Detailhandlens forventninger falder ovenpå nedlukningen
Omkring jul sidste år begyndte endnu en markant nedlukning i Danmark. Den viser sig nu i detailhandlens vurdering af omsætningen, samt forventningerne til den kommende tid.
Landets anden coronanedlukning kan særligt mærkes i detailhandlen. Arkivfoto..
Tillidsindikatoreren fortæller os noget om dansk erhvervslivs, samt forbrugernes forventninger til økonomien og markedet. Den er faldet fra 97,8 til 95,3 på en måned: Fra december 2020 til januar 2021. Det oplyser Danmarks Statistik.
Det hænger sammen med, at Danmark har bevæget sig ind i en ny nedlukning grundet COVID-19-virussen. Derfor viser det sig også særligt i detailhandlen, når man ser på branchernes samlede konjunkturindikatorer.
Læs også: Corona sætter gang i automationen i detailhandel
Øvrige erhverv, industri, serviceerhverv samt bygge og anlæg er også faldet, men mere beskedent med mellem 1 og 3 point imod detailhandlens 10 point.
Selvom andelen af serviceerhvervet, der bekymrer sig om at måtte lukke og slukke grundet corona, falder fra 2 procent i december til 1 procent i januar, er der stadig brancher, hvor endnu en nedlukning betyder stor krise.
Det er særligt tale om rejsebureauer, restauranter og hoteller – altså turismebranchen og oplevelsesøkonomien.
Kilde: Danmarks Statistik
- KCP