Det svære valg af ERP-system

Det er snart 20 år siden, vi begyndte at tale om standard ERP-systemer. For mange virksomheder er det dog stadig umuligt at finde et ERP-system, som giver den nødvendige understøttelse af de centrale og kritiske processer. Og ofte er det komplekse forsyningskæder, som skaber udfordringerne med at få et standardsystem til at give den nødvendige understøttelse af virksomhedens processer.

20.10.2009

SCM.dk

Den øgede internationalisering og globalisering af mange virksomheder er blandt de forhold, som rent forretningsmæssigt har ændret sig markant over de seneste 10 til 15 år. Det stiller helt anderledes og store krav til gennemsigtighed på tværs af den samlede forsyningskæde inklusive datterselskaber, konsignationslagre osv.

Denne øgede kompleksitet i mange virksomheders supply chain stiller også nye og anderledes krav til systemerne. Et banalt eksempel på den type krav er systemernes evne til at tage højde for varer, som fysisk ligger placeret i forskellige, juridiske enheder. Ofte vil disse juridiske enheder også have forskellige eller isolerede systemer, hvilket gør opgaven med at planlægge og styre lagre på tværs af den samlede organisation langt mere vanskelig.

Nøgleprocesser skal være styrende for valg
Blandt de mere facetterede og sofistikerede krav til understøttelse af en kompleks og global supply chain er lokaliseringsopgaven. Hvor i verden skal lagrene placeres, og hvilke varer i hvilket kvantum skal være til stede på hvilke lagre?

Denne type af beregninger er stadig noget, de fleste standard ERP-systemer har meget svært ved at håndtere. Ikke desto mindre er svarene på spørgsmålene af meget stor værdi i forhold til den nødvendige kapital, som bliver bundet i lagre, og i forhold til den servicegrad, som virksomheden kan tilbyde sine kunder rundt omkring i verden. I forbindelse med valg af nyt ERP-system er det netop denne type processer og styringsmæssige udfordringer, som skal være syretesten. Med andre ord skal det være de processer og opgaver, som er kritiske for virksomhedens konkurrenceevne og bundlinje, som skal være styrende for valg af system.

Dermed er også sagt, at der i alle virksomheder er en lang række forretningsgange, som det i praksis ikke er nødvendigt at bruge særlig meget energi på i forbindelse med valg af nyt system. Eksempelvis er bogføring en fuldstændig standardiseret disciplin, hvor alle systemleverandører følger og understøtter de gældende love og regler på området.

Start med helikopterblik
Inden virksomheden kaster sig ud i at skrive kravspecifikationer eller starte dialog med potentielle leverandører, bør man med fordel tage ”en tur i helikopteren”, forstået således, at ledelsen skal fastlægge de overordnede succeskriterier for systemskiftet. Hvilke forretningsmæssige og økonomiske fordele ønsker virksomheden at opnå ved at gennemføre et så omfattende projekt?

Disse overordnede succeskriterier bør være direkte afledt af virksomhedens strategi og skal tjene som ledestjerner gennem hele forløbet og gøre beslutninger enklere at tage for medlemmer af en projektorganisation.

Endvidere bør ledelsen også gøre sig overvejelser om og beslutte den nødvendige prioritering og allokering af ressourcer, inden projektet på nogen måde starter. De bedste medarbejdere til at gennemføre et ERP-projekt er altid de personer, som i forvejen er nøglepersoner, og som regel har de allerede meget travlt. Planlægningschefen, økonomichefen og den skarpeste controller i økonomiafdelingen er typisk blandt de ressourcer, som kan gøre forskellen i et projekt. De kender forrentningen og har en god forståelse af, hvor virksomheden skal bevæge sig hen både på den korte og den lange bane.

Hvis ikke ledelsen sikrer, at disse ressourcer bliver en del af projektorganisationen, og samtidig sikrer den nødvendige aflastning eller rokering af personale, er projektet i praksis dømt til at fejle, inden det overhovedet er startet.

Kravspecifikation er en fordel
Det er som regel en fordel at lave en eller anden form for beskrivelse af ønsker og krav til et fremtidigt system. Kravspecifikationen tjener en række formål i projektet. For det første er den katalysator for organisationen til at gøre sig klart, hvilke krav der er vigtige. Processen med at udarbejde en kravspecifikation hjælper i mange tilfælde også til en forøget bevidsthed om virksomhedens virkemåde og giver ofte anledning til refleksion over uhensigtsmæssige arbejdsgange eller rutiner, som med tiden er blevet en del af hverdagen i virksomheden.

