Det leder direktionen efter, når de ansætter COO og CSCO
Dansk headhunter med speciale i supply chain mener, at supply chain ledere står stærkt til at sætte dagsordenen og skabe værdi for virksomheder. Men det kniber gevaldigt med at gribe chancen.
”Jeg oplever sjældent, at supply chain ledere demonstrerer, hvordan og hvilken værdi, de kan skabe for forretningen”.
Katriina Schøier fra Schøier Leadership Consulting citerer en erfaren bestyrelsesformand, der igennem en årrække har taget del i mange bestyrelser i danske og internationale virksomheder.
Hun er inviteret af Gartner til at facilitere en diskussion blandt en gruppe supply chain-direktører fra en række større nordiske virksomheder af, hvad direktioner og bestyrelser skeler til, når de søger fremtidens COO (chief operations officer) eller CSCO (chief supply chain officer).
Fra reaktiv til proaktiv
Der er ifølge Katriina Schøier ingen tvivl om, at CSCO-rollen i disse år vokser i kompleksitet og strategisk relevans.
”Der er særligt tre områder, som tegner CSCO-rollens transformation. Rollen går fra at være cost-fokuseret til at være værdiskabelses-fokuseret, direktioner har erkendt at ledelsen skal tænke i værdikædenetværk, og så spiller den digitale transformation af værdikæden en kæmperolle”, fortæller hun.
Hun har headhuntet mange supply chain-ledere de sidste mange år, og det er hendes vurdering, at CSCO’er står rigtigt godt rustet til at tackle fremtidens ledelsesudfordringer, men at de mangler nogle kompetencer inden for kommunikation og gennemslagskraft.
Tænker i økosystem
Katriina Schøier fremhæver fem karaktertræk eller kompetencefelter, som ifølge en undersøgelse, hun har gennemført sammen med sin tidligere arbejdsplads Russell Reynolds Associates, generelt kendetegner CSCO’er. Det er:
- Tankesæt som en CEO (tænker i alle dimensioner og i forretningsmæssige ”økosystemer”).
- Samarbejdsorienteret på tværs af værdikæden.
- Fleksibel og tilpasningsstærk.
- Analytisk guru.
- Stærk kommunikator.
”CSCO’er er vant til at tænke holistisk og foretage masser af trade-offs. Det er simpelthen en del af hverdagen som CSCO, at der hele tiden skal balanceres mellem en lang række modsatrettede interesser. Det mener jeg er en stor styrke i forhold til fremtidens ledelse og virksomhedsdrift”, siger hun.
Kom ud af den faglige skal
I undersøgelsen fandt Katriina Schøier og Russell Reynolds Associates frem til tre såkaldt psykometriske kendetegn, som signifikant adskiller CSCO’er fra andre ledere. De er objektive og opgavefokuserede, de er forandringsorienterede og ivrige efter at udfordre status quo, og de stærke til at skabe fremdrift og eksekvere tiltag.
”I min vurdering er der mange flere styrker frem for svagheder, når vi taler CSCO’ers indflydelse på virksomhedens strategiske agenda. Men der er også et par udfordringer. CSCO’er skal blive bedre til at komme mere ud af deres faglige og rationelle skal, de skal bygge netværk på tværs og blive bedre til at kommunikere emotionelt. Det er nødvendigt, hvis omverdenen skal få øjnene op for supply chain værdiskabelsen, og hvis CSCO’er skal have succes med at lede på tværs af siloer”, siger hun.