Detail- og dagligvarehandlen satser på teknologien

Teknologisk innovation står højt på agendaen hos toplederne inden for detail- og dagligvarehandlen. Det viser PwC’s årlige Global CEO Survey, hvor 344 CEO’er i spidsen for detail- og dagligvarehandlen har deltaget.

Topledere inden for detail- og dagligvarehandlen frygter ikke den teknologiske udvikling, men ser den tværtimod som en gylden mulighed for at finde nye kunder..

03.04.2014

SCM.dk

Topledere inden for detail- og dagligvarehandlen frygter ikke den teknologiske udvikling, men ser den tværtimod som en gylden mulighed for at finde nye kunder. Derfor står teknologisk innovation også højt på agendaen i bestræbelserne for at nå de globale forbrugere. Det viser PwC’s årlige Global CEO Survey.

80 procent af toplederne fra detailhandel lister ”teknologisk fremskridt” som en af de globale tendenser, der vil forvandle deres virksomheder mest over de næste fem år. Blandt toplederne fra dagligvarehandlen er det 67 procent af de adspurgte, der placerer emnet i top tre.

Læs også: Færre vil investere i ny teknologi i 2013

”Det er positivt, at toplederne inden for såvel detailhandlen som dagligvarehandlen omfavner teknologien, for det nytter ikke ret meget at kæmpe imod. Jeg tror, den positive tilgang skyldes, at mange allerede har oplevet, at de kan få flere produkter ud til deres kunder ved hjælp af ny teknologi”, udtaler parter i PwC Henrik Trangeled Kristensen, der er ekspert i detail- og dagligvarehandlen.

Selv om begge grupper ser de teknologiske fremskridt som en tendens, der kan forvandle deres virksomhed i fremtiden, er kun 34 pocent af toplederne inden for detailhandel og 38 procent af toplederne fra dagligvarehandlen bekymret. Til sammenligning gælder det 47 procent, når man ser samlet på undersøgelsen på tværs af brancher.

E-handel er med til at bane vejen
E-handel er et godt eksempel på, hvordan teknologien har forandret især detailhandlen. I år viste PwC’s ”Totale Retail Shopper” survey, at 41 procent køber produkter via tablets mod kun 28 procent i 2012, og 43 procent køber produkter over smartphones mod 30 procent i 2012. Det viser, at forbrugerne er åbne over for, at ny teknologi kan forbedre eller ændre deres købsoplevelse.

Læs også: Voksende e-handel udfordrer logistikken i detailhandelen

”Det er et faktum, at forbrugsmønstre og -adfærd har forandret sig. Derfor er det nødvendigt for detail- og dagligvareforhandlere at få fingeren på pulsen, når det kommer til denne ændrede adfærd, og hvordan man kan imødekomme forbrugerens behov,” påpeger Henrik Trangeled Kristensen. 

- JDN

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Resten af ledelsen skal også forstå ESG

22.11.2024SCM.dk

Industrispecialist opkøber endnu en værktøjs-aktør

09.10.2024SCM.dk

Nyt nordisk samarbejde om forsyningssikkerhed

25.09.2024SCM.dk

Stål og beton med lavere CO2-aftryk lokker – teoretisk set

20.09.2024SCM.dk

Forsyningssikkerhed fordrer først og fremmest forberedelse

11.09.2024SCM.dk

Sådan kan indkøbere bidrage til mere bære- og modstandsdygtige værdikæder – del 3

11.09.2024SCM.dk

Sådan kan indkøbere bidrage til mere bære- og modstandsdygtige værdikæder – del 2

11.09.2024SCM.dk

Sådan kan indkøbere bidrage til mere bære- og modstandsdygtige værdikæder – del 1

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online