsætter 100 el-lastbiler i sit netværk

DFDS afgiver en stor ordre på eldrevne Volvo-lastbiler. At skifte til eldrevne lastbiler er for DFDS et af flere tiltag for at kunne begrænse CO2-udledningen med 45 procent i 2030. Den nye flåde af eldrevne Volvo FM-lastbiler vil blive taget i brug på DFDS' rutenetværk i Europa i løbet af 2022 og 2023.

DFDS’ nye eldrevne lastbiler kan køre op til 300 km på en opladning. Foto: DFDS A/S .

15.10.2021

SCM.dk

"I DFDS arbejder vi benhårdt på at blive CO2-neutrale, så vi kan tilbyde en bæredygtig leverandørkæde til vores kunder i Europa og Tyrkiet”, siger Niklas Andersson, Executive Vice President med ansvar for logistikdivisionen i DFDS i en pressemeddelelse.

I et skridt på vejen mod bæredygtighed har DFDS nu afgivet en ordre hos VOLVO på 100 eldrevne lastbiler, som skal indgå i virksomhedens europæiske logistiknetværk.

”Elektrificering er et vigtigt element på vejen mod at begrænse vores CO2-aftryk. De eldrevne lastbiler sættes i drift i løbet af 2022 og 2023 som erstatning for almindelige lastbiler", fortsætter Niklas Andersson.

Den kraftige Volvo FM-lastbil kan køre med op til 44 ton (totalvægt) og op til 300 km på en opladning. Lastbilerne skal bruges til både korte og lange ture i DFDS' leverandørkæde.

Læs også: City Logistic udvider flåde med MAN-lastbiler, men er stadig 100% eldrevne

"Lastbilerne er de bedste i denne klasse, og vores chauffører skal nu oplæres i, hvordan lastbilerne skal køres. DFDS vil gøre brug af Volvos viden om økonomisk kørsel, og det tætte samarbejde bidrager til, at DFDS kan bevare konkurrenceevnen i overgangsfasen", siger Niklas Andersson.

"Det er et vigtigt skridt i vores bestræbelser på at opnå fossilfri transport, og jeg er meget stolt af det samarbejde, vi har med DFDS. Sammen kan vi nu vise verden, at tunge eldrevne lastbiler allerede i dag er en brugbar løsning. Jeg tror på, at det vil inspirere mange flere kunder til selv at tage det første skridt mod elektrificering", fremhæver Roger Alm, som er adm. direktør i Volvo Trucks.

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

18.12.2025Dematic

Sponseret

Dematic Integrates a Pallet AS/RS in Latest Expansion for Spanish Workwear Giant Velilla

12.12.2025SCM.dk

Nyt logistisk supercenter åbner i Ringsted

11.12.2025SCM.dk

JYSK åbner nyt distributionscenter i Italien i 2027

08.12.2025SCM.dk

Mobile robotter: Fra faste ruter til intelligent høj fleksibilitet

05.12.2025Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

AMR’er kræver volumen: sådan får du reel ROI på robotterne

04.12.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

04.12.2025SCM.dk

9 AGV’er servicerer på tiende år JYSKs distributionscenter i Danmark

02.12.2025SCM.dk

AI løfter lagerdrift fra automatisering til strategisk styrke

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle