Detailhandlen konsoliderer sig på nye markeder
En af de globale tendenser for detailhandlen i 2012 er det fortsatte arbejde med at sikre en vedvarende ekspansion på nye markeder i Oceanien, Afrika og Sydamerika, da det er disse verdensdele, der forventes at have den højeste vækst i 2012.
Det fremgår af den årlige Deloitte-rapport ”Global Powers of Retailing”. For at opnå succes på de nye markeder, må virksomhederne både tilpasse deres forretningsmodeller og vareudbud til lokale præferencer og behov.
Deloittes forventning er desuden, at detailhandlens lokalafdelinger får en større medbestemmelse i udviklingen af markedsplaner og salgsstrategier, fordi det er folkene på stedet, der har den bedste forståelse af de lokale forbrugermønstre.
Deloitte-rapporten peger også på, at ejendomsetablering bliver et vigtigt parameter, når man skal ind på de nye markeder, fordi det kan være svært at få de mest attraktive placeringer, da lokale virksomheder allerede sidder på dem.
- JKK