Det er småt med brug af generativ AI i virksomheder
Danmarks største erhvervsorganisationer er gået sammen om en ny analyse for at tage pulsen på generativ AI. Her står det klart, at begejstringen er stor. Men data viser, at Danmark endnu ikke er på niveau med Sverige og Norge, hvad angår implementering af generativ AI i virksomheder.
Danmark har længe toppet listerne over verdens mest digitaliserede lande. Men når det kommer til det seneste skud på stammen i den teknologiske udvikling, nemlig generativ AI, så er Sverige og Norge længere fremme. Danmark lander nede på en tredjeplads blandt vores nordiske naboer, hvor kun Finland klarer sig dårligere.
Lige nu er det et fåtal af danske virksomheder – 12 procent – som har implementeret generative AI-pilotprojekter i organisationen, som for eksempel tekst- og billedgenerering. Blot 5 procent har implementeret teknologien udover pilotstadiet i flere funktioner.
Det viser en ny omfattende rapport udarbejdet af det internationale konsulenthus Boston Consulting Group (BCG) i et bredt samarbejde med danske erhvervsorganisationer – Dansk Erhverv, Dansk Industri, Finans Danmark, F&P (Forsikring & Pension) og IT-Branchen.
Rapporten udkom den 18. marts og er den første af sin slags, der tager pulsen på en lang række af virksomheders aktiviteter inden for generativt AI på tværs af industrier i Danmark. Analysen er baseret på svar fra i alt 572 ledende chefer i danske virksomheder.
Det er bestemt muligt at generobre den danske førerposition, men det kræver at både det offentlige og private sætter aktivt ind for at sætte skub på udviklingen. Rapporten tilbyder netop virksomhedsledere en konkret og praktisk guide til at overkomme de barrierer, som analysen har identificeret.
Zoomer vi ind på Danmark, ser vi – til trods for at være bagud – en stor interesse for generativ AI, hvor 81 procent tror på forretningspotentiale. Omkring 50 procent af topcheferne mener, at den positive effekt af teknologien vil være betydelig eller ligefrem transformerende for virksomheden.
For at få succes og for alvor at melde sig på banen, skal virksomheder, ifølge analysen, tænke skridtet videre udover den basale brug af generativ AI. Data viser, at de cirka 21 procent virksomheder, der har formået at udnytte det fulde potentiale ved generativ AI, har anvendt teknologien til at transformere både omkostninger og skabe vækst. Disse virksomheder har introduceret nye produkter eller tjenester, forbedret kundetilfredsheden og øget omsætningen. For at nå dette punkt er det nødvendigt, at CEO'en har en klar vision for de fulde muligheder med generativ AI.
Læs også: Odense Robotics StartUp Fund er blandt Europas bedste
Blandt alle organisatoriske udfordringer ved implementeringen af generativ AI er talentmangel den mest kritiske. 71 procent af de adspurgte betragter mangel på talent som en væsentlig udfordring. Alligevel har 55 procent af dem ingen planer om at iværksætte initiativer for rekruttering eller kompetenceudvikling af deres ansatte.
Kilde: Boston Consulting Group
/ PiB