Det er vigtigt at have øje for den type situationer og uhensigtsmæssige rutiner og sikre, at de ikke bliver en del af kravene til et fremtidigt system. Ofte vil et standard ERP-system tilbyde en bedre og mere hensigtsmæssig understøttelse af arbejdsgangen end den gamle rutine, som ingen rigtig længere ved, hvorfor er opstået.

Et kritisk forhold ved udarbejdelse af kravspecifikationer er, at processen skal være tænkt helt til ende. Kravspecifikationen skal blandt andet bruges til at sammenligne svar fra forskellige leverandører. Dette skal tænkes igennem på forhånd eksempelvis ved udarbejdelse af den skabelon, som i sidste ende skal bruges til at vælge leverandør.

Et andet nøgleord er pragmatisme, idet hverken kunden eller potentielle leverandører er tjent med kravspecifikationer, som beskriver selv de mest banale krav. Indsatsen skal fokuseres mod de kritiske processer i virksomheden.

Ledelsen skal være synlig
Kravspecifikationen kan sjældent stå alene som beslutningsgrundlag. Ofte er det nødvendigt at grave nogle spadestik dybere end blot en skriftligt besvarelse af en kravspecifikation. Både kunden og leverandøren har stor interesse i at tilsikre, at de vitale og kritiske dele af en implementering kan gennemføres uden, at forventningerne brister fuldkomment. Og der er mange måder at afstemme disse forventninger på: Foranalyse, Pilot eller Proof of Concept er nogle af de almindelige betegnelser for en aktivitet, hvor kunden og leverandøren sammen verificerer, at væsentlige krav kan understøttes på en tilfredsstillende måde.

Her bør ledelsen igen være synlig og støttende i processen. Det er et godt signal over for såvel egen organisation som potentielle leverandører, at ledelsen deltager, når understøttelse af de kritiske processer skal verificeres, da dette kan have afgørende betydning for virksomhedens fremtidige konkurrenceevne og for den samlede mængde ressourcer, som vil blive nødvendige at allokere til den efterfølgende implementering af det valgte system.

Løbende måling og opfølgning
Et karakteristisk træk ved samtlige de succesfulde projekter, jeg har oplevet gennem årene, er, at direktionen har været repræsenteret i projektets styregruppe. At udskifte det mest centrale it-system er for alle virksomheder en omfattende og ressourcekrævende opgave; og der er mange og skræmmende eksempler på, at det nærmest kan true virksomhedens eksistens, hvis projektet fejler. Derfor er det en afgørende faktor, at den øverste ledelse deltager i den løbende styring og opfølgning på projektet.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

28.04.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Linerless labels: En lille teknologi med store fordele

22.04.2025SCM.dk

Nyt projekt og 40 millioner skal styrke produktionen med AI og robotter

22.04.2025SCM.dk

Mangel på kompetencer og lovgivning bremser AI i virksomheder

16.04.2025SCM.dk

Ny robotteknologi skal ruste industrien til at navigere i en usikker verden

11.04.2025AGR

Sponseret

Effektiv lagerstyring starter med pålidelige data

08.04.2025SCM.dk

9 ud af 10 nordamerikanske CPO’er vil indføre AI-agenter i 2025

07.04.2025SCM.dk

Fransk gigant satser stort på kunstig intelligens

04.04.2025Columbus

Sponseret

Enhancing manufacturing with AI: Microsoft Copilot for Field Service explained

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001 Intern Auditor

Bliv ISO 9001 Intern Auditor

Dato

28.04.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

29.04.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Introduktion til ISO 20001: Minimering af Food Waste & Loss

Vidste du godt, at der er en ny ISO-standard på vej, som fokuserer på at minimere fødevareaffald og -tab på en systematisk måde? Denne standard, der forventes udgivet i 2026, har fået betegnelsen ISO 20001.

Dato

29.04.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Webinar
BV Talks - Om Bæredygtighed

BV Talks er en webinarrække, hvor du kan høre engagerede fagpersoner med noget på hjerte fortælle om deres passion og dele ud af erfaringer, visioner og måske endda praktiske løsninger.

Dato

29.04.2025

Tid

09:00

Sted

Online på MS Teams

Bredana Axcite A/S
Webinar
Warehouse Management Only Mode

Med Warehouse Management Only Mode får I mulighed for at implementere lagerstyring i verdensklasse – uanset ERP-system. Og/eller starte implementering af D365 med dette modul alene.

Dato

29.04.2025

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

AGR
Webinar
Chain Reactions: The spark behind smarter supply chain decisions

Data: The First Link in the Chain

Dato

29.04.2025

Tid

12:30

Sted

Online on LinkedIn