Detailhandlens forventninger falder ovenpå nedlukningen
Omkring jul sidste år begyndte endnu en markant nedlukning i Danmark. Den viser sig nu i detailhandlens vurdering af omsætningen, samt forventningerne til den kommende tid.
Tillidsindikatoreren fortæller os noget om dansk erhvervslivs, samt forbrugernes forventninger til økonomien og markedet. Den er faldet fra 97,8 til 95,3 på en måned: Fra december 2020 til januar 2021. Det oplyser Danmarks Statistik.
Det hænger sammen med, at Danmark har bevæget sig ind i en ny nedlukning grundet COVID-19-virussen. Derfor viser det sig også særligt i detailhandlen, når man ser på branchernes samlede konjunkturindikatorer.
Læs også: Corona sætter gang i automationen i detailhandel
Øvrige erhverv, industri, serviceerhverv samt bygge og anlæg er også faldet, men mere beskedent med mellem 1 og 3 point imod detailhandlens 10 point.
Selvom andelen af serviceerhvervet, der bekymrer sig om at måtte lukke og slukke grundet corona, falder fra 2 procent i december til 1 procent i januar, er der stadig brancher, hvor endnu en nedlukning betyder stor krise.
Det er særligt tale om rejsebureauer, restauranter og hoteller – altså turismebranchen og oplevelsesøkonomien.
Kilde: Danmarks Statistik
- KCP