Desperat mangel på containere i Asien

Det absolut største problem i container shipping lige nu er den radikale mangel på tomme containere i nøgleområder, og det gælder særlig Asien. Der er udsigt til, at problemet vil fortsætte ind i januar eller længere.

Der er alvorlig ubalance af containere mellem Asien og Europa-Nordamerika, og der er risiko for, at containerbalancen først er på plads engang i februar måned eller senere. Arkivfoto..

17.12.2020

SCM.dk

Der er blevet sejlet så enorme mængder af gods fra Asien til Europa og USA i den seneste periode, at det har skabt ubalance i fordelingen af containere på verdenskortet. Containere – tomme som fyldte – hober sig op i vestlige havne og lagerpladser, mens arealerne til tomme containere i Asien er fyldt med luft.

Det driver spotmarkedsprisen for containertransport op i historiske niveauer lige nu - sådan lyder det fra analysehuset Sea-Intelligence i en pressemeddelelse.

Effekten er et stort pres på de mange virksomheder, der har behov for containerfragt i rette tid til rette pris, og mange stiller sig selv spørgsmålet: Hvornår vil manglen på containere være løst? Hvor længe skal dette dog vare?

Sea-Intelligence har i en dugfrisk analyse forsøgt at svare på det spørgsmål, og deres svar er ikke opmuntrende løsning for de mange virksomheder, der har behov for at få flyttet deres varer mellem kontinenterne.
Analysehuset har estimeret den globale container mængde og den globale forsendelsesvolumen. De har dernæst fastlagt tidshorisonten for læsning af en container i Asien, transport til destination, losning af varer og returtransport til afskibningsstedet i Asien. Analytikerne har dernæst sammenholdt det med Container Trade Statistics (CTS) efterspørgselsdata og det potentielle stødpudelager af tomme containere tilgængelige i Asien.

Resultatet er en modellering af tomme containere tilgængelige i Asien. De har dernæst modelleret for fire forskellige strategier, som containerrederierne kan gøre brug for at løse mangelsituationen.

Ét af strategiscenariaene åbner op for en mulighed for, at mangelsituationen kan blive løst i januar måned 2021. Det indebærer, at rederierne både køber nye containere og aggressivt repositionerer containerne. Det er også ifølge Sea-Intelligence præcis den strategi, som rederierne i øjeblikket forfølger. Men denne strategi skaber markante problemer for back-haul shippers, altså de lastbiler der transporterer containere over land til og fra containerhavne. De kan simpelthen ikke følge med. Der er derfor en risiko for, at containerbalancen først er på plads engang i februar måned eller senere.

- PBH

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Resten af ledelsen skal også forstå ESG

22.11.2024SCM.dk

Industrispecialist opkøber endnu en værktøjs-aktør

20.11.2024Logicenters

Sponseret

Logicenters expands in Denmark with a new logistics center

Unused potential for Nordic companies – 23 billion euros tied up in unnecessary inventory

20.11.2024Optilon Danmark

Sponseret

18.11.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

15.11.2024WITRON Group

Sponseret

Successful change management in logistics automation

15.11.2024SCM.dk

53,8 millioner iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

14.11.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Coolshop optimerer logistikken med Geek+

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